عوارض کورتون و مشکلاتی که مصرف زیاد داروهایی کورتونی برای بدن به وجود می آورند

کورتون ها از دسته دارو هایی می باشند که بیشترین مصرف را در بین عموم مردم دارند، اما ممکن است بسیاری از افراد از عوارض کورتون اطلاعی نداشته باشد زیرا اگر به مصرف زیاد این دارو بپردازید باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر زخم معده، نازک شدن پوست، پوکی استخوان و هزاران عوارض دیگر که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عوارض کورتون و مشکلاتی که مصرف زیاد داروهایی کورتونی برای بدن به وجود می آورند

کورتون، ها از دسته دارو هایی پرکاربرد و رایج در بین بیماران و پزشکان می باشد که هم در اشکال دارویی قرص وجود دارد و هم آمپول که در صورت مصرف صحیح می تواند اثر بخشی خوبی داشته باشد که البته اگر در یک دوره طولانی مدت مصرف شود عوارض ان ممکن است بیشتر از فوایدش عمل می کند. در ابتدا باید گفت که کورتون چیست؟ کورتیکوستروئید یا همان کورتون که گاهی آنها را با نام استروئید ها می شناسند که داروهایی از قبیل دگزامتازون، بتامتازون و تریامسینولون از خانواده دارو های کورتونی می باشند و در واقع از یک نوع چربی هستند که ماده اولیه ساخت آن کلسترول ها می باشد، که کاربرد آنها برای ساخت هورمون ها توسط غده فوق کلیوی و یا غدد آدرنال می باشد.

 کاربرد های داروی کورتون

آشنایی با عوارض کورتون برای بدن

در مورد عوارض  این دارو باید گفت که شدت و میزان عوارض این دارو در واقع به مدت زمان مصرف آن بستگی دارد، یعنی هر چه قدر مدت زمان استفاده از کورتون زیادتر باشد به همان اندازه عوارض آن بیشتر خواهد شد، در مورد مصرف این دارو در کشورمان باید گفت که این دارو در حالت غیر طبیعی و غیر منطقی در حال استفاده می باشد که امروزه متاسفانه بعد از آنتی بیوتیک ها کورتون ها هستند که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده اند.

  •  تصفیه آب خانگی
  •  بلیط کیش

1. بالا رفتن وزن

یکی از شایع ترین عوارض  این دارو بالا رفتن ناگهانی وزن می باشد چرا که این دارو می تواند به صورت مستقیم بر روی قسمت متابولیسم بدن شما تاثیر بگذارد و باعث شود چربی بیشتری در بدن ذخیره شود، در روز های اولیه استفاده از کورتون ممکن است اضافه وزن شما به دلیل افزایش حجم آب در بدتان دیده شود اما به مرور باعث می شود میزان زیادی چربی در بدنتان انباشته شود،

همچنین مصرف داروی کورتون منجر به بالا رفتن میزان اشتهای شما می شود و باعث می شود مدام در حال خوردن باشید و باعث چاقی مفرطی می شود، نکته که که در اینجا وجود دارد این است که زمانی که شما به قطع مصرف کورتن بپردازید وزنتان به حالت اولیه باز خواهد گشت، شما در طول مدت استفاده از این دارو باید رژیم غذایی خود را رعایت کرده و از مصرف نمک تا جای ممکن خودداری نمایید.

داروی کورتون چیست

2. به وجود آمدن اختلالات خلقی

در برخی از افراد استفاده از دارو های کورتون منجر به تغییرات خلقی می شود که البته برای همه افراد یکسان نمی باشد، برای مثال بعضی از افراد باعث به وجود آمدن یک خلق شاد می شود اما برای برخی دیگر ممکن است ایجاد کننده خلق منفی همراه با افسردگی شود، که معمولا بعد از تمام کردن دوره استفاده این دارو خلق و خوی فرد به حالت اولیه بر می گردد.

شما می توانید برای جلوگیری از این تغییرات خلقی بمی توانید به انجام ورزش هایی شاد و حتی آرامش بخش مانند یوگا بپردازید. توجه داشته باشید اگر دچار اختلالات خلقی شدیدی شدید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

آشنایی با عوارض کورتون

3. ابتلا به زخم معده

استفاده از دارو های کورتون خطر ابتلا به بیماری زخم معده را افزایش می دهد، زیرا می تواند باعث بیشتر شدن ترشحات اسیدی معده شود که در نتیجه خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد، به خصوص در کسانی که این بیماری در خانواده شان ارثی می باشد باید بیشتر حواسشان را جمع کنند، همچنین افرادی که به بیماری زخم معده دچار هستند به هیچ عنوان نباید از این دارو ها استفاده کنند.

مشکلات ناشی از مصرف کورتون

4. امکان بالا رفتن فشار خون

استفاده از دارو های کورتون می تواند منجر به جمع شدن آب و نمک در بدن شود، که این موضوع باعث می شود تا فشار در رگ های خونی بالا برود که در نهایت باعث به وجود آمدن فشار خون بالا در فرد می شود، از این رو بهتر است در زمان استفاده از این دارو یک برنامه غذایی بدون نمک داشته باشید و همچنین از مصرف غذاهای بیرونی هم خودداری نمایید.

تاثیرات بد کورتون بر روی سلامت بدن

5. خطر ابتلا به دیابت

از دیگر عوارض  این دارو تاثیر گذاری بر روی میزان قند خون می باشد،  که می توانند به شدن میزان قند خون را در افراد بالا ببرند که در نهایت فرد را در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار می دهد، تحقیقاتی که بر روی این موضوع صورت گرفته نشان داده است که افرادی که بیشترین استفاده از استروئید ها یا همان کورتون، را دارد میزان بیشتری گلوکز در خونشان دیده می شود. از این رو شما باید در طول درمان با این دارو میزان مصرف قند خود را به صفر برسانید، افراد دیابتی که مجبور به استفاده از این دارو می باشند باید با کمک انسولین میزان قند خون را در حد متعادلی نگه دارند.

کورتون پرمصرف دارو در جهان

5. ابتلا به پوکی استخوان

از متعدد ترین عوارض این دارو خطر ابتلا به پوکی استخوان می باشد که در طولانی مدت برای فرد به وجود می آید زیرا این دارو می تواند تمامی املاح و مواد مغذی ضروری استخوان را از بین ببرد، توجه داشته باشید که استفاده کوتاه مدت برای درمان بیماری های مختلف از این دارو نمی تواند برایتان پوکی استخوان را در پی داشته باشد، پس اگر مجبور هستید برای یک دوره طولانی از این دارو استفاده نمایید حتما میزان دریافت آهن و کلسیم و همچنین مواد معدنی ضروری برای استخوان سازی را در بدنتان بالا ببرید.

عوارض زیان بار کورتون

4. ایجاد مشکلات پوستی

کورتون حاوی موادی می باشد که باعث قطع تولید کلاژن در پوست می شود، همانطور که می دانید وجود کلاژن برای پوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که نبود آن موجب می شود پوست طراوت و شادابی خود را از دست بدهد و نازک تر شود طوری که رگ های زیر پوستی شما به راحتی قابل دیدن می شود.

حتی پماد هایی کورتون که برای رفع حساسی و التهاب مصرف می شود اگر برای یک دوره طولانی از آن استفاده شود باعث قرمزی پوست خواهد شد.

انواع عارضه های داروی کورتون

8. ضعیف شدن عضلات

از دیگر عوارض طولانی مدت مصرف کورتون آب کردن بافت عضلات می باشد، در واقع کورتون اینکار را با از بین بردن پروتئین داخل عضله انجام می دهد که در نتیجه عضله قدرت و استقامت خود را از دست می دهد، که افراد برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی باید میزان دریافت پروتئین خود را افزایش دهند و همچنین از ورزش هایی برای تقویت عضلات خود کمک بگیرند.

چگونه از عوارض کورتون در امان بمانیم

9. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

مصرف کورتون برای یک مدت بسیار طولانی می تواند تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، به همین دلیل بدن آمادگی پذیرش هر گونه بیماری را دارد، از جمله بیماری هایی که می تواند با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به سراغمان بیاید شامل دندان درد و عفونت های مکرر دندان، ابتلا به عفونت های مختلف ادراری و عفونت های قارچی می باشد، که شما برای جلوگیری از این موضوع باید برای تزریق آمپول آنفولانزا اقدام نمایید.

کورتون چه زمانی تجویز می شود؟

به طور معمولا دارو کورتون زمانی برای بیمار تجویز می شود که سیستم ایمنی بدن فرد قادر به انجام وظیفه خود نیست اما به طور معمول کورتون برای درمان بیماری هایی مانند:

  • میوزیت (التهاب ماهیچه)
  • واسکولیت سیستماتیک (التهاب رگهای خونی)
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (بیماری کلی شده ناشی از عملکرد سیستم ایمنی غیر طبیعی)
  • بیماری‌های ارتباطی بافت‌ها
  • آرتریت روماتوئید (آرتریت التهابی مزمن)
  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت گیجگاهی

شناخت عوارض کورتون

از دیگر عوارض جانبی کورتونها

  • ضعف عضلانی
  • تار شدن دید و ایجاد مشکلات چشمی مانند آب مروارید
  • افزایش رشد موهای بدن
  • کبود شدن بدن به سادگی
  • مقاومت کمتر در برابر عفونت ها
  •  صورت پف کرده
  • ایجاد آکنه روی پوست
  • تحریک روده
  • اضطراب
  • بی قراری مشکل در به خواب رفتن
  •  احتباس مایعات در بدن
  • ورم کردن صورت و کل بدن

مشکلات مصرف کورتون در زنان

بسیاری از خانم هایی که به مدت مشخصی از دارو های کورتون مصرف می کنند، دچار بی نظمی قاعدگی خواهند شد، ضمن وجود ارتباط مستقیم بین اختلال در پریود و مصرف کورتون، شواهد نشان می دهند که مصرف کورتون با علائمی همچون درد معده، خونریزی شدید، گرفتگی های شکمی و افزایش درد شکم در دوران قاعدگی (پریود) همراه است.

مشکلات مصرف کورتون

به دلیل هورمونی بودن دارو های کورتونی همچون پردنیزون، مصرف آن ها می تواند سطح هورمون های بدن را تحت تاثیر قرار دهد، استفاده از این دارو در دراز مدت به دلیل وجود بیماری و نیز برای کاهش التهاب بدن لازم می باشد، اما زمانی که این دارو با دیگر هورمون های بدن تداخل ایجاد نماید، چرخه قاعدگی مختل می شود و این تداخل های هورمونی همچنین ممکن است با مشکلاتی در زمینه احساسی و خلق و خو همراه شوند. اضطراب و علائم دیگر مربوط به خلق و خو از جمله عوارضهای مصرف کورتون در خانم ها می باشد.

آیا عوارض جانبی بر روی همه افراد تاثیر دارد؟

در رابطه با این موضوع که آیا همه بیماران این عوارض جانبی را تجربه می کنند، و اینکه عوارض جانبی چه زمان و به شکلی رخ می دهد، در افراد مختلف متفاوت می باشد.

در صورتی که مدت زمان استفاده از کورتون و یا استروئید کوتاه باشد، یعنی بعد از چند روز یا چند هفته، این احتمال به وجود می آید که هیچ یک از عوارضهای اشاره شده در این مطلب، اتفاق نیفتد، با این وجود اگر کورتون یا استروئید مصرف شده از دوز بالایی برخوردار باشد و یا برای مدت طولانی استفاده شود، امکان دارد، عوارض های جانبی زیاد یرای تجربه نمایید، استفاده بلند مدت از داروی کورتون زمانی مجاز می باشد که بیماری بسیار جدی بوده و جان شخص در خطر باشد.

خطرات مصرف کورتون

کسانی که مجبور به استفاده از داروی کورتون می باشد حتما باید، از غذاهایی سرشار از پتاسیم استفاده کنند، کلسیم بالایی دریافت کنید، به همراه وعده های غذایی خود از سبزیجات استفاده کنید، مصرف نمک و قند را به حداقل برسانید و همچنان از یک رژیم غذایی کاملا ساده پیروی کنید.

شما می توانید جست آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان