نکاتی برای نگهداری بهتر سالمند و کودک که باید بدانید

نگهداری سالمند در منزل یکی از سنگین‌ترین وظایفی است که می ‌تواند بر عهدهٔ یک فرد باشد، حال این فرد چه پرستار سالمند باشد و چه یکی از بستگان

نگهداری سالمند

نگهداری از سالمند یکی از مشغولیت‌های ذهنی افرادی است که والدین سالخورده دارند، در این سنین سالمندان نیاز به کمک بیشتری دارند سالمندان نیازهای خاص خود را دارند که شامل: عاطفی، معیشتی و... می ‌باشد، تمایل سالمندان و فرزندانشان فراهم کردن نیازهای آنان در منزل است.

نگهداری از کودک هم نیاز به دانستن موارد زیادی دارد مراقب کودک حرفه‌ای در مراقبت و نگهداری از کودک باید از متدها و ابزار به روز و مناسب با سن کودک استفاده کند.

مراقب کودک باید بداند که چگونه کودک را سرگرم کند و یا در شرایط اضطراری چگونه مناسب‌ترین واکنش را نشان دهد. در این مقاله نکاتی برای بهتر نگه‌داشتن سالمند و کودک را ارائه خواهیم داد.

نگهداری از سالمند

نگهداری سالمند در منزل یکی از سنگین‌ترین وظایفی است که می ‌تواند بر عهدهٔ یک فرد باشد، حال این فرد چه پرستار سالمند باشد و چه یکی از بستگان که قصد نگهداری سالمند در منزل را دارد، باید به نکات مهمی در نگهداری از سالمند توجه کند.

سالمند به عنوان یک انسان علاوه بر نیازهای جسمی نظیر غذا، خواب، نظافت و … نیازهایی روحی نظیر محبت، احساس مفید بودن، هم‌صحبتی و… نیز دارد که با وجود پرستار سالمند ماهر و همکاری بستگان، برطرف ساختن این نیازهای روحی تأثیر بسیار مثبتی بر روحیه، خوشحالی، رضایت و امید به زندگی فرد سالمند خواهد گذاشت.

برخورد خوب در نگهداری از سالمند

در نگهداری از سالمند بسیار خوش‌برخورد و خوش‌صحبت باشید و با محبت صحبت کنید، در هنگام صحبت با احترام صحبت کنید و اکثراً به صورت پیشنهادی با آن‌ها صحبت کنید و از کلمات و جملات دستوری استفاده نکنید.

مشکلات جسمی دوران پیری

به ناتوانی‌های فیزیکی سالمندان توجه کنید. بیشتر سالمندان در سنین بالا در شنوایی و بینایی و یا حرکت کردن دچار مشکل می‌ شوند باید طوری رفتار کنید تا این مشکلات موجب آزار آنان نشوند.

وسایل مراقبتی سالمند

همیشه دستگاه فشارخون و وسایلی از این قبیل را در نزدیکی سالمند داشته باشید. اگر بیماری خاصی مانند دیابت و... دارد وسایل مورد نیاز آن را نیز همیشه در دسترس قرار دهید. توجه به بیماری‌ها از مهم‌ترین نکات نگهداری از سالمند در منزل است.

مسائل روحی و روانی سالمند

بهتر است که در مورد نگهداری از سالمند در منزل به این نکته توجه کنید که، سالمندان از بیکاری متنفرند و احساس پوچی می ‌کنند. پس اگر می‌توانید آن‌ها را به کاری مشغول کنید تا کمتر احساس ناراحتی و پوچی کنند.

آن‌ها را به پارک ببرید و یا دوستان هم سن خودشان را دعوت کنید در کنار هم بودن و با یکدیگر صحبت کردن برای عوض شدن حال و هوای سالمندان خوب است.

اگر خودشان قادر به انجام ورزش و پیاده‌روی هستند از او بخواهید این کار را انجام دهد و در غیر این صورت به سالمندان کمک کنید تا ورزش کنند.

ورزش کردن از عوامل مهم سلامتی سالمندان است و حس زندگی و شادابی را به سالمند هدیه می ‌دهد.

نظارت بر مصرف داروها

یکی از وظایف پرستار سالمند  دادن داروهایی است که سالمند زیر نظر پزشک مصرف می ‌کند مدیریت داروها برای برخی از سالمندان امری دشوار و طاقت‌فرسا است.

در این مواقع پرستار سالمند و یا مراقب می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت استفاده از داروهای سالمند را به وجود آورد که سالمند در موعد زمانی مقرر از داروهای خود استفاده کند.

تغذیه سالمند

انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار است سالمند باید تا حد امکان غذایی سالم، مقوی، آب پز و یا بخارپز استفاده کند. خوردن آب زیاد، میوه و سبزی‌ها به شدت به سالمندان توصیه می ‌شود. برای سالمندان هضم برخی از غذاها دشوار است، پس غذاهایی که قابلیت هضم آسانی دارند مصرف کنید.

برخی از سالمندان پرهیز غذایی دارند که باید حتماً رعایت بشود.

نگهداری از کودک

بسیاری خانواده‌ها به دلیل حضور دائمی در منزل می‌ توانند خود تا حد زیادی از خردسالان و کودکان مواظبت کنند اما این مورد همیشگی نبوده و افراد گاهی قادر به نگهداری از کودک نیستند برای نگهداری و مراقبت از کودک پیچیدگی‌های خاصی وجود دارد شما می‌بایست اصول نگهداری از کودکان را بدانید و رعایت نمایید، که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

نگهداری کودک

ایمنی کودک

همیشه باید ایمنی کودک فراهم باشد و مطمئن باشید که شرایطی پیش نخواهد آمد که ایمنی کودک به خطر بیفتد و سپس به کارهای روزمره خود مثل غذا درست کردن و یا دیگر کارها بپردازید، حتماً قبل از اینکه بخواهید از کودک فاصله بگیرید باید از امن بودن محیط مطمئن شوید.

تعویض پوشک

پوشک کودک و یا نوزاد را مرتب کنترل نمایید تا پس از کثیف شدن سریع پوشک را تعویض نمایید، زیرا کودکان خودشان نمی‌توانند این موضوع را به ما اطلاع دهند.

تهیه شیر و تمیز کردن شیشه شیر کودک

باید به موقع و با توجه به نیاز کودک شیر کودک را آماده کنید و شیشه کودک را حتماً بشویید و ضدعفونی نمایید.

نکته:

پس از چند بار استفاده شیشه و درپوش آن را به مدت ۵ دقیقه در آب بجوشانید تا هرگونه باکتری باقی‌مانده از بین برود.

حمام کردن کودک

برای حمام کردن کودک ابتدا همه وسایل را از قبیل: حوله، پوشک و لباس تمیز، اسباب‌بازی، صابون و هر چیز دیگر که برای حمام کردن لازم است را آماده کنید و قبل از اینکه کودک را در وان قرار دهید و یا از آب استفاده کنید حتماً دمای آب را کنترل نمایید زیرا پوست کودک بسیار حساس است.

نکته:

هرگز کودک را در وان یا نزدیک وان رها نکنید و اصلاً تحت هیچ شرایطی کودک را در حمام تنها نگذارید.

تغذیه کودک

تهیه غذا و میان وعده‌های خاص برای کودک از نکات مهمی است، باید حواستان به حساسیت‌های کودک به برخی مواد غذایی باشد و باید مواد غذایی را تهیه نمایید که مقوی و دارای ویتامین‌های لازم برای رشد و سلامت بدن کودک باشد.

صحبت کردن با کودک

سعی کنید محیط امن و آرامی را برای کودک فراهم کنید، در این محیط امکان اینکه کودک به حرف‌های شما عمل کند بیشتر خواهد بود، بدرفتاری و سرزنش کودک پذیرفته نیست و به هیچ وجه نباید او را تنبیه بدنی کنید.

نظم دادن به کودک

به کودک باید قانون و مقررات خانواده را آموزش دهید و تا آنجا که می‌توانید آن را دنبال کنید، در این صورت کودکان هم راحت‌تر با پرستار خود همراه خواهند شد.

تکالیف مدرسه، فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها

باید مدت زمان تماشای تلویزیون و البته برنامه‌هایی که کودک می‌بیند را تحت نظر داشته باشید و اگر کودک با سن بالاتر، تکالیف مدرسه داشته باشد باید در ایجاد تمرکز و ارائه راهنمایی‌های ممکن کمک نمایید. فعالیت‌ها و بازی‌های مناسب هر ردهٔ سنی را برای کودک مورد نظر خود پژوهش کنید و کودک تحت مراقبت خود بازی و فعالیت‌های سرگرم کننده را هم در محیط خانه و هم در فضاهای باز انجام دهد. بازی کردن، نقاشی کردن، آواز خواندن، کتاب خواندن و .... را برای سرگرم کردن در نظر بگیرد.

مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها

اگر مراقب چند فرزند هستید یا کودکتان نامرتب است سعی کنید با تشویق کودک از او بخواهید اسباب‌بازی‌هایش را در جای مناسب قرار دهد.

خواب به موقع کودک

این احتمالاً سخت‌ترین مرحله نگهداری از کودک است. در بیشتر اوقات کودکان برای به موقع خوابیدن با پرستار و والدین خود همکاری نمی ‌کنند. یادتان باشد که آرامش خود را حفظ کرده و برنامه روزمره را با قاطعیت اجرا کنید.

توانایی آرام کردن کودک

موقعیت‌های زیادی پیش می‌آید که کودک ناراحت و پریشان می ‌شود و شروع به گریه کردن می ‌کند. در این مواقع پرستار باید مهربانانه و به خوبی بتواند او را کنترل و آرام کند، احساسات کودک را تأیید کنید. این‌گونه کودک می‌فهمد که شما او را درک می ‌کنید و می‌ خواهید به او کمک کنید. با مهربانی و آرامش با کودک صحبت کنید.

سعی کنید حواس آن‌ها را با یک اسباب‌بازی پرت کنید. اغلب کمی طول می‌کشد تا کودک آرام شود و دیگر گریه نکند؛ اما اگر مشکل آن‌ها را به دقت حل کنید، می‌توانید اعتمادشان را جلب نمایید.

توانایی حل کردن اختلاف در بین کودکان

 پرستار کودک خوب باید توانایی حل کردن اختلاف بین کودکان را داشته باشد.

پرستار کودک

مصرف دارو

در صورتی که کودک بیماری خاصی دارد از والدین و پزشک معالج بخواهید طرز مصرف دارو و مقدار استفاده آن را برایتان یادداشت کنند. هرگز بدون تجویز پزشک به کودک دارو ندهید.

نکته: بهتر است ابتدا با پرستار صحبت کنید و تمامی وظایف و مسئولیت‌ها را با او هماهنگ نمایید دقیقاً مشخص کنید چه پرستاری نیاز دارید و پرستار کودک دقیقاً در چه فعالیت‌هایی باید به شما کمک کند و چه مسئولیت‌هایی خواهد داشت.

 

شرکت خدمات پرستاری سپید گستر خدمات خود را به صورت ۲۴ ساعته در تمامی روزهای سال در زمینهٔ خدمات مراقبتی برای سالمندان، کودکان و بیماران با عنوان پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار به خانواده‌های گرامی ارائه می‌ دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان