با صد و شصت و ششمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

خط و نشان محکم زلنسکی برای صلح یا ادامه جنگ با روسیه

صد و شصت و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

1

بین الملل تابناک: صد و شصت و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

روسیه، اسرائیل را مقصّر درگیری‌های غزه خواند
1401/05/17 - 16:25

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی نسبت به تحولات اخیر فلسطین واکنش نشان داده و رژیم صهیونیستی را مقصر دورجدید درگیری‌ها دانست.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی اظهار کرد: مسکو از تشدید تنش میان فلسطین و اسرائیل به شدت نگران است.

وی گفت: حملات نیروی هوایی اسرائیل به نوار غزه باعث تشدید تنش‌های جدید شد و در واکنش به آن، برخی گروه‌های فلسطینی حملات به اسرائیل را آغاز کردند.

زاخارووا افزود: ما نسبت به این تحولات نگران هستیم؛ چراکه می‌تواند به از سرگیری درگیری نظامی همه جانبه و وخامت بیشتر وضعیت اسفناک انسانی در نوار غزه منجر شود.

وی ادامه داد: ما بر موضع اصولی و ثابت روسیه در حمایت از حل و فصل بلندمدت مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس اصل راه حل "دو کشوری" تاکید می‌کنیم.

زاخارووا همچنین تصریح کرد: خشونت‌های مکرر تنها از طریق مذاکراتی پایان می‌یابد که باید به احقاق حقوق مشروع ملی ملت فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل در مرزهای 1967 منجر شود.

در همین حال، سفارت مسکو در قاهره نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکا و اروپا که به طور مداوم به سیاست دوگانه پایبند هستند، به شکل سنتی از موضع اسرائیل دفاع می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: آنها فقط گاهی برای حفظ وجهه حافظان صلح در سطح جهانی، بیانیه‌های معمولی درباره حمایت از فلسطین و راه حل دو کشوری صادر می‌کنند.

سفارت روسیه همچنین آورده است: با این حال، هیچ کس واقعاً به سرنوشت فلسطینی‌ها در "دموکراسی‌های شکوفا" که مدعی هستند مراکز دفاع از ارزش‌های انسانی و احترام به احساسات انسانی هستند، اهمیت نمی‌دهد.

جانبداری اوکراین از حملات رژیم صهیونیستی به غزه
1401/05/17 - 16:24

دولت اوکراین بار دیگر بر موضاع خود در دفاع از جمایات رژیم صهیونیستی تاکید و همبستگی خود را با این رژیم درخصوص تحولات روزهای اخیر در نوار غزه اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، سفیر اوکراین در تل‌آویو اعلام کرد: ما در این جنگ در کنار اسرائیل هستیم.

پیش از این نیز اوکراین بارها در مواضعی متملقانه حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود.

اخیرا اولنا زلنسکا، همسر رئیس‌جمهور اوکراین، مدعی شده بود رژیم صهیونیستی با توجه به "سابقه مواجهه این رژیم با گروه‌های مقاومت منبع الهام‌بخش استقامت برای اوکراین" است.

یکشنبه آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه با میانجیگری مصر برقرار شد.

طی سه روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه نوار غزه انجام داد.

گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز حملات موشکی را به پایگاه‌های اسرائیلی مجاور انجام داد. عملیات اسرائیل به کشته شدن 43 فلسطینی منجر شد.

سازمان ملل خواستار دسترسی بین‌المللی به نیروگاه اتمی اوکراین شد
1401/05/17 - 16:22

آنتونیو گوترش روز دوشنبه خواستار پایان دادن به حملات "انتحاری" به نیروگاه‌های اتمی شد.

سایت نیروگاه اتمی زاپوریژژیا اوکراین، بزرگترین نیروگاه در اروپا است که روز گذشته (یکشنبه) برای دومین بار در کمتر از 24 ساعت بمباران شد.

وی هرگونه حمله به نیروگاه‌های اتمی را "انتحاری" توصیف کرد و خواستار توقف عملیات نظامی در اطراف زاپوریژژیا اوکراین شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

اتهام زنی روسیه به اوکراین درباره حمله به نیروگاه‌ هسته ای
1401/05/17 - 16:21

کاخ کرملین روز دوشنبه، نیروهای اوکراینی را عامل حمله راکتی به نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» معرفی کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «حمله راکتی به محدوده نیروگاه اتمی توسط نیروهای مسلح اوکراینی یک اقدام به شدت خطرناک بود».

این مقام دولت روسیه در جمع خبرنگاران درباره «عواقب فاجعه‌بار آن برای منطقه‌ای گسترده از جمله اروپا» هشدار داد.

سخنگوی کاخ کرملین همچنین از متحدان غربی دولت اوکراین درخواست کرد: «از نفوذ خود برای جلوگیری از تداوم چنین حملاتی استفاده کنید».

درخواست سازمان ملل برای دسترسی بین‌المللی به نیروگاه اتمی اوکراین

دبیرکل سازمان ملل متحد هرگونه حمله به نیروگاه‌های اتمی را "انتحاری" توصیف کرد و خواستار دسترسی بین‌المللی به نیروگاه اتمی زاپوریژژیا (Zaporizhia) در اوکراین شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، آنتونیو گوترش روز دوشنبه خواستار پایان دادن به حملات "انتحاری" به نیروگاه‌های اتمی شد.

سایت نیروگاه اتمی زاپوریژژیا اوکراین، بزرگترین نیروگاه در اروپا است که روز گذشته (یکشنبه) برای دومین بار در کمتر از 24 ساعت بمباران شد.

وی هرگونه حمله به نیروگاه‌های اتمی را "انتحاری" توصیف کرد و خواستار توقف عملیات نظامی در اطراف زاپوریژژیا اوکراین شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

مدودف: طبق شرایط خودمان با اوکراین صلح می‌کنیم

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد، تصمیم الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو درست‌ترین کار بود چرا که اجازه داد روسیه قوی‌تر شود و به مردم کریمه نیز کمک کرد.

 دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تاس گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تنها تصمیم ممکن برای کمک به الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو را اتخاذ کرد. باید یادآوری کنم که این اقدام که اکثریت قاطع ساکنین کریمه نیز از آن حمایت می‌کردند، طبق قوانین بین‌المللی اتخاذ شد. ما کار درست را انجام دادیم، به مردم کریمه کمک کردیم و به طور همزمان نیز کشور خودمان را تقویت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مقایسه الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال 2014 میلادی به روسیه با تحولات سال 2008 میلادی در اوستیای جنوبی، گفت: مداخله در درگیری‌های سال 2008 میلادی تنها گزینه ممکن برای مسکو بود چرا که این مداخله برای دفاع از اتباع روس ساکن اوستیای جنوبی و آبخازیا لازم بود.

مدودف تصریح کرد: با حفاظت از آنها در برابر اقدامات تهاجمی میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور وقت گرجستان، ما به صلح رسیدیم که هدف اصلی بود. بنابراین معتقدم که گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه اگر ما این کار را انجام نمی دادیم، چه اتفاقی می‌افتاد، بی‌معناست.

این دیپلمات ارشد روس همچنین تصریح کرد: بعید است گرجستان حمله جدیدی علیه آبخازیا و اوستیای جنوبی که در دوران جماهیر شوروی سابق بخشی از این کشور بودند و سپس ادعای استقلال کردند، ترتیب دهد.

وی افزود: امروز برای ما، آبخازیا و اوستیای جنوبی کشورهایی مستقل هستند که ما با آنها روابط دوستانه برقرار کرده‌ایم و پایگاه‌های نظامی در آنجا داریم.

مدودف در ادامه تاکید کرد: مقامات کنونی گرجستان این را به خوبی درک می کنند. آنها یکبار دیگر سرنوشت‌شان را محک نمی‌زنند و با قدرتی چون روسیه وارد یک رویارویی نمی شوند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین گفت: هیچ امیدی به عضویت گرجستان و اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو وجود ندارد.

وی گفت: "ورود به اتحادیه اروپا یا ناتو مستلزم عبور از یک "شکاف خیلی باریک" است و حتی اگر تصمیمی در مورد الحاق کی‌یف و تفلیس به اتحادیه اروپا گرفته شود. اتحادیه اروپا و ناتو هزینه‌های آن را متقبل می‌شوند.

این مسئول روس جنگ گرجستان در سال 2008 میلادی، توسعه ائتلاف نظامی ناتو به سمت غرب و جنگ اوکراین را بخشی از تلاش آمریکا و متحدانش برای نابودی روسیه عنوان کرد و گفت: هدف یکی است؛ نابود کردن روسیه.

مدودف در بخش دیگری از اظهاراتش مدودف ضمن تاکید بر اینکه روسیه با شرایط خود به اهدافش در جنگ اوکراین دست خواهد یافت، هشدار داد: غرب برنامه بلند مدتی برای نابودی روسیه دارد.

او گفت که روسیه به دنبال صلح با اوکراین نخواهد بود مگر با شرایط خودش.

وی گفت: «روسیه در حال انجام یک عملیات نظامی ویژه در اوکراین است و به دنبال دستیابی به صلح با شرایط خود است نه با شرایطی که شرکای بین المللی سابق ما به دنبال آن هستند.آنها دنبال شکست ارتش روسیه هستند تا شرایط خود را به ما تحمیل کنند.

مدودف عملیات کشورش در اوکراین را «بی‌رحمانه، اما با دقت طراحی شده» در پاسخ به سیاست جمعی ضد روسی غرب توصیف کرد و گفت: ما منافع ملی خود را داریم و با تمام امکانات آن را تضمین خواهیم کرد.

خط و نشان محکم زلنسکی برای صلح یا ادامه جنگ با روسیه 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت، اگر روسیه طرح اجرای همه پرسی را در مناطق تصرف کرده از خاک این کشور با موضوع ملحق شدن به روسیه برگزار کند دیگر مذاکراتی با اوکراین یا متحدان بین المللی‌اش انجام نخواهد شد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیو کنفرانسی شبانه برای روسیه خط و نشان کشید و گفت: «اگر اشغالگران به مسیر برگزاری همه‌پرسی‌ها ادامه دهند هرگونه شانس خود را برای انجام مذاکرات با اوکراین و جهان آزاد که طرف روسی به وضوح در مقطعی به آن نیاز خواهد داشت از بین خواهند برد.»

مقامات روسیه و اوکراین بعد از شروع جنگ اوکراین تاکنون چند دور مذاکرات با یکدیگر داشته‌اند. با این حال از اواخر ماه مارس تاکنون هیچ نشستی در این راستا برگزار نشده است.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان