بهترین کتاب آشپزی ایرانی؛ لیست پرفروش ترین ها (محلی و مجلسی)

به شما بهترین کتاب آشپزی ایرانی و هم چنین بهترین کتاب شیرینی پزی را معرفی کنیم؛ بنابراین اگر شما هم علاقه مند به این هنر زیبا و البته خوش رنگ و بو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین کتاب آشپزی ایرانی؛ لیست پرفروش ترین ها (محلی و مجلسی)

غذا خوردن برای تأمین انرژی بدن و به منظور لذت بردن از طعم ها و مزه های مختلف کاری است که هر روز چند بار انجام می دهیم. همان طور که می دانید بدن ما به گونه ای ساخته شده است که قادر به هضم و جذب غذاهای خام نیست؛ بنابراین ناگزیر باید مواد غذایی را حرارت دهیم یا در اصطلاح بپزیم. به بیانی دیگر، آشپزی کردن از هزاران سال قبل با زندگی بشر عجین شده است و چه شما این کار را هنر بدانید و چه یک حرفه تلقی کنید، در هر حال برای انجام آن نیاز به آموزش دارید.

آموزش آشپزی از راه های متفاوتی امکان پذیر است؛ به عنوان مثال بسیاری از افراد آن را به صورت سینه به سینه یاد می گیرند به این معنی که از خانواده خود و بیشتر مادربزرگ ها و مادران خود می آموزند؛ هم چنین می توان برای آموزش این حرفه یا هنر، از کتاب آشپزی استفاده کرد؛ یا اینکه از کلاس های حضوری یا آنلاین آشپزی که این روزها هم به وفور یافت می شود، بهره برد. ما امروز در این مقاله می خواهیم به راه دوم یادگیری آشپزی و همین طور شیرینی پزی اشاره کنیم و به شما بهترین کتاب آشپزی ایرانی و هم چنین بهترین کتاب شیرینی پزی را معرفی کنیم؛ بنابراین اگر شما هم علاقه مند به این هنر زیبا و البته خوش رنگ و بو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین کتاب آشپزی ایرانی

امروزه اگر به هر کتابفروشی بروید یا اینکه به کتابخانه های شخصی هر کسی که نگاهی بیندازید، حداقل یک یا دو جلد کتاب آشپزی یا کتاب شیرینی پزی را خواهید یافت. به عبارت دیگر، مقوله آشپزی در نزد اکثر قریب به اتفاق مردم به اندازه ای مهم است که آن ها ترجیح می دهند حتماً نسخه آموزشی این هنر را در خانه داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند به راحتی به آن مراجعه کنند و از دستور پخت های انواع غذاهای ایرانی و شیرینی های ترد و خوشمزه و دسر و مربا اطلاع یابند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در ادامه به معرفی بهترین کتاب آشپزی ایرانی بپردازیم:

 

کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز اثر نجف دریا بندری

کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز اثر نجف دریا بندری

این کتاب نه تنها یک دایره المعارف کامل در خصوص دستور پخت انواع غذاها است، بلکه از نظر تیراژ و اقبال مخاطبان و دوست‌داران حرفه آشپزی هم، با دیگر کتاب‌ های آشپزی موجود در بازار تفاوت زیادی دارد. بسیاری از خوانندگان و دوستداران این کتاب بر این باور هستند که کتاب مستطاب آشپزی علاوه بر اینکه صرفاً یک کتاب آموزشی باشد، گویای بخشی از فرهنگ کهن ما ایرانی‌ها است.

قلم روان و به کارگیری کلمات ساده و دلنشین موجب شده تا پخت و پز حتی برای افراد مبتدی و تازه کار هم به یک مشغله سرگرم کننده و جذاب با پایانی خوشمزه بدل شود. جالب اینجاست که معنی واژه مستطاب که در عنوان این کتاب به کار رفته است، ریشه‌ عربی دارد و در کتاب لغت نامه دهخدا به معنی نیکو و پسندیده و لذیذ آمده است.

در کتاب مستطاب آشپزی علاوه‌ بر اینکه طرز پخت انواع خوراکی‌ ها عنوان شده، اطلاعات به درد بخوری راجع به انواع مکتب‌ های آشپزی و همین طور طرز تهیه غذاهای ایرانی، ایتالیایی، چینی، روسی، رومی و فرانسوی و غیره هم آورده شده است.

در جلد اول این کتاب، قسمتی وجود دارد که در آن تصاویر انواع ماهی، ادویه، میوه، سبزیجات و بخش ‌های مختلف مرغ و گوشت قرار گرفته است و هم چنین مراحل پخت آن‌ ها با استفاده از تصاویر بیان می شود.

این کتاب به گونه ای است که برای افراد تازه کار و غیر حرفه ای که تاکنون دستی بر آشپزی نداشته اند، به عنوان یک معجزه عمل می کند و آن ها می توانند با مطالعه این کتاب به یک آشپز ماهر و کاربلد تبدیل شوند و غذاهای خوش عطر و بو و خوشمزه ای را برای خود و دیگر اعضای خانواده طبخ کنند.

کتاب 500 دستور آشپزی و شیرینی پزی همراه با سفره آرایی اثر هستی یگانه

در ادامه معرفی بهترین کتاب آشپزی ایرانی، باید یادی کنیم از کتاب 500 دستور آشپزی و شیرینی پزی همراه با سفره آرایی اثر هستی یگانه، این کتاب مرجع کاملی برای آشپزی و شیرینی‌ پزی ایرانی محسوب می شود و شامل دستور پخت انواع غذاهای ایرانی از جمله پلو، کته، کباب، کتلت، خوراک، خورش، خوراک ماهی، سوپ، ساندویچ و غیره و همین طور انواع شیرینی، کیک و بستنی است.

یکی از ویژگی های این کتاب که آن را نسبت به سایر کتاب های آشپزی منحصر به فرد کرده است، پرداختن آن به مقوله سفره آرایی و چیدمان غذاست. به گونه ای که با استفاده از دستور پخت های موجود در این کتاب و به کارگیری تکنیک های سفره آرایی آن می توانید اوج هنر و سلیقه خود را به نمایش بگذارید.

هم چنین تنوع زیاد دستور پخت غذاها و شیرینی های موجود در این کتاب باعث شده است تا قدرت انتخاب زیادی داشته باشید و با کمک این کتاب بتوانید به یک آشپز یا شیرینی پز حرفه ای تبدیل شوید. نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که برای تهیه شیرینی های خوشمزه نه تنها می توانید از انواع کتاب شیرینی پزی استفاده کنید، بلکه می توانید از کلاس های حضوری که در شهرهای مختلف برگزار می شود نیز بهره مند شوید؛ به عنوان مثال اگر ساکن تهران هستید، می توانید به بهترین آموزشگاه شیرینی پزی در تهران مراجعه کنید تا در این کار حرفه ای شوید.

دایره المعارف آشپزی اثر ندا فوق

دایره المعارف آشپزی اثر ندا فوق

همان طور که از نام کتاب بر می آید، این اثر، یک دایره المعارف کامل در زمینه آشپزی است. ولی با وجود اینکه ادعا می کند که جامع و کامل است و انواع دستور پخت و پز غذاها در آن یافت می شود، برای استفاده از آن حتماً باید در آشپزی سر رشته داشته باشید زیرا ممکن است برای اشخاصی که مبتدی هستند و هیچ گونه تجربه ای در آشپزی ندارند و با فوت و فن آن آشنا نیستند، خیلی مناسب و نتیجه بخش نباشد.

از سوی دیگر، از ویژگی‌ های مثبت این کتاب این است که نویسنده آن سعی کرده است تا غذاهایی را آموزش دهد که مواد اولیه آن ها به سهولت در دسترس عموم قرار دارند. هم چنین مزیت دیگر این کتاب این است که تصاویر آن منحصراً برای همین کتاب تهیه شده و در نتیجه می تواند خوانندگان را به صورت تصویری هم راهنمایی کند.

متأسفانه برخی مواقع مجلات و کتاب های آشپزی برای فروش بیشتر و جلب نظر مخاطبان از عکس های خوش رنگ و لعاب و فریبنده استفاده می کنند ولی در این کتاب خوشبختانه تصاویر مطابق دستور پخت غذاها تهیه شده اند و به همین دلیل می توانند اعتماد مخاطبان به آموزش های آن را به همراه داشته باشند.

کتاب دایره المعارف آشپزی؛ آموزش گام ‌به‌ گام آشپزی ایرانی و فرنگی، در ۱۰ فصل ارائه شده است و به موضوعاتی نظیر فوت و فن‌های آشپزی، آشپزی محلی، آشپزی سنتی و عمومی، آشپزی برای گیاهخواران، آشپزی ملل و غیره پرداخته است.

آشپزی مدرن پانیذ اثر سمیرا جنت دوست

در ادامه معرفی بهترین کتاب آشپزی ایرانی، باید به معرفی کتاب آشپزی مدرن پانیذ هم بپردازیم؛ این کتاب، یکی از 7 جلد کتابی است که سمیرا جنت ‌دوست در باب صنایع غذایی و آشپزی نوشته‌ و می توان آن را تنها کتاب آشپزی ایرانی محسوب کرد که توانسته است در سال 2014 جایزه‌ جهانی کتاب آشپزی گورمند (Gourmand World Cookbook Awards) را از آن خود کند.

او در این کتاب دستور پخت غذاهای ایرانی و فرنگی را به شکل ساده ولی خلاقانه و با استفاده از تصاویر آموزش داده ‌‌و کوشش کرده است تا علاوه بر اینکه به سهولت تهیه‌ مواد اولیه توجه ویژه کند، به منظور ایجاد تغییر در طعم این غذاها و هماهنگ کردن آن ها با ذائقه‌ ایرانی و آسان سازی پخت آن ها، تغییراتی در دستور پخت های غذاها ایجاد کند تا ضمن امانت داری در بیان اصول و دستورالعمل ها، بتوان به ساده ترین شکل ممکن با فرهنگ غذایی ملل مختلف آشنا شد.

کتاب انار و گل سرخ اثر آریانا باندی

کتاب انار و گل سرخ را نیز می توان در لیست معرفی بهترین کتاب آشپزی ایرانی گنجاند؛ این کتاب توسط آریانا باندی، سرآشپز ایرانی- آمریکایی گردآوری شده است و سام قریبیان آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

برنامه «آشپزخانه‌ ایرانی آریانا» یکی از معروف ترین برنامه های آشپزی است و آریانا باندی را نیز اغلب با همین برنامه که از شبکه‌ تلویزیونی نشنال جئوگرافی پخش می‌شد، می شناسند. هر چند که مدت هاست که آریانا باندی دیگر در ایران زندگی نمی کند ولی به دلیل علاقه ای که به فرهنگ و آشپزی ایرانی دارد، تلاش کرده است که آن را به عموم بشناساند و آموزش دهد.

آریانا باندی سعی کرده است در کتاب انار و گل سرخ، با استفاده از دستور‌العمل‌ هایی نظیر «یخ در بهشت» و «خورش انار و گردو با مرغ»، طعم خوش و لذت عجیب و غریب غذاهای ایرانی را به مخاطبان خود انتقال دهد و نه تنها ارزش‌ ها و سنت ‌هایی را که از اجدادش به او به ارث رسیده ارج نهد بلکه برای مخاطبان خود فرصت تجربه های جدیدی را فراهم آورد.

منبع سفره ایرانی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان