با مذاکرات هسته ای/ در حال به روزرسانی

نامه اسرائیل به بایدن برای انصراف آمریکا از ورود به برجام

با گذشت سه روز از پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، اظهارنظرها و گمانه زنی های متفاوتی مطرح شده است. در حالی که منابع روسی و اروپایی، پاسخ ایران را مثبت ارزیابی کرده اند اما همچنان خبری از پاسخ آمریکا منتشر نشده است و سکوت و ابهام بر فضای مذاکرات حاکم است.

اولیانوف: هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد/حمله سناتور جمهوری خواه به دولت بایدن به خاطر توافق احتمالی با ایران

بین الملل تابناک: با گذشت سه روز از پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، اظهارنظرها و گمانه زنی های متفاوتی مطرح شده است. در حالی که منابع روسی و اروپایی، پاسخ ایران را مثبت ارزیابی کرده اند اما همچنان خبری از پاسخ آمریکا منتشر نشده است و سکوت و ابهام بر فضای مذاکرات حاکم است.

آمریکا: با اسرائیل بر سر برجام اختلاف تاکتیکی داریم
1401/05/28 - 16:09

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت، واشنگتن و تل‌آویو در مورد برنامه هسته‌ای ایران اختلافات تاکتیکی دارند.

پرایس در نشستی خبری گفت: «موضع رسمی اسرائیل در قبال ایران تغییری نکرده است. شکی نیست که ما و اسرائیلی‌ها اختلافات تاکتیکی داریم اما شکی هم نیست که از نظر هدف راهبردی که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، دارای اشتراک کامل هستیم».

وی درباره پاسخ آمریکا به نظرات تهران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: «بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پاسخ خود را مستقیم و به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل خواهیم کرد».

نامه اسرائیل به بایدن برای انصراف آمریکا از ورود به برجام
1401/05/28 - 16:08

یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نوشت: پیش‌نویس توافقنامه‌ای که اتحادیه اروپا به ایران داده است، با خطوط قرمز دولت بایدن هم‌خوانی ندارد.

وی افزود: پیش‌نویس توافقنامه‌ اتحادیه اروپا - که گفته شده پیشنهاد نهایی است - با اصولی که آمریکایی‌ها به آن پایبند بوده‌اند، مطابقت ندارد.

 

رایزنی‌ مالی و مورا با کره جنوبی درباره مذاکرات هسته ای
1401/05/28 - 16:06

وزارت خارجه کره جنوبی جمعه (19 اوت) از گفت‌وگوهای تلفنی پشت سر هم معاون وزیر امور خارجه این کشور با «رابرت مالی» و «انریکه مورا» مذاکره‌کنندگان ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، طبق بیانیه این وزارتخانه، «چو هیون دونگ» با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا میانجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌ای داشت تا در جریان جدیدترین پیشرفت مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار بگیرد.

طبق این گزارش، در این گفت‌وگوهای تلفنی، چو بر حمایت سئول از احیای برجام تاکید و ابراز امیدواری کرد که توافق بتواند به حل و فصل مسائل معلق کره جنوبی در ارتباط با ایران کمک کند.

اولیانوف: هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای برجام وجود دارد

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (جمعه) گفت احتمال حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.

اولیانوف طی سخنرانی در همایش گروه رسانه‌ای «روسیا سِگودنیا» اظهار داشت: «موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ای حاصل شده است. امیدواریم تا قبل از اول سپتامبر، اجماعی برای احیای توافق هسته‌ای داشته باشیم».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، اما توضیح داد: «3 متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌های طرف‌ها ارتباط برقرار کند».

این دیپلمات روس درباره کارشکنی‌های آمریکا در روند مذاکرات وین تصریح کرد: «ما این تصور را داریم که واشنگتن خواهان حل و فصل مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته‌ای ایران است. دولت آمریکا در دنیای کاملاً متفاوتی زندگی می‌کند زیرا آنچه در این پروژه نوشته‌شده دست یافتنی نیست».

اولیانوف با رد ادعاهای آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی درباره برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، تاکید کرد: «هیچکس نتوانسته ثابت کند که ایران موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد. درخواست‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اورانیوم ایران و غنی سازی آن وجود دارد، اما موضوع فوری نیست».

به نوشته ریانووستی، وی همچنین افزود که توافق بر سر احیای برجام ممکن است «به معنای واقعی کلمه در چند روز آینده» حاصل شود.

حمله سناتور جمهوری خواه به دولت بایدن به خاطر توافق احتمالی با ایران

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در رشته توئیتی از سیاست دولت جو بایدن درباره احیای برجام انتقاد کرد.

 او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ایران برای تضمین برجام از دولت بایدن خواسته تا به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد، از شرکت‌های غربی فعال در ایران محافظت کند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق، کار ساخت تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد.»

این سناتور جمهوریخواه افزود: «این خواسته‌های ایران، باج‌خواهی است و به‌ عنوان یک شکست بزرگ، پس از خروج فاجعه‌بار از افغانستان، برای سیاست خارجی بایدن در تاریخ ثبت خواهد شد.»

او در ادامه نوشت: «این معامله، امنیت شرکای ما و آمریکایی‌ها در منطقه را تهدید خواهد‌ کرد. ایران همچنان به طراحی ترور مقامات سابق آمریکایی، کمک به روسیه با پهپادهای مسلح برای حمله به اوکراین، و حمله به سربازان و دیپلمات‌های ما ادامه می‌دهد.»

جیم ریش در پایان مدعی شد: «لغو تحریم های ایران تنها اقدامات تروریستی ایران را افزایش خواهد داد.»

در پاسخ به این رشته توییت، شورای امنیت ملی کاخ سفید در حساب توییتری این نهاد نوشته است: «هیچ یک از این ادعاها صحت ندارند. ما به هیچ وجه چنین شرایطی را نمی‌پذیریم. ما همچنین نباید توافقی را که موثر بود ترک می‌کردیم تا حالا شاهد تسریع فزاینده برنامه هسته‌ای ایران باشیم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان