اقتصاد در گذر زمان

از شوک به بورس با لغو عرضه پالایشی یکم تا دلار به کانال ۲۶ هزار تومان رسید

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

20 مرداد 1301، لایحه استخدام و اختیارات میلسپو در اداره امور مالی ایران در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

20 مرداد 1321، برای تامین اداره خواربار کشور اداره مستقلی به نام اداره کل خواربار تشکیل و ادارات غله، قند و شکر و قماش ضمیمه این سازمان شدند. امان ‌الله اردلان نیز به ریاست این سازمان رسید.

20 مرداد 1328، دکتر تقی نصر از مدیرعاملی سازمان برنامه کناره ‌گیری کرد. همچنین در این روز، نام بانک شاهی به «بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه» تغییر کرد.

20 مرداد 1330، "استوکس" وزیر مشاور دربار سلطنتی انگلیس در دیدار با آیت الله کاشانی تلاش کرد از میزان بدبینی مردم ایران نسبت به انگلیس به خاطر مسائل مربوط به ملی شدن صنعت نفت بکاهد. آیت الله در این دیدار ضمن حمله شدید به سیاست های استعماری انگلیس عملکرد شرکت نفت انگلیس و ایران را جنایتکارانه خواند.

20 مرداد 1331، خرید شش کارخانه قند برای رفع نیازمندی‌ های کشور تصویب شد.

20 مرداد 1348، در جلسه هیات وزیران بین عطاءالله خسروانی، ‌وزیر کشور و غلامرضا نیک ‌پی وزیر آبادانی و مسکن مشاجره و سپس زد و خورد درگرفت. در این نزاع خسروانی به شدت مضروب و بی ‌هوش شد. علت نزاع این بود که نیک پی می ‌خواست سازمان عمران شهری را که جزو وزارت کشور بود ضمیمه وزارت آبادانی و مسکن کند.

20 مرداد 1354، 30 تن از روسای اصناف اتاق بازرگانی پایتخت از سمت خود عزل شدند.

20 مرداد 1355، کیسینجر اعلام کرد امریکا در نظر دارد 160 فروند هواپیمای اف‌16 به بهای 3.4 میلیارد دلار به ایران بفروشد.

20 مرداد 1358، ایران خواستار غرامت یک میلیارد دلاری از آلمان به منظور جبران خسارات ناشی از عدم تکمیل پروژه احداث و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر شد.

همچنین در این روز، قراردادهای تسلیحاتی 9 میلیارد دلاری ایران با امریکا لغو گردید.

20 مرداد 1374، یک گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا که امروز منتشر شد حاکی است بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در تحریم اقتصادی یک جانبه علیه ایران شکست خورده زیرا هیچیک از کشورهای جهان حاضر نشدند با این تحریم همراهی کنند.

20 مرداد 1383، روزنامه یو. اس. تودی چاپ آمریکا به نقل از جورج بوش رئیس جمهور این کشور نوشت: «واشنگتن از اعمال تحریم علیه ایران خسته شده است.» بوش گفت: «ما ایران را کاملاً تحریم کرده ایم ولی گویی تحریمی وجود ندارد.»

20 مرداد 1393، ولی ‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی مهم ‌ترین شرط اجرای سیاست یکسان ‌سازی ارزی و تک ‌نرخی شدن ارز در کشور را «شفاف شدن شرایط بین‌المللی» عنوان کرد.

20 مرداد 1395،  وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز شد در سال 95 تا مبلغ 125هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند.

20 مرداد 1397، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود، از تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی شورای نگهبان خبر داد؛ لایحه‌ای که براساس تاکیدات گروه ویژه اقدام مالی (FATF)  در زمره لوایحی است که ایران برای بازنگشتن به فهرست سیاه باید آنها را تصویب می کرد. این اولین لایحه از لوایح 4 گانه است که به تایید شورای نگهبان می‌رسید.

20 مرداد 1398، مرکز آمار کانادا اعلام کرد که با از بین رفتن 24 هزار و 200 فرصت شغلی، نرخ بیکاری دومین اقتصاد بزرگ آمریکای شمالی تا پایان دوازده ماه منتهی به ژوئیه به 5.7 درصد افزایش یافته است که 0.2 درصد بیش‌تر از نرخ بیکاری این کشور در مدت مشابه منتهی به ژوئن بود.

20 مرداد 1399، 100 روز از نخستین واگذاری باقیمانده سهام دولت در بازار سهام در قالب صندوق‌های قابل معامله می‌گذرد و از همان زمان مباحث مربوط به صندوق دوم و سوم که قرار بود گرو‌ه‌های پالایش، فلزات و خودرو را در بر بگیرد، داغ بود. در این بازه زمانی اما چندین بار شاهد تایید، تعویق و حتی تکذیب عرضه صندوق دوم تحت عنوان دارا دوم بودیم. شنیده‌های ضد و نقیضی که شوکی جدی به قیمت سهام پالایشی و در نهایت کل بازار سهام وارد می‌کرد. در یک نمونه مخالفت با این نوع واگذاری‌ها، باقیمانده سهام دولتی به عنوان حق جاماندگان سهام عدالت اعلام شد. اما سرانجام روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی رسما اعلام کرد صندوق دومی در کار نخواهد بود. در این راستا دولت تصمیم گرفت تا باقیمانده سهام پالایشی خود را به‌صورت بلوکی عرضه کند. این تصمیم جدید ناگهانی اما شوکی جدی به کل بازار سهام تحمیل کرد و گفته می‌شود یکی از دلایلی بود که سبب شد تا قیمت 83 درصد از سهام فعال روز دوشنبه در محدوده منفی نوسان کند.

20 مرداد 1400، در معاملات امروز (چهارشنبه بیستم مردادماه 1400) هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ 25542 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 26058 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، 402 تومان گران‌تر شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان