دانستنی های مهم طلاق توافقی

طلاق توافقی گونه ای از طلاق است که در آن زوج و زوجه پیش از رفتن به دادگاه بر سر حوزه های مشترک زندگی شان به تفاهم می رسند.

دانستنی های مهم طلاق توافقی

طلاق توافقی در یک نگاه: هشت گام تا جدایی

در توضیح این عنوان حمیرا پارسا وکیل طلاق توافقی این طور شرح می دهد: طلاق توافقی به گونه ای از طلاق ها اطلاق می شود که در آن تفاهم درباره نحوه جدایی، پایه رفتار حقوقی می شود. در واقع در این نوع طلاق زوج و زوجه یا زن و شوهر مانند شکل های دیگر طلاق به این نتیجه می رسند که زندگی مشترک آنها به بن بست رسیده است. با این تفاوت که پیشاپیش درباره شرایط آن به تفاهم و دیدگاه مشترک می رسند. آنها باید درباره همه حوزه های زندگی مشترک شان مانند حضانت فرزندان، اجرت المثل در صورتی که وجود داشته باشد، نفقه همسر (زوجه) و فرزندان و در نهایت درباره مهریه به توافق برسند.

هر تفاهم و توافقی که قبلا بین زن و شوهر محرز شده باشد، برای دادگاه نیز معتبر است و در گواهی عدم امکان سازش آورده می شود. یک وکیل طلاق توافقی خبره و مجرب همه این توافق ها را پیشاپیش مستند کرده و به امضای دو طرفِ روند طلاق می رساند. همه این توافق های مستند شده در رای دادگاه عینا ذکر می شوند.

مشاوره: نخستین گام طلاق توافقی

طلاق توافقی برخلاف طلاق های دیگر در قانون های پیشین خود، تغییراتی به خود دیده است. در این تغییرات، مشاوره اجباری شده است. در واقع زوج و زوجه باید به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کرده و اطلاعات خود را در آن جا ثبت نمایند. پس از این کار باید در مراکز مشاوره خانواده و غربال گری حضور یابند. بعد از اینکه مشاوره های اجباری و ضروری را سپری کردند اگر همچنان بر طلاق خود مصر باشند باید گواهی عدم انصراف از طلاق را از آن مرکزها دریافت کنند. دریافت این گواهی شما را به دومین گام می رساند. در واقع بدون این گواهی نمی توانید وارد مرحله بعدی طلاق شوید.

دادخواست: دومین گام طلاق توافقی

دومین مرحله از طلاق توافقی مرحله ارائه دادخواست طلاق است. برای ارائه این دادخواست باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه شود. در این مرحله از زن و شوهر یا وکلای آنها مدارک خاصی درخواست می شود. این مدارک عبارتند از : عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی.

دانستنی های مهم طلاق توافقی

گام سوم: زمانی برای دادرسی

سومین مرحله در روند این شکل از طلاق، تعیین زمانی برای دادرسی است. در این مرحله دادگاه زمانی را برای رسیدگی به موضوع طلاق تعیین می کند. زمان و مکان تعیین شده از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی یا ثنا به آگاهی زوجین می رسد. پیامک هایی نیز به زن و شوهر فرستاده می شود تا آنها را از تعیین زمان دادرسی آگاه کند.

حضور و مشاوره: دو گام در یک زمان

در چهارمین مرحله نوبت به حضور هر دو نفر یا وکلای ایشان در تاریخ و زمان تعیین شده می رسد. در این گام باید مدارک لازم به دادگاه ارائه شود.

در مرحله پنجم روند طلاق توافقی هر دو طرف باید به واحد مشاوره دادگاه خانواده مراجعه کنند. این مرحله یک گام ضروری در رسیدن به طلاق است و به نوعی اصلاح ذات البین است. مشاور خانواده دادگاه در این مرحله می کوشد هر دو طرف را با هم سازش دهد. اگر هر دو طرف یا وکلای آنها همچنان بر جدایی پافشاری داشته باشند، مشاور دلایل خود را برای قاضی می نویسد. این دلایل نشان می دهند که مشاور خانواده درباره سازش و طلاق آن دو چه نظری دارد. کار دیگری که مشاور می کند تکمیل توافقنامه و افزودن امضای خود به امضاهای دو طرف دعوی است. توافقنامه صادر شده معمولا به مهریه، اجرت المثل، نفقه زن (زوجه)، حضانت فرزند یا فرزندان، نگهداری، نفقه و شیوه ملاقات با آنان، جهیزیه و دیگر حقوق مالی و غیر آن می پردازد.

بودن یا نبودن مسئله این است!

به گفته وکیل حمیرا پارسا در مرحله ششم طلاق توافقی باید باردار بودن یا باردار نبودن زن برای دادگاه قطعی و محرز شود. معمولا این کار به سه روش انجام می شود : اول اینکه زن اقرار کند که باردار نیست. با این اعتراف و اقرار دادگاه گواهی عدم سازش را صادر می کند. اما در زمان اجرای صیغه طلاق در دفاتر طلاق، باید گواهی باردار نبودن زن، از یک آزمایشگاه معتبر پزشکی صادر شده باشد. دومین روش به یک معنا کوتاه کردن روش اول است. در این روش زوجه پیش از رفتن به دادگاه به آزمایشگاه پزشکی رفته و گواهی عدم بارداری می گیرد. البته اگر زن باکره یا یائسه باشد، نیازی به این گواهی نیست. سومین شیوه هم این است که زوج و زوجه بر وجود جنین و باردار بودن زن توافق داشته باشند.

دانستنی های مهم طلاق توافقی

گام هفتم طلاق توافقی: حضور دوباره در دادگاه

در هفتمین گام از مجموعه گام های طلاق توافقی، هر دو طرف یعنی زوج و زوجه باید دوباره در دادگاه حاضر شوند. دادگاه در این مرحله بر پایه رای مشاور، توافق های دو طرف و محتویات پرونده، گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید.

و طلاق!

آخرین مرحله از طلاق توافقی، رفتن به دفتر طلاق است. البته باید در اینجا تصریح کنیم که گواهی عدم امکان سازش تنها سه ماه اعتبار دارد. یعنی زوجین یا وکلای شان سه ماه فرصت دارند تا به دفتر طلاق رفته و با جاری گشتن صیغه طلاق، آن را رسما ثبت کنند. با این کار طلاق نیز نهایی می شود.

در دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل طلاق توافقی تمام تلاش پیش از ثبت دادخواست بر آن است که با صلح و سازش زوجین، آنها را از جدایی منصرف کنند، که در صورت عدم صلح و سازش اقدام به ثبت دادخواست می نماید.

پیشنهاد ما به زوجین این است که قبل از هر اقدام حقوقی از مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگستری بهره مند شوند، دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه مشاوره حقوقی حضوری و یا مشاوره حقوقی تلفنی می باشد.

در دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری تمامی خدمات حقوقی اعم از مشاوره حقوقی و پرونده حقوقی توسط وکیل پایه یک باتجربه و مجرب انجام می شود.

جهت دریافت مشاوره حقوقی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

02188554580

09123666928

در وب سایت حقوقی وکیل حمیرا پارسا https://parsalaw.ir با مطالب روز حقوقی، پرسش و پاسخ حقوقی، فیلم های آموزشی حقوقی همراه باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان