آبشار شوی

آبشار شوی بزرگترین و زیباترین آبشار طبیعی درخاورمیانه است، این آبشار در شهر دزفول در استان خوزستان و در میان کوه های زاگرس و بین دو کوه ( سالن کوه و چهل و یک) قرار گرفته است.

اهواز شهری در جنوب کشور در استان خوزستان قرار دارد، این شهر دارای جاذبه های تاریخی وطبیعی بسیار زیادی می باشد، این شهر به شهر پل ها نیز شهرت دارد، رود کارون یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در اهواز می باشد که پل های معروف زیادی بر روی آن ساخته شده است، همچنین با وجود مراکز خرید تجاری،  پارک های معروف و سرسبز و رستوران های متعدد و هتل های لوکس اهواز می توان اهواز بعنوان یکی از شهرهای پرگردشگر در بین مسافران و گردشگران شناخته شده است، در این مقاله آس چارتر به معرفی زیباترین جاذبه طبیعی در اهواز آبشار شوی خواهیم پرداخت. آس چارتر همواره سعی دارد بهترین پشتیبان شما در سفرهایتان به تمام نقاط ایران وجهان باشد، شمانیز می توانید از سایت آس چارتر بلیط چارترهواپیما خود را تهیه نمایید.

معرفی آبشار شوی

آبشار شوی بزرگترین و زیباترین آبشار طبیعی درخاورمیانه است، این آبشار در شهر دزفول در استان خوزستان و در میان کوه های زاگرس و بین دو کوه ( سالن کوه و چهل و یک) قرار گرفته است، ارتفاع این ابشار از سطح دریا حدود 450 متر و عرض آنحدود 70 متر می باشد که از کوه چهل ویک سرچشمه می گیرد.

آبشار شوی

پوشش گیاهی اطراف آبشار شوی

در کنار این ابشار زیبا منظره ای رویایی و زیبایی قرار دارد وجود درختانی مانند: بید، انجیر، مو، زبان گنجشک، کیکم، افرا و بلوط می باشد و در نزدیک و داخل آبشار نیز گیاهان خودرویی مانند خزه ها وسرخس ها که باعث جذابیت و زیبایی بیشتر این آبشارشده اند. همچنین گیاه دارویی پرسیاوشان نیز در اطراف آبشار می روید، که خاصیت بی نظیر در درمان زردی، یرقان و دفع سنگ های کلیوی دارد.

پوشش جانوری آبشار شوی

آبشار شوی همچنین محل زندگی جاندارنی همچون سمندرقرمز ایرانی( سمندرامپراطور) که در حال انقراض می باشد، کل بز، خرس و پلنگ می باشد.

جاذبه های اطراف آبشار شوی

غار شوی

شاید در بیشترفیلم های خارجی در پشت آبشارها دهانه غارهایی را مشاهده کرده باشید که برایتان جذاب و زیبا بوده است، می توان گفت شما می توانید این منظره بی نظیر را در استان خوزستان در آبشار شوی مشاهده نمایید، غاری در محل سقوط آب در پشت آبشار قرار دارد، که بسیار طولانی است ولی هنوز اطلاعات دقیقی از طول و عرض و مساحت آن وجود ندارد، برای بازدید این غار حتما تجهیزات غارنوردی به همراه خود داشته باشید واز یک راهنما کمک بگیرید، رفتن ب غار به دلیل ارتفاع و مسیر سخت آن ممکن است کمی برایتان دشوار باشد.

روستای شوی

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در نزدیکی آبشار شوی روستای شوی می باشد، این روستای زیبا و سرسبزدر مسیرآبشار شوی قرار دارد، مسافران وگردشگرانی که برای بازدید به سمت آبشار می روند از این روستا نیز دیدن می کنند و در آن به گردش بپردازند، در این روستا امامزاده پیرچل با گنبدی سبز رنگ در میان درختان قرار گرفته است که منظره ی زیبایی را به رخ می کشد. همچنین کوهنوردان زیادی برای صعود به قله سالن کوه در این روستا تردد می کنند.

روستای شوی

روستای تاریخی لیوس

روستایی کهن با معماری بی نظیر که یکی از جاذبه های دیدنی در نزدیکی ابشار شوی می باشد. معماری خانه های این روستا فوق العاده است، پیشنهاد می کنیم در سفر به خوزستان و بازدید از ابشار شوی حتما از این روستای زیبانیز دیدن نمایید.

روستای نورآباد

روستایی جذاب و دلربا که از دیدن آن لذت خواهید برد این روستای سرسبز در نزدیکی آبشار شوی واقع شده است، که یکی از بی نظیرترین جاذبه های دیدنی در این منطقه می باشد، وجود باغ های سرسبز انار، و آبشارهای و چشمه های متعدد و قرار گیری این روستا در میان دو کوه منظره ای فوق العاده جذابی را پدید آورده است.

آبشار تله سنگ (شوی2)

آبشار تله سنگ یا سنگ مار یا آبشار شوی 2 یکی دیگر از جاذبه های اطراف آبشار شوی می باشد، که حدود 40 دقیقه پیاده روی لازم است تا به آبشاردوم برسید، یکی از جاذبه های این آبشار آب تنی کردن در آن است، وجود حوضچه های کوچکی که در زیرآبشار به وجود آمده است می توانید در داخل انها تنی به آب بزنید و یا بخاطر کم بودن حجم اب می توانید در اطراف آن چادربزنید. این آبشار نسبت به آبشار شوی اول حجم آب آن کمتر است.

دریاچه شیهون

یکی از زیباترین تصاویری که در مسیر آبشار شوی خواهید دید، دریاچه زیبای شیهون می باشد، که در سر راه مسیرتان به سمت آبشار شوی قرار گرفته است، این دریاچه منظره ی بی نظیری دارد، مسافران و گردشگرانی که نیاز به کمی استراحت و تفریح دارند در کنار این دریاچه چادر می زنند و یا بساطی را برای استراحتشان پهن می کنند، و یا به عکاسی می پردازند.

امامزاده پیرچل

امامزاده ای در میان درختان نخل زیبا و سرسبز که گنبد سبزش از دور خودنمایی می کند، این امامزاده در میان مردم محلی این منطقه بسیار محبوب است،و در روستای شوی قرار دارد.

آبشار شوی

قله سالن کوه

قله سالن یکی از محبوب ترین قله ها برای کوهنوردان در این منطقه می باشد، آبشار شوی در روی همین کوه قله سالن قرار دارد وبخاطر وجود ابشار وتماشا کردن آن از نزدیک گردشگران و مسافران نیز به سمت به کوهنوردی می پردازند و به سمت قله حرکت می کنند تماشای این منظره از بالای کوه و دیدن اطراف آبشار بسیار دیدنی و جذاب می باشد.

آبشار شوی در فهرست میراث طبیعی ایران

این آبشار زیبا در سال 1393 به عنوان اولین اثرطبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثرطبیعی کشور ایران در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

اقامت درآبشار شوی

آبشار شوی اقامتگاهی برای اقامت شبانه شما ندارد، اما مکان هایی برای نصب چادر در اطراف آبشار وجود دارد، و همچنین امکاناتی مانند: سرویس بهداشتی و غرفه های خوراکی و رستوران . همچنین شما می توانید از منازل روستای آن اطراف برای اقامت استفاده کنید بخاطر وجود مسافروگردشگر در این منطقه اکثر روستاییان منازل خود را اجاره می دهند.

بهترین زمان بازدید از آبشار شوی

خوزستان بخاطر آفتاب سوزانش در فصول گرم برای سفر مناسب نیست، این فصل حجم آب آبشار بخاطر تبخیرکمتر می شود، بهترین زمان و فصل بازدید از این آبشار اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است، که اب و هوای معتدل تری دارد. شما می توانید از سایت آس چارتر بهترین قیمت بلیط هواپیما مشهد اهواز را تهیه نمایید. با تهیه بلیط از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

مسیر های دسترسی به آبشارشوی

آبشار شوی در 100 کیلومتری شهرستان دزفول و در مرز دو استان خوزستان و لرستان واقع است.

 در مسیر اول:

 ابتدا به استان خوزستان و شهرستان دزفول بروید، و بعد از طی کردن 100 کیلومتر راه به سمت روستای سرتنگ حرکت کنید، مسیر این روستا پیچ و خم زیادی دارد، کمی درطی مسیر احتیاط کنید. قسمتی پرپیچ وخاکی قسمتی از مسیر شاید با راندن خودروی شخصی خود کمی اذیت شوید از این رو می توانید از نیسان هایی که در ان اطراف وجود دارد کمک بگیرید و ادامه مسیر را با نیسان طی کنید، و حدود 2 ساعت نیز زمان پیاده روی می توانید به آبشار شوی برسید.

مسیر دوم:

اگر به کوهنوردی علاقه مند هستید می توانی از طریق روستای تله زنگ با حدود 5 ساعت پیاده روی به آبشار شوی برسید.

آدرس آبشار شوی: ایران، استان خوزستان، شهرستان دزفول، دهستان شوی، آبشارشوی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان