واردات کدام کالاها از روسیه آزاد شد؟

اظهارارت رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر امکان واردات هر کالا از روسیه و کشورهای اتحادیه اوراسیا در مقابل صادرات به این کشورها، این ابهام را ایجاد کرده بود که آیا واردات کالاهای ممنوعه نیز از روسیه آزاد شده است؛ اما بر اساس توضیحات سخنگوی وزارت صمت، این مجوز واردات، کالاهای ممنوعه را شامل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا پیمان پاک،  معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، روز گذشته درباره آخرین اقدامات سازمان توسعه تجارت در جهت توسعه روابط تجاری با روسیه، گفته بود که در کمیته اقدام ارزی مصوب شده تا هر شرکت و تاجری که به کشورهای اتحادیه اوراسیا و روسیه صادرات دارد، می‌تواند در ازای این صادرات، هر نوع کالایی را وارد کند و همچنین 25 درصد مشوق‌های صادراتی به کالاهایی که به روسیه صادر می‌شود اختصاص یابد.

از سال 1397 و در پی مشکلات ارزی در کشور، واردات بیش از 2000 قلم کالا تحت عنوان کالاهای غیرضروری و لوکس ممنوع شد. از جمله مهم‌ترین این کالاها می‌توان به خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و اسباب بازی اشاره کرد.

البته وزیر صنعت، معدن و تجارت خرداد ماه گفته بود که حذف ممنوعیت واردات 4 یا 5 قلم کالا به دولت پیشنهاد شده که در حال بررسی است، اما عمده ساختار ممنوعیت واردات 2000 قلم کالا که از سال 1397 تصویب شده، حفظ می‌شود؛ اما هنوز این چند قلم کالا که جزئیات آن‌ها هم مشخصن نیست، تعیین تکلیف نشده است. هر چند این مقام مسئول در آخرین نشست خبری خود در سال 1400 اعلام کرده بود که با واردات در همه حوزه‌ها به میزان حداکثر 20 درصد و با برنامه ریزی برای نسبت صادرات به واردات موافق است که ظاهرا تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در این میان صحبت‌های رئیس سازمان توسعه تجارت این ابهام را ایجاد کرد که آیا واردات کالاهای ممنوعه نیز از روسیه آزاد شده است؟

در این رابطه امید قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرده که واردات از روسیه در مقابل صادرات، فقط مربوط به کالاهایی است که وارداتشان به کسور آزاد است و کالاهایی که ممنوعیت واردات دارند را شامل نمی‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان