تلسکوپ جیمز وب، قدیمی‌ترین کهکشان جهان را رصد کرد/ تصاویر

تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدیمی‌ترین کهکشانی که تا به امروز می‌شناسیم را شناسایی کرد. داده‌های جیمز وب، کهکشانی با نام GLASS-z۱۳ را ۳۰۰میلیون سال پس از بیگ‌بنگ نشان می‌دهد.

تلسکوپ جیمز وب، قدیمی‌ترین کهکشان جهان را رصد کرد/ تصاویر

به گزارش خبرآنلاین، ‌GLASS-z13 تنها 300 میلیون سال قدمت دارد و دانشمندان بر این باورند که جیمز وب می‌تواند خوشه‌های ستاره‌ای قدیمی‌تر را نیز پیدا کند.

مجموعه ستارگانی که با نام GLASS-z13 شناخته می‌شوند، قدمتی 13.8 میلیارد ساله دارند. این کهکشان، 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ (مهبانگ) تشکیل شده است.

تلسکوپ جیمز وب، قدیمی‌ترین کهکشان جهان را رصد کرد/ تصاویر

رکورد قبلیِ «قدیمی‌ترین کهکشان» متعلق به کهکشان GN-Z11 بود که به‌وسیله تلسکوپ فضایی هابل، در صورت فلکی دب اکبر در سال 2016 کشف شد. قدمت GN-Z11، به 400 میلیون سال پس از آغاز جهان بازمی‌گردد و نور شگفت انگیز و درخشان این کهکشان، 13.4 میلیارد سال قبل، ساطع شده بود.

تلسکوپ جیمز وب، قدیمی‌ترین کهکشان جهان را رصد کرد/ تصاویر
تصویری از GN-z11 که توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است.

اما حالا تلسکوپ 10میلیارد دلاری جیمز وب توانسته است کهکشان GLASS-z13 را که حدود 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ متولد شده، به تصویر بکشد.

محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیت سونین (Harvard and Smithsonian) در ماساچوست، کهکشان دیگری به نام GLASS-z11 را کشف و تصاویر آن را مشاهده کردند. هر دو کهکشان دارای جرمی معادل یک میلیارد خورشید هستند؛ این همان چیزی است که از یک کهکشان با قدمت 500 میلیون سال انتظار می‌رود. این موضوع می‌تواند نشان دهد که ستارگان حتی زودتر از آنچه که دانشمندان فکر می‌کنند، شکل گرفته‌اند.

همچنین لازم به ذکر است که این دو کهکشان در مقایسه با کهکشان راه شیری که 100هزار سال نوری قُطر دارد، بسیار کوچکتر هستند. عرض کهکشان GLASS-z13 تقریباً برابر 1600 سال نوری است و کهکشان GLASS-z11 حدود 2300 سال نوری وسعت دارد.

روهان نایدو (Rohan Naidu)، دانشجوی فارغ‌التحصیل دپارتمان نجوم، می‌گوید: اگر این کهکشان‌ها در فاصله‌ای که ما تصور می‌کنیم قرار داشته باشند، جهان در آن نقطه تنها چند صد میلیون سال پس از مه‌بانگ قدمت دارد.

این امکان وجود دارد که تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند فواصل دورتر را هم رصد کرده و کهکشان‌هایی با قدمت تنها 200میلیون سال پس از مه‌بانگ را کشف کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، گام مهمی در تحقق اهداف تلسکوپ جیمز وب برای ترسیم تاریخچه کیهانی برداشته می‌شود.

دیگر دستاوردهای تلسکوپ جیمز وب

افزون بر کهکشان‌هایی که در بالا ذکر شد، تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهدات متعدد دیگری هم (از زمان پرتاب در کریسمس 2022) انجام داده است؛ از جمله: ثبت تصاویری از سحابی‌های کارینا، حلقه جنوبی، مجموعه‌کهکشانیِ پنج قلوی استفان و طیفی نوری از سیاره فراخورشیدیِ WASP-96b.

سحابی کارینا

سحابی حلقه جنوبی

پنج‌قلوی استفان

سیاره گازی WASP96-b

ناسا همچنین به تازگی اولین تصاویر ثبت‌شده از سیاره مشتری و قمرهایش را منتشر کرده است. تصاویر خروجی، قمرهای جوویان اروپا، تبه، متیس و حتی سایه اروپا را در نزدیکی نقطه قرمز بزرگ نشان می‌دهد.

تلسکوپ جیمز وب، قدیمی‌ترین کهکشان جهان را رصد کرد/ تصاویر
در این تصویر، لکه قرمز بزرگ قابل رؤیت است، اما به دلیل نحوه پردازش تصویر، مایل به رنگ سفید به‌نظر می‌رسد.
تصویر خروجی، قمرهای جوویان اروپا، تبه، متیس و حتی سایه اروپا را در نزدیکی نقطه عظیم قرمز نشان می‌دهد.

تصویر ثبت‌شده از برخی حلقه‌های مشتری با استفاده از فیلتر 3.23 میکرونی NIRCam