سیلابهای اخیر گاوخونی را سیراب نکرد/حیات وحش تالاب در معرض تغییر و نابودی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با هشدار در ارتباط با عدم استقبال پرندگان مهاجر از تالاب و تغییر اکوسیستم و حیات وحش این منطقه گفت: سیلابهای اخیر نتوانست تاثیری بر رفع خشکی ۹۸ درصدی تالاب داشته باشد.

سیلابهای اخیر گاوخونی را سیراب نکرد/حیات وحش تالاب در معرض تغییر و نابودی

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، منصور شیشه فروش با اشاره به اینکه سیلابهای اخیر «گاوخونی» را سیراب نکرد، اظهار کرد: سیلاب اخیر تنها یک درصد تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری کرد که به دلیل خشکی بستر تالاب سریع جذب زمین شد.

وی با بیان اینکه 98 درصد تالاب گاوخونی خشک است، افزود: اکوسیستم تالاب گاوخونی که حق آبه محیط زیستی آن نیز در طول سالهای اخیر تامین نشده است، تغییر کرده و تالابی که هر ساله از بیش از صدها هزار پرنده میزبانی می کرد امسال کمتر از700 مهاجر پرنده به چشم دیده است.

گاوخونی کانون پراکنش گردوغبار به 5 استان کشور

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هشدار در ارتباط با تبدیل شدن این تالاب به کانون عظیم گردوغبار و پراکنش آن به سرتاسر کشور و حداقل 5 استان کشور گفت: ه شور شدن آب منطقه، نبود کیفیت و کمیت منابع آب، تشدید فرونشست و افزایش کانون‌های ریزگرد از عواقب خشکی این تالاب است.

وی با بیان اینکه کنترل سیلاب و تصفیه پساب و ایجاد تعادل آب و هوایی از کارکردهای ارزشمند تالابها از جمله گاوخونی است، ادامه داد: از میان رفتن ذخایر زیستی و ژنتیکی این تالاب خطو حیات وحش بی بدیل آن خطری غیرقابل جبران است ضمن اینکه فرصت‌های ارزشمند گردشگری و تاریخی این تالاب نیز مدتهاست رو به نابودی است.

شیشه فروش تاکید کرد: با توجه به تصویب طرح احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان، وزارت نیرو باید به اجرای طرح‌های تأمین آب برای حوضه زاینده رود برای جلوگیری از تشدید شرایط گردوغبار و فرونشست کمک کند.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور با همکاری وزارتخانه، مطابق طرح اکوسیستم‌های تالابی و نیز در راستای اجرای قانون حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر نسبت به احیای تالاب گاوخونی و احیای حقابه آن اقدام کند.

48

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان