راز طول عمر بیشتر مردان نسبت به زنان: تاهل و تحصیلات

باشگاه خبرنگاران نوشت: محققان می‌گویند این تصور رایج که مردان معمولاً کمتر از زنان عمر می‌کنند، می‌تواند فقط یک افسانه باشد و مردان در واقع شانس زیادی برای زنده ماندن دارند.

راز طول عمر بیشتر مردان نسبت به زنان: تاهل و تحصیلات

بنابر نتایج این مطالعه که به تازگی منتشر شده است، مردان در طول دو قرن گذشته به طور کلی 25 تا 50 درصد بیشتر از زنان شانس زنده ماندن داشته‌اند؛ این تعداد شامل مردان 199 کشور جهان واقع در تمامی قاره‌ها می‌شود.

مطالعه جدید این تفکر مرسوم را به چالش می‌کشد که مردان به آسانی به اندازه زنان عمر نمی‌کنند. این تصور عمدتا بر پایه مشاهدات متعددی از جمعیت‌های مختلف در سراسر جهان و در بازه‌های زمانی گوناگون شکل گرفته است.

محققان در پژوهش خود از فاکتور «امید به زندگی» به جای تعداد واقعی سال‌هایی که یک فرد زندگی می‌کند، برای مقایسه استفاده کرده‌اند. در واقع آنان برای اینکه ببینند شانس واقعی یک مرد برای زندگی طولانی‌تر از یک همسال زن چقدر است، این شانس را سنجیدند که فردی از جمعیتی با نرخ مرگ و میر بالا، چقدر بیشتر از فردی از جمعیتی با نرخ مرگ و میر پایین زندگی می‌کند.

در این پژوهش علاوه بر اطلاعات پایگاه داده‌های کشورها، از داده‌های چشم‌انداز رشد جمعیتی جهان که اطلاعات زندگی افراد از 199 کشور جهان را بر اساس جنسیت در بازه‌های زمانی پنج ساله (از 1950 تا 2019میلادی) نشان می‌دهد، بهره گرفته شده است. محققان پس از جداسازی زنان، شانس زندگی مردان را بر اساس سطح تحصیلات و وضعیت تأهل نیز مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌دهد که از سال 1850 به این سو از هر چهار مرد، یک تا دو نفر بیشتر از میانگین عمر یک زن، عمر کرده‌اند. در برخی موارد رقم عمر بیشتر مردان نسبت به زنان، به بالای 50 درصد نیز رسیده است و برای مثال در ایران طی سال‌های 1950-1964 یا اردن در سال های1960-1969میلادی چنین وضعیتی وجود داشته است.

پژوهشگران می‌گویند اگرچه در کشورهای توسعه‌یافته، احتمال زنده ماندن بیشتر مردان تا دهه 1970 میلادی کاهش یافته بود، اما این احتمال اکنون در همه جمعیت‌ها در حال افزایش است. در کشورهای با درآمد کم و متوسط نیز احتمال بیشتر زنده ماندن مردان نسبت به زنان بالاتر رفته است.

نویسندگان این مطالعه همچنین می‌گویند این مسئله به نرخ بالاتر مرگ و میر در میان دختران جوان و نوزادان در آن نقاط جهان نیز مربوط می‌شود.

بر اساس این تحقیق، یک مرد می‌تواند با انجام کارهای خاصی، شانس خود را برای داشتن عمر طولانی‌تر افزایش دهد. از جمله اینکه محققان دریافتند مردانی که دارای مدرک دانشگاهی بودند، شانس خود را برای داشتن عمر بیشتر 43 درصد افزایش داده‌اند، در حالی که این رقم برای مردانی که فقط دیپلم داشتند تنها 39 درصد بوده است.

همچنین مردان متاهل 39 درصد شانس زنده ماندن بیشتر از زنان را داشته‌اند، در حالی که این شانس برای مردان مجرد تنها 37 درصد بوده است. محققان با توجه به این نتایج استدلال کرده‌اند که تأثیر شریک زندگی بر سلامتی مردان در روابط پایدار مثبت بوده و اصطلاح «همسر شاد، زندگی شاد» می‌تواند به نحوی درست باشد.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان