طالبان مهمترین دستاورد یکساله را اعلام کرد

فارس نوشت: «سهیل شاهین»، نماینده منتخب طالبان در سازمان ملل در گفت‌وگو با یک رسانه هندی درباره دستاوردهای این گروه طی یکسال گذشته در افغانستان توضیحاتی ارائه داد.

طالبان مهمترین دستاورد یکساله را اعلام کرد

وی گفت: طی یکسال گذشته تامین امنیت مهم‌ترین دستاورد ما بوده و این در حالی است که در سال‌های گذشته روزانه 300 نفر از مردم افغانستان جان خود را از دست می‌دادند و ناامنی در سراسر کشور وجود داشت.

شاهین با بیان اینکه درآمد افغانستان طی سال گذشته 200 درصد افزایش یافته، گفت: «فقر میراث دولت گذشته است و در حال حاضر نیز تحریم به رنج مردم افغانستان اضافه کرده است.»

این مقام طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه نیز گفت: «مدارس دخترانه تا زمان تعیین تکلیف از سوی رهبران به حالت تعلیق درآمده و این نکته قابل عرض است که ما با آموزش دختران به شرط رعایت حجاب مخالفتی نداریم.»

شاهین درباره کشته شدن الظواهری و نگرانی همسایگان افغانستان نیز گفت: «رهبران طالبان از حضور الظواهری در کابل اطلاعی نداشتند و مرگ الظواهری تنها یک ادعا است که طالبان در حال بررسی آن است.»

نماینده منتخب طالبان برای سازمان ملل به این سوال که آیا اطلاع نداشتن از حضور الظواهری ضعف اطلاعاتی نیست، پاسخ داد: بسیاری از اتفاقات نیز در کشور هند در حال رخ دادن است و وقتی مقامات از آن اطلاع پیدا می‌کنند که در عمل به وقوع پیوسته باشد و این به معنای ضعف اطلاعاتی نیست.

وی تاکید کرد: سیاست اصلی طالبان این است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری تهدیدی رخ ندهد و در این امر ثابت قدم خواهد بود.

این مقام طالبان ادامه داد: افغانستان یک کشور مستقل است و روابط با کشورهای مختلف صرفا براساس منافع ملی ماست و تحت نفوذ هیچ کشوری نخواهیم بود.

شاهین همچنین درباره اشتغال خبرنگاران زن نیز گفت: طالبان هیچ محدودیتی در این زمینه ایجاد نکرده و این امکان وجود دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه ها تعطیل و مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند.

وی تاکید کرد: عامل اصلی که زنان خبرنگار در حال از دست دادن کار خود هستند، مشکلات اقتصادی بوده و هیچ عامل دیگری در این موضوع وجود ندارد.

شاهین همچنین درباره بازگشایی سفارت هند گفت: طالبان امنیت اماکن دیپلماتیک را تامین خواهد کرد و این موضوع شامل هند نیز هست، حتی اگر بازگشایی سفارتخانه ها به معنای به رسمیت شناختن طالبان نباشد و ما به دنبال روابط خوب با تمام کشورها از جمله دهلی نو هستیم.

پیش از این نیز ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از تشکیل هیاتی برای بررسی ترور سرکرده القاعده و حمله هوایی آمریکا به کابل خبر داده است.

مجاهد طی سخنانی خبر کشته‌شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده را در افغانستان یک ادعا خواند و گفت: هیاتی برای بررسی این موضوع تشکیل شده و نتیجه یافته‌های اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی طالبان با بیان اینکه از حضور ایمن الظواهری در کابل اطلاعی نداشته، اظهار داشت: «هیچ تهدیدی علیه جهان از خاک افغانستان وجود ندارد و اگر کشورهای جهان اطلاعی از فعالیت گروهی داشته باشند باید آن را در اختیار طالبان قرار دهند تا اقدامات لازم انجام شود.»

23311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان