عوامل موثر در قیمت کابل برق کدامند؟

تولید کابل های برق بر خلاف ظاهر ساده آنها، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همین مسئله باعث می‌شود محصولات برندهای مختلف، قیمت متفاوتی داشته باشند. اما آیا با عواملی که روی قیمت کابل برق اثرگذار هستند، آشنا هستید؟

عوامل موثر در قیمت کابل برق کدامند؟

کابل‌های برق، انواع بسیار مختلفی دارند و فرآیند تولید هرکدام از آنها نیز متفاوت است؛ به همین جهت، ما در ادامه تمام عواملی که می‌توانند قیمت یک کابل را افزایش یا کاهش دهند، بیان می‌کنیم.

فاکتورهای اثرگذار روی قیمت کابل برق

اگر قصد خرید سیم و کابل را دارید و تنوع قیمتی محصولات مختلف برای شما گیج‌کننده است، مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند به تمام سوالات شما، پاسخ دهند.

عوامل موثر در قیمت کابل برق کدامند؟

قیمت و نوع مواد اولیه

یکی از اولین و مهم‌ترین فاکتورهایی که روی قیمت کابل برق اثرگذار است به نوع مواد اولیه و قیمت آنها بستگی دارد. در سیم‌ها و کابل‌های هادی، معمولا از مس و آلومینیوم استفاده می‌شود و قیمتی که این مواد در زمان تولید دارند، قیمت نهایی کابل برق را تغییر خواهد داد. قیمت سیم‌ها و کابل‌هایی که با آلیاژهای مخصوص تولید می‌شوند نیز به مراتب بیشتر است.

حجم مواد مورد استفاده

کابل‌های برقی که رسانایی بالاتری دارند، طبیعتا حجم مس یا آلومینیوم بیشتری نیز در خود خواهند داشت؛ مسئله‌ای که با قیمت نهایی ارتباط مستقیم دارد و موقع خرید حتما باید به آن توجه کرد. بدیهی‌ست با افزایش اندازه کابل و ضخامت آن، هزینه تولید و قیمت نهایی نیز تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

هزینه تولید

یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود، هزینه‌های تولید است؛ هزینه ضایعات، یکی از مواردی‌ست که ارتباط مستقیم با قیمت کابل برق دارد. هزینه ساخت در کارخانه‌هایی که کابل‌های برق با دستگاه‌های مخصوص و پیشرفته تولید می‌شوند، به مراتب بیشتر بوده و محصولی نهایی با برچسب قیمتی بیشتر و البته کیفیت بالاتر به دست مشتریان می‌رسد.

برای تولید بعضی از کابل‌ها در حجم بالا، هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و بسته‌بندی نیز لحاظ می‌شود.

عوامل موثر در قیمت کابل برق کدامند؟

نوع عایق

عایق‌ها نقشی حیاتی در عملکرد صحیح کابل دارند و هرچقدر جنس آنها بهتر باشد، قیمت کابل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. عایق‌ها انواع مختلفی از جمله PVC یا XLPE دارند و معمولا هزینه عایق‌های XLPE بیشتر است.

محل مورد استفاده از کابل برق نیز بسیار مهم است؛ کابل‌هایی که زیر زمین و کانال‌های مخصوص استفاده می‌شوند، معمولا روکش آرمور دارند، در حالی که روی کابل‌های مورد استفاده در مناطق شیمیایی، غلاف سربی قرار می‌گیرد.

ضخامت آبکاری

برخی از سیم‌های مسی، لایه‌ای از نقره آبکاری‌شده دارند که ضخامت آن در عملکرد صحیح سیم و افزایش یا کاهش قیمت کابل، بسیار مهم است. به صورت کلی، هراندازه ضخامت این لایه افزایش پیدا کند، قیمت سیم نیز بالا می‌رود؛ این مسئله برای آن دسته از افراد و مجموعه‌هایی مهم است که نیاز به تولید کابل‌های سفارشی دارند.

عملکرد سیم و کابل

فارغ از اینکه قصد خرید کابل فرمان ، افشان یا هر نوع سیم دیگری را داشته باشید، احتمالا این پرسش برای شما مطرح می‌شود که چرا دو کابل با ظاهر کاملا یکسان، قیمت و عملکرد بسیار متفاوتی دارند؟ پاسخ این سوال در فناوری مورد استفاده در تولید است! در کنار نوع و میزان استفاده از مواد اولیه، شاخصه‌های زیادی روی کیفیت کابل اثرگذار هستند که اگر به‌دقت به آنها توجه شود، عملکرد کابل تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

این مسئله در تولید سیم‌ها و کابل‌هایی که در صنایع حساس‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر به چشم می‌خورد و سیم‌ها با پروسه‌های پیچیده‌تری تولید می‌شوند. در صورتی که لازم باشد سیم یا کابل مورد نظر ولتاژ بیشتری را تحمل کند، به فناوری‌های بهتر یا دانش بیشتر در تولید نیاز خواهد بود.

هزینه تست و آزمایش کابل

در مورد کابل‌هایی که با نشان بین‌المللی یا در سطح جهانی به فروش می‌رسند، هزینه تست خود کابل و اجزای آن نیز در نظر گرفته می‌شود. طبیعتا کابل‌هایی که با تست کارخانه به فروش می‌رسند، کیفیت بالاتر و البته خرابی بسیار پایین‌تری دارند و مشکلاتی مانند نوسان برق در آنها دیده نمی‌شود. این محصولات، معمولا نشان‌های مخصوصی داشته و برچسب قیمت آنها نیز به واسطه آزمایش‌هایی که از قبل روی آنها انجام شده، بیشتر است.

سیم های افشان یکی از محصولاتی هستند که موقع خرید، حتما باید به کیفیت آن توجه داشت. به علاوه، شرکت سازنده و رعایت استانداردها در تولید، از موارد اثرگذار روی قیمت کابل افشان هستند.

هزینه سربار

هزینه سربار، آخرین فاکتور اثرگذار روی قیمت است که بیشتر با سیم‌ها و کابل‌های مخصوص یا حجم بالا ارتباط دارد؛ این موارد عموما شامل چیزهایی مثل هزینه دفتر، هزینه‌های فروش و دریافت تاییدیه‌های لازم می‌شود.

خرید کابل برق با بهترین قیمت

علی‌رغم افزایش قیمت سیم و کابل برق در بازار داخلی، همچنان برخی از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه ارتباط مستقیم با تولیدکننده‌ها و کاهش هزینه‌های اضافی، این محصولات را با برچسب قیمت رقابتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و می‌توان این محصولات را در هر تعدادی با قیمت مناسب تهیه کرد.

اعتماد کابل البرز یکی از همین فروشگاه‌هاست که با فراهم کردن بستری ایمن، خرید اینترنتی آسان و سریع انواع سیم و کابل برای کاربران سراسر کشور را امکان‌پذیر کرده است و خریداران می‌توانند بدون نگرانی از ترافیک شهری یا تلف شدن زمان، سفارش خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان