پیش‌بینی جالب یک کارشناس از قیمت ارز/ دلار ۴۰ هزار تومانی چقدر نزدیک است؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از دلایل اینکه دلار در حال حاضر در بازار آزاد ۳۱ هزار تومان است و ۳۷ هزار تومان نیست به رشد شدید قیمت نفت برمی‌گردد؛ درست است که ما تحریم هستیم اما به هرحال با رشد قیمت نفت ما به دلارهای بیشتری دسترسی خواهیم داشت.

پیش‌بینی جالب یک کارشناس از قیمت ارز/ دلار 40 هزار تومانی چقدر نزدیک است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین میثم هاشم خانی، کارشناس اقتصادی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین در خصوص مسیر حرکت دلار، با توافق و بی توافق اظهار داشت: چند عامل در یک سال آینده تاثیر بسیار مهمی بر روند نرخ ارز خواهند گذاشت که عبارتند از توافق، تورم در آمریکا، تورم در ایران، سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی در ایران.

وی افزود: تورم آمریکا در حال حاضر رکورد چهل ساله را شکسته است و بسیاری از آمریکایی‌ها و افراد زیر 65 ساله آمریکایی در بزرگسالی چنین تورمی را ندیده‌اند؛ اما پرسش اینجا است که آیا این تورم ادامه پیدا خواهد کرد؟ به گمان بنده تورم دلار نخواهد توانست استمرار پیدا کند و می‌توان به نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا استناد کرد. به این معنا که افراد پولی را به دولت قرض می‌دهند که ده سال بعد و پس از آنکه دو بار رئیس جمهور تغییر کرده است آن پول را پس گیرند و در حال حاضر تقریبا نرخ بهره سالانه آن کمی کمتر از 3 درصد است و در حال حاضر افراد 77 تا 78 دلار می‌پردازند که ده سال بعد 100 دلار پس گیرند و در نتیجه بسیاری از افراد و به ویژه نهادهای سرمایه گذاری بزرگ بر این باورند که نرخ تورم فعلی ماندگار نیست و میانگین نرخ تورم آمریکا از نظر آنها در دوره ده ساله آینده 2.8 تا 3 درصد است.

وی عنوان کرد: افراد آمریکایی زیر 65 ساله در بزرگسالی اساسا تورمی به این بالایی ندیده‌اند و این فشار بسیار زیاد سیاسی ایجاد می‌کند و دولت و بانک مرکزی فعلی اگر نتواند با کنترل نرخ بهره آن را کنترل کند ممکن است اتفاقات سیاسی بدی برای حذب حاکم فعلی رقم بخورد. در نتیجه تورم در ایالات متحده کنترل خواهد شد و روند آن نزولی خواهد شد و در سال 2024 مجددا در آمریکا تورم زیر 3 درصد را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت تورم در ایران گفت: در میان برنامه‌های دولت که اعلام شده است و قرار بر اجرای آن گذاشته شده است و یا برنامه‌هایی که اجرایی شده است خیلی برنامه‌های کنترل کننده تورم دیده نمی‌شود و این انتظار که ما روند تورم را در ایران کاهشی ببینیم واقع‌بینانه نیست.

اسفندماه بهترین نقطه امتیازگیری ایران در توافق بود

هاشم خانی در ادامه با اشاره به اثرگذاری توافق و یا عدم توافق بر نرخ دلار؛ گفت: طبیعتا در اسفند سال گذشته ما در بهترین نقطه به لحاظ امتیازگیری در مذاکرات بودیم و در واقع دولت دموکرات مستقر بود دولتی که از برجام پشتیبانی کرده است و بارها اعلام داشته است که نسبت به برجام دید مثبتی دارد و پس از جنگ اوکراین و روسیه نیز هم اروپا و هم آمریکا به شدت به توافق علاقه‌مند شده اند تا نفت ایران بتواند به بازارهای جهانی عرضه شود.

وی افزود: از آنجا که حمله روسیه به اوکراین در اسفند جهانیان را بهت زده کرد ما در نقطه اوج امتیازگیری بودیم اما به هرحال این اتفاق رخ نداد و آن فرصت از بین رفت و ما هرچه از جنگ اوکراین و روسیه بگذرد و التهاب بازارهای جهانی بخوابد که در حال حاضر نیز روبه کاهش است شانس توافق کاهش می‌یابد و طرفین اروپایی و آمریکایی امتیازات کمتری را حاضر هستند بپردازند و از طرف دیگر هرچقدر به انتخابات کنگره‌ای ایالات متحده نزدیک‌تر می‌شویم بنده گمان می‌کنم که شانس دموکرات‌ها برای اینکه وضعیت فعلی را در کنگره و سنا حفظ کنند زیاد نیست و در نتیجه میزان امتیازات که قابل حصول است روبه کاهش است مگر آنکه دموکرات‌ها بتوانند با اکثریت سنا را نگه دارند.

هاشم خانی با اشاره به این موضوع که رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهنده نرخ دلار در بازار ایران است؛ گفت: یکی از دلایل اینکه دلار در حال حاضر در بازار آزاد 31 هزار تومان است و 37 هزار تومان نیست به رشد شدید قیمت نفت برمی‌گردد؛ درست است که ما تحریم هستیم اما به هرحال با رشد قیمت نفت ما به دلارهای بیشتری دسترسی خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: به سختی می‌شد تصور کرد که نفت بتواند در قیمت‌های بالای 100 دلار بایستد و ثبات پیدا کند.
اگر همه این عوامل را در کنار یکدیگر قرار دهیم و اگر عینا برجام را امروز احیا کنیم برآورد بنده این است که حداقل قیمت قابل تصور برای دلار در بازه 27 هزار تومانی است و در عین حال در صورتی که هیچ توافقی شکل نگیرد دلار در اسفند ماه امسال بالای 40 هزار تومان خواهد شد و قطعا اگر شوک تورمی در امریکا رخ نداده بود نیز اعداد بالاتری را در اسفند ماه شاهد بودیم چراکه قیمت دلار کارنامه تورمی ایران و آمریکا را در مقایسه با یکدیگر منعکس می‌کند.

مشروح گزارش درباره وضعیت بازار ارز را (اینجا) بخوانید.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان