مغالطه در موضوع حیوانات ولگرد

تعداد سگ و گربه‌های ولگرد یا رهاشده در فضاهای عمومی، چه سکونتگاهی و چه محیط‌های طبیعی، بسیار زیاد شده است.

مغالطه در موضوع حیوانات ولگرد

گذشته از حمله‌های مستقیمی که به‌ویژه سگ‌ها به مردم دارند و سالانه موجب ده‌ها هزار گزیدگی و چندین مورد مرگ می‌شود، انبوهی از داده‌های علمی دلالت بر این دارد که حیوانات ولگرد عامل انتقال بیماری‌ها و انگل‌های متنوع هستند. با این حال عده‌ای که خود را در میان حامیان حیوانات جا زده‌اند، با غذارسانی به سگ و گربه‌ها موجب جلب این حیوانات به فضاهای عمومی و همچنین تکثیر و تنومند شدن آن‌ها شده‌اند. برای مثال این روزها اگر به کوه‌های شمال تهران یا دامنه‌های الوند در همدان بروید، تعداد بی‌شماری سگ تنومند می‌بینید که آرامش طبیعت را بر هم زده و امنیت انسان‌ها و حیات وحش را با خطر انداخته‌اند.

غذارسانان، در دفاع از کار غیراصولی و غیرقانونی خود مغالطه‌های بسیار می‌کنند. یکی این که از "حق حیات" سگ ولگرد می‌گویند، اما نمی‌خواهند بپذیرند که سگ حیوانی دست‌آموز است و اصلا نباید بدون کنترل (و حمایت) صاحب خود رها باشد. همچنین نمی‌پذیرند که غذارسانی به سگ به قیمت ریختن خون حیوانات دیگر انجام می‌شود و سگ‌ها در هر صورت به انبوهی از گونه‌های حیوانی دیگر حمله می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند.

مغالطه‌ی دیگر این است که در پاسخ به مدافعان محیط زیست می‌گویند چرا به معضلات بزرگی مانند کوه‌خواری و جنگل‌زدایی نمی‌پردازید و به این موضوع "کم‌اهمیت" پرداخته‌اید؟ گذشته از این که معضل سگ‌های ولگرد اصلا مشکل کوچکی نیست، این مغالطه فقط برای منحرف کردن ذهن شنونده از موضوع مورد بحث است. در منطق، به این کار، "مغالطه‌ی شاه‌ماهی سرخ" می‌گویند؛ مانند کار شکارچیانی که برای منحرف کردن سگ خود که جذب بوی خرگوش صحرایی شده، یک شاه‌ماهی سرخ را که بوی تندی دارد، در جهت مخالف خرگوش پرتاب می‌کنند.

در کشور ما همچون بسیاری کشورهای دیگر، قانون‌ها، مقررات، و دستورعمل‌های روشنی در زمینه‌ی ‌جمع‌آوری حیوانات ولگرد وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مسوولان شهرداری‌ها و مدیران محیط زیست و بهداشت کشور، در برابر هیاهو و تجری غذارسانان و حامیان دروغین حیوانات، موضع دفاعی گرفته و از انجام وظیفه‌ خودداری می‌کنند. با توجه به کشته شدن اخیر چند کودک بر اثر حمله‌ی سگ‌های ولگرد، و با توجه به آلودگی شدید مسیرهای کوه‌پیمایی و بسیاری از دیگر محیط‌های عمومی به فضولات سگ و گربه، لازم است مسوولان در این زمینه دست به اقدام جدی بزنند و به وظیفه‌ی خود عمل کنند.

*کنشگر محیط‌زیست

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان