بررسی و شناسایی علت ضعف حین ورزش

وجود انرژی برای ورزشکاران و افرادی که در طول روز فعالیت های بسیاری برای انجام دارند بسیار حائز اهمیت است. از این رو ضعف حین ورزش می تواند از مشکلات اساسی برای این دسته از افراد به شمار آید که هر چه سریع تر باید به دنبال روش های رفع آن باشند.

بررسی و شناسایی علت ضعف حین ورزش

به طور کلی شما فردی پر انرژی هستید، اما ناگهان در نیمه تمرین، خستگی عملکردهای بدن شما را فرا می گیرد. گفتنی می باشد که تمرین بیش از حد، اختلال استرس یا بسیاری از عوامل خارجی دیگر می توانند باعث بروز خستگی شوند، اما بسیاری از موارد خستگی به علت کمبود آهن در خون است و این وضعیتی می باشد که به آن کم‌ خونی نیز می گویند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با علت ضعف حین ورزش آشنا شوید.

ضعف حین ورزش چگونه بروز می گردد؟

آشنایی با علت ضعف حین ورزش

گفتنی می باشد که خستگی می تواند نتیجه بسیاری مشکلات سلامتی، تمرینات بیش از حد، ابتلا به بیماری و حتی اختلال افسردگی باشد. سایر عوامل موثر عبارتند از مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، احساس استرس، خوردن غذاهای ناسالم و کم آبی بدن که در این فرایند بسیار تاثیر گذار می باشند. بسیاری از افراد خستگی روز را نادیده می گیرند و آن را امری طبیعی فرض می کنند اما گفتنی می باشد که این شرایط می تواند نشانه شرایطی بسیار بدتر باشد که باید هر چه سریع تر به آن توجه داشته باشید.

طبق بیانیه موسسه ملی شما ممکن است همیشه به دلیل برخی مشکلات پزشکی و درمان، احساسات یا حتی عادات شخصی احساس خستگی کنید. اما در حالتی که با خستگی بیش از 6 ماه دست و پنجه نرم کرده اید، باید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا ممکن است سندرم خستگی مزمن را مبتلا باشید.

  •  تصفیه آب خانگی
  •  بلیط کیش
  • خواب کافی ندارید

آیا تاثیر خواب خوب شبانه را بر تمرینات خود در نظر گرفته اید؟ خواب کافی امری ضروری است وگرنه احساس تنبلی، خستگی و ضعف در طی روز را خواهید داشت. گفتنی می باشد که استراحت یکی از مهم ترین اصول ورزش است که اغلب نادیده گرفته می شود اما از اصول بسیاری کلیدی است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

  • ابتلا به آسم

گفتنی می باشد که اختلال آسم تمایل به ایجاد خستگی دارد. اگر آن را تجربه می کنید، ممکن است خود را در حال آه کشیدن و خمیازه کشیدن در باشگاه و طی مراتب متعدد مشاهده کنید. همچنین این شرایط می تواند باعث ایجاد مشکل در خواب شود که در اصطلاحی دیگر بیدار شدن مداوم در شب با سرفه یا احساس اینکه نمی توانید نفس بکشید می تواند نشانه ای از ابتلا به آسم باشد.

رابطه بیماری آسم با ضعف حین ورزش

اگر به دلیل آسم خوب نمی خوابید، ممکن است در طول روز به شدت خسته باشید. از این رو علائم سلامتی خود را در طی شبانه روز در نظر داشته باشید تا در نهایت بیماری های پنهان خود را هر چه سریع تر تشخیص داده و در نهابه به دنبال روش های موثر برای درمان باشید.

  • رژیم غذایی

توجه داشته باشید که اگر عضلات شما مواد مغذی مناسب را در طی روز دریافت نکنند، انرژی کافی برای تمرین و انجام بسیاری از فعالیت های روزانه خود را نخواهند داشت. از این رو عضلات شما برای انرژی نیاز به غذاهای کربوهیدراتی مانند نان، غلات، ماکارونی، برنج، میوه‌ ها و سبزیجات پیدا می کنند که وظیفه شما تامین آن ها در طی روز است. همچنین شما به پروتئین برای عضلات و سلول های خونی خود نیاز بسیار دارید که در نهایت مواد مغذی و اکسیژن را به ماهیچه های شما می رساند و با تامین انرژی به انجام فعالیت های روزانه و ورزشی در شما منجر می شوند..

  • دهیدراته شدن بدن

کم آبی بدن و یا در اصطلاح دیگر دهیدراته شدن بدن می تواند از دیگر علت های ضعف حین ورزش به شمار آید. آیا می دانستید که آب حدود دو سوم بدن انسان را تشکیل می دهد؟ همان طور که گفته شد، اگر قبل و در طول تمرین خود به هیدراته کردن اندام و عضلات تان نپردازید، به احتمال زیاد احساس خستگی در بدن شما رخنه می کند و این شرایط در حالتی که بیرون از خانه به ورزش می پردازید، بسیار تشدید می یابد.

رابطه مشکلات تیروئیدی با ضعف حین ورزش

  • مشکلات تیروئید

گفتنی می باشد که اولین علامت کم کاری تیروئید، کمبود هورمون تیروئید در بدن می باشد که بسیاری از پزشکان آن را ذکر می کنند و از این رو می توان عامل احساس خستگی مفرط در بدن را ابتلا به برخی اختلالات تیروئیدی در نظر گرفت. اگر صبح ها با وجود اینکه خوب خوابیده اید انرژی ندارید، ممکن است تیروئید شما کم کار باشد که این می تواند باعث خستگی در طول تمرین و حتی انجام فعالیت های روزانه تان شود. اگر دچار اضطراب، فراموشی، فشار خون بالا یا هر علامت دیگری مرتبط با این بیماری هستید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • آلرژی

آبریزش بینی و احتقان آن از علائم کلیدی در بروز آلرژی هستند که اغلب همراه با خارش چشم و بینی ، گلو درد، عطسه، سردردهای سینوسی مزمن، و سرفه آزار دهنده یا سرما خوردگی همراه است. اگر علائم مرتبط با آلرژی را تجربه می کنید، این می تواند دلیل خستگی شما در طول تمرین باشد که از این رو یک روز را به استراحت اختصاص دهید و بهتر شوید سپس به برنامه تمرینی خود برگردید.

  • ایجاد برخی از تغییرات هورمونی

طی مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که تغییرات هورمونی ممکن است باعث ابتلا به خستگی شوند. گفتنی می باشد که تولید کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن شما به عنوان یک تغییر هورمونی شناخته شده است. و به مراتب غلظت کورتیزول در مراحل اولیه ورزش کاهش می‌ یابد، اما پس از آن در طول ورزش طولانی، معمولا پس از یک ساعت شروع به افزایش می‌ کند.

توجه داشته باشید که تولید بیش از حد کورتیزول ممکن است عاملی برای خستگی باشد زیرا بدن تولید هورمون را تغییر می دهد و با بروز چنین تغییراتی طبیعی است که ضعف حین ورزش رخ دهد.

علت پیشرفت نکردن در ورزش چیست؟

  • پیشرفت را تجربه نمی کنید

اگر زمان ریکاوری کافی را به خود ندهید، ممکن است احساس خستگی کنید. بسیاری از ورزشکارهای برجسته بر این باورند که یک روز بیشتر از آنچه فکر می‌ کنید استراحت کنید تا در نهایت اختلالات پنهان به ناگهان عود نکنند.

  • افسردگی

گفتنی می باشد که کمبود خواب و افسردگی بسیار با یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین، افرادی که از افسردگی رنج می برند ممکن است در طول تمرینات خود تمایل به احساس خستگی داشته باشند. قابل به ذکر است که یکی از علت های ضعف حین ورزش آن است که به مرور زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب می‌ توانند در بروز علائم افسردگی نقش موثری پیدا کنند که از این رو با خستگی، شما کمتر ورزش می کنید و این منجر به کاهش سطح تناسب اندام شما می شود.

  • شما کم خون هستید

علائم کم خونی شامل خستگی شدید، ضعف، تنگی نفس و ضربان قلب سریع است. گفتنی می باشد که این اختلالی است که خون شما را برای حرکت اکسیژن در بدن شما دشوار می کند. اگر متوجه شدید که این علائم را دارید، مهم است که یک قرار ملاقات با پزشک خود تعیین کنید. او ممکن است یک مکمل آهن یا یک رژیم غذایی غنی از آهن را توصیه کند.

  • مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند. به عنوان مثال، داروهای فشار خون، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی همگی از علائم یکسانی برخوردار می باشند. از این رو پیشنهاد می شود که برچسب روی داروهای خود را به دقت بخوانید، اگر خستگی یک عارضه جانبی است، این می تواند دلیل تنبلی شما در طول تمرین باشد.

رابطه اضطراب با ضعف حین ورزش

  • شما مضطرب هستید

نگرانی مداوم، هراس و افکار استرس زا تنها بخشی از بسیار احساسات مرتبط با اختلالات اضطرابی به شمار می آیند. بنابراین، تلاش برای تمرین در حالی که احساس اضطراب را تجربه می کنید می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. نگرانی در مورد استرس های زندگی انرژی شما را تحلیل می برد و در نهایت می تواند انجام برخی از فعالیت های روزانه تان را با مشکل مواجه کند و حتی در برخی موارد به ایجاد ضعف حین ورزش منجر گردد..

  • شما بیش از حد تمرین می کنید

تمرین کردن برای روزهای متوالی می تواند انرژی شما را از بین ببرد و در نهایت تحلیل عضلات را در ازای تقویت آن ها در پی داشته باشد. این باعث می شود در طول تمرینات خود احساس خستگی بیش از حد کنید و همچنین به بدن شما فشار بیش از حدی وارد شود که در نهایت این شرایط می تواند برای سیستم ایمنی بدن شما عاملی بسیاری اساسی و مضر شناخته شود.

  • حذف صبحانه از وعده های غذایی

همه ما در بسیاری از صبح های زندگی خود تحت علت های متفاوت عجله کرده ایم و فراموش کرده ایم صبحانه بخوریم. اما درست است وقتی می گویند صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است، پس باید توجه ویژه ای به اهمیت مصرف آن در طی روز داشته باشید.

علت ضعف حین ورزش چیست؟

این در حالی است که وقتی صبح از خواب بیدار می شویم، ذخایر گلوکز ما به مراتب بسیار کمتر است، به این معنی که انرژی نداریم و به غذا نیاز داریم. صبحانه همچنین مواد مغذی مناسبی را برای شما فراهم می کند و متابولیسم شما را برای روز آینده به حرکت در می آورد. بنابراین، بدون وعده غذایی صبحگاهی، احتمالا در طول تمرین روزانه خود احساس خستگی می کنید که از این رو برای از بین بردن ضعف حین ورزش و انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه تان به صرف تایمی برای صبحانه خوردن بپردازید.

به منظور آشنایی با انواع نوشیدنی مناسب حین رزش و ورزش با شکم خالی می توانید از این لینک ها دیدن نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان