سفیر چین در روسیه: آمریکا سناریوی اوکراین را در تایوان تکرار می‌کند

فارس نوشت: «ژانگ هانهوی» سفیر چین در روسیه روز چهارشنبه گفت، آمریکا در حال تکرار سناریوی اوکراین در تایوان بوده و به‌دنبال استفاده از کارت تایوان جهت مهار چین است.

سفیر چین در روسیه: آمریکا سناریوی اوکراین را در تایوان تکرار می‌کند

هانهوی در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: «هدف اصلی، بازی با کارت تایوان به هر قیمتی است تا توسعه چین مهار شود. مایل هستم اشاره کنم که سفر [نانسی] پلوسی گامی خطرناک از سوی ایالات متحده بود تا اصل چین واحد را تحریف و کم‌ارزش کند».

سفیر چین در مسکو با تأکید بر اینکه سفر پلوسی تغییری در وضعیت تاریخی و حقوقی تایوان به‌عنوان بخشی از خاک چین ایجاد نخواهد کرد گفت، بلکه بالعکس این اقدام پلوسی مانند شلیک به پای خود بود و عزم و اراده چین را تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد، تا یک هفته بعد از سفر پلوسی به تایوان، بیش از صد کشور از جمله روسیه، آن را محکوم کرده و به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. وی متذکر شد: «امروزه چین کشور صد سال پیش نیست که فقیر و ضعیف بود و اجازه می‌داد دیگران آن را کنترل کنند و جهان مدرن امروز نیز جهانی نیست که کشورهای امپریالیست بتوانند هر کاری که می‌خواهند با وقاحت در خاک چین انجام دهند».

این دیپلمات چینی افزود: «این اقدام، نقش آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل از بین رفتن صلح در تنگه تایوان را اثبات می‌کند که بیشترین اثر منفی را بر ثبات منطقه داشته و تماماً نشانگر سیاست بدون تغییر ایالات متحده در امور بین‌المللی است که با دورویی و اقدام در راستای استانداردهای دوگانه در قبال قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود».

هانهوی در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: «در مورد مسائل اساسی پیرامون حق حاکمیت و تمامیت ارضی، هیچ جایی برای مماشات و امتیاز دادن به هیچ کشوری وجود ندارد. دولت و مردم چین هرگز با تلاش برای ایجاد تنش، ایجاد درگیری و ایجاد شکاف در منطقه مدارا نخواهند کرد و هرگز حتی یک اینچ از خاک کشورشان را واگذار نمی‌کنند».

او همچنین گفت: «غربی‌ها به رهبری آمریکا، در تلاش هستند سناریوی اوکراین را درباره مسئله تایوان تکرار کنند. ایالات متحده پنج دور از توسعه ناتو به سمت شرق را تحریک کرده و در اوکراین انقلاب رنگی به راه انداخت و تا جایی که توانست سعی کرد روسیه را در فضای امنیتی به حاشیه براند و در نهایت به بحران اوکراین منجر شد».

هانهوی افزود: «ایالات متحده در تلاش برای تکرار همان تاکتیک علیه چین است تا بحرانی در تنگه تایوان ایجاد کند که مانع از توسعه و رشد چین شده، در امور داخلی ما مداخله کند و امور داخلی چین را به سطح بین‌المللی بکشاند و مانع از اتحاد مجدد چین و نوزایی ملت آن شود».

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان