تابناک اقتصادی بررسی کرد

جزئیات مالیات ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای لوکس سواران/ ۱۷۰ میلیون تومان مالیات برای کدام خودروی لوکس؟

به تازگی با گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال ۱۴۰۱، آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خودرو‌های گران قیمت توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد؛ مالیاتی که سال گذشته عملکرد قابل قبولی نداشت و حالا قرار است در سال جاری، برای دولت رقمی در حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد.

جزئیات مالیات 5 هزار و 600 میلیارد تومانی برای لوکس سواران/ 170 میلیون تومان مالیات برای کدام خودروی لوکس؟

به تازگی با گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال 1401، آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خودرو‌های گران قیمت توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد؛ مالیاتی که سال گذشته عملکرد قابل قبولی نداشت و حالا قرار است در سال جاری، برای دولت رقمی در حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس در سال اخیر با هدف جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو، به یکی از پایه‌های مالیاتی در قانون بودجه تبدیل شده است؛ هرچند قانون مالیات از خودرو لوکس طی دو سال اخیر نیز در بودجه‌های سنواتی مصوب شده بود، اما مسئولان مربوطه ترک فعل داشتند.

به گفته مدیرکل طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی (اردیبهشت 1401) صاحبان خودرو‌های لوکس شناسایی شده در سال گذشته حدود 50 تا 60 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

این رقم ناامیدکننده از تحقق درآمد‌های مالیاتی از خودرو‌های لوکس در شرایطی است که برای سال جدید طبق گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی، پیش بینی می شود از 550 هزار خودرو لوکس شناسایی شده در کشور، 5 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات پبردازند.

رقم مالیات بر خودرو‌های لوکس در سال 1401 چند درصد است؟

بر اساس این گزارش؛ هفتم تیرماه امسال، با امضای معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی بند (ف) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور مربوط به مالیات سالانه خودرو‌های سواری و وانت دوکابین ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه مورخ یکم تیر 1401 و در اجرای حکم مقرر در بند (ف) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور مبنی بر پرداخت مالیات سالانه خودرو‌های سواری و وانت دوکابین، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد.

به موجب آیین نامه فوق، انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در تملک اشخاص مشمول که در ابتدای 1401 ارزش هر یک از آن‌ها بیش از 10 میلیارد ریال باشد، مشمولین این آیین نامه هستند.

نرخ مالیات سالانه انواع خودروی سواری و وانت دو کابین موضوع این آیین نامه، به شرح زیر است:

خودرو‌های تا سقف ارزش 10 میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه صفر درصد)

خودرو‌های از مبلغ 10 میلیارد و یک ریال تا 15 میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه یک درصد)

خودرو‌های از مبلغ 15 میلیارد و یک ریال تا 30 میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه 2 درصد)

خورو‌های از مبلغ 10 میلیارد و یک ریال تا 45 میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه 3 درصد)

خودرو‌های نسبت به مازاد 45 میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه 4 درصد)

لازم به ذکر است، در محاسبه مالیات موضوع این آیین نامه، هر یک از خودرو‌های مشمول، جداگانه مشمول مالیات است.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، ارزش روز انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آن‌ها و متناسب با جداول ارزش خودرو که در پایان سال 1400 اعلام شده است، تعیین نماید. مبنای تشخیص مشخصات خودرو و مالک آن، اطلاعات مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) می‌باشد.

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودرو‌های مشمول خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ‌های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1401 پرداخت نمایند.
 
چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال 1401 نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می‌تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.

جزئیات مالیات 5 هزار و 600 میلیارد تومانی برای لوکس سواران/ 170 میلیون تومان مالیات برای کدام خودروی لوکس؟
جزئیات مالیات 5 هزار و 600 میلیارد تومانی برای لوکس سواران/ 170 میلیون تومان مالیات برای کدام خودروی لوکس؟
جزئیات مالیات 5 هزار و 600 میلیارد تومانی برای لوکس سواران/ 170 میلیون تومان مالیات برای کدام خودروی لوکس؟
 

اگر فردی بیش از یک ماشین داشته باشد، چگونه مالیات آن محاسبه می‌شود؟  

در پاسخ به این سوال، جهانگیر رحیمی، مدیرکل طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی گفته است: امسال برای اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس، مجموع ارزش ملاک نیست و همه خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات خواهد بود. ممکن است فردی 10 تا خودروی بالای یک میلیارد تومان داشته باشد، ارزش تمام این خودرو‌ها جمع می‌شود و به فرد مشمول مالیات اعلام خواهد شد.
 
جهانگیر رحیمی اظهار داشت: به‌ازای هر سالی که از کارکرد یک خودرو می‌گذرد، 10 درصد از ارزش آن کاسته می‌شود و این موضوع تا سقف 60 درصد در نظر گرفته خواهد شد. این مقام مسئول سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: در زمان حاضر 547 هزار و 692 خودرو در کشور شناسایی شده که این تعداد متعلق به 272 هزار و 498 فرد مختلف بوده است. 45 درصد خودرو‌ها و 48 درصد افراد مشمول مالیات بر خودرو‌های سواری و وانت دوکابین گرانقیمت در تهران هستند.

مالیات 5 و 170 میلیون تومانی برای کدام خودروهاست؟

در این میان، به نظر می‌رسد با توجه به قیمت‌های موجود در بازار، خودرو‌های خارجی سهم بسیاری از پایه مالیاتی را به خود اختصاص دهند. به عنوان نمونه با توجه به درصد‌های مذکور، یک خودرو با قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان، مالیات 5 میلیون تومانی را باید پرداخت کند. همچنین به عنوان نمونه، یک خودروی شاسی بلند با قیمت حدودی 4 میلیارد و 500 میلیون تومان، بایستی حداکثر تا پایان بهمن ماه سال جاری، مبلغ 80 میلیون تومان را بابت مالیات خودرو به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند و یا یک خودرو با قیمت 6 میلیارد و 700 میلیون تومان، رقم مالیات آن برای سال جاری، حدود 170 میلیون تومان می‌شود.

گزارش تفریغ بودجه 1401؛ مالیات از خودرو‌های لوکس فعلا صفر

اولین گزارش تفریغ دو ماهه دیوان محاسبات از بودجه 1401 منتشر شد و یافته‌های دیوان محاسبات حاکی است که بیش از 79 درصد درآمد‌های مالیاتی وصول شده است.

از یافته‌های دیوان محاسبات می‌توان به بیشترین و کمترین تحقق درآمد‌های مالیاتی در دوماهه منتهی به اردیبهشت 1401 اشاره نمود که بر این اساس، بیشترین تحقق ردیف‌های درآمدی به ترتیب مربوط به درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات میوه، سبزیجات و سموم کشاورزی، درآمد حاصل از اخذ عوارض از تولید و واردات وسیله نقلیه و درآمد حاصل از افزایش 4 درصد عوارض واردات کالا‌ها و محصولات فرهنگی به ترتیب با 172 درصد، 169 درصد، 148 درصد بوده و کمترین تحقق به ردیف‌های درآمدی مالیات بر واحد‌های مسکونی لوکس، خودرو‌های لوکس و خانه‌های خالی با صفر درصد اختصاص یافته است.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان