انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم ، خروج هیات های نظارت از انحصار مجلس / پیش نویس طرح جدید مجلس آماده شد

ایرنا نوشت: پیرهادی ، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت : در پیش نویس اولیه طرح مجلس ، هیات های نظارت دیگر فقط در اختیار و انحصار مجلس نیست، براساس طرح تدوین شده یک حقوقدان و یک شخصیت اجتماعی به انتخاب شورای عالی استان ها در هیات‌های نظارت حضور خواهند داشت تا ترکیب قوی تری شکل گیرد.

انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم ، خروج هیات های نظارت از انحصار مجلس / پیش نویس طرح جدید مجلس آماده شد

محسن پیرهادی در نشست هم اندیشی شورای‌عالی استان‌ها که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزارشد، با اشاره به تغییر قانون انتخاب شهردار از جانب شوراهای شهر و روستا، گفت: مجلس شورای اسلامی پیش نویسی برای تغییر قانون در کمیته و کارگروه های تخصصی تدوین کرده که براساس مدل بسیاری از کشورهای دیگر است. موضوعی که اهمیت دارد این است که بتوانیم براساس الگوهای دیگر پیاده شده در سایر کشورها مردم را در انتخاب شهردار مشارکت دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در پیش نویس اولیه طرح مجلس هیات های نظارت دیگر فقط در اختیار و انحصار مجلس نیست، براساس طرح تدوین شده یک حقوقدان و یک شخصیت اجتماعی به انتخاب شورای عالی استان ها در هیات‌های نظارت حضور خواهند داشت تا ترکیب قوی تری شکل گیرد. همچنین در مدل پیش بینی شده این نکته قید شده که انتخاب شهردار به پیش از زمان انتخابات اعضای شورای شهر و روستا بازگردد به این معنا که اعضای شورای شهر و روستا پیش از انتخابات اعلام کنند در صورتی که رأی از مردم کسب کنند شهردار آینده آن ها فرد موردنظر است.

 انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم ، خروج هیات های نظارت از انحصار مجلس / پیش نویس طرح جدید مجلس آماده شد

بیشتر بخوانید:

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: چنانچه نظرات نیز برای انتخاب شهردار متفاوت باشد پیش بینی های لازم صورت گرفته تا کار انتخاب شهردار قفل نشود، حتی این موضوع پیش بینی شده اگر با شهردار انتخابی ادامه کار انجام نگیرد انتخاب های بعدی نیز براساس اولویت هایی که از کاندیداهای شورا پیش از انتخابات اعلام کرده‌اند برگزیده شود.

پیرهادی با بیان اینکه این مدل روشی است که در بسیاری از شهرها از جمله سیدنی در حال پیاده سازی است، افزود: در صورتی که اعضای شورای شهر با یکدیگر هم نظر نباشند شهردار توسط گروهی انتخاب خواهد شد که بیشترین کرسی را در شورا به خود اختصاص داده باشد. حتی در شرایطی که آرا بین اعضای شورا مساوی بود و برای نمونه پنج نفر از اعضای شورا روی یک گزینه و پنج نفر از اعضای دیگر روی گزینه دیگری اتفاق نظر داشتند به آرای مردمی مراجعه می شود که آرای کدام گروه بیشتر است و شهردار براین اساس انتخاب شود.

وی در ادامه تاکید کرد: این طرح قطعا در کارگروهی تخصصی بین مجلس و شورای عالی استان ها چکش کاری خواهد شد و طرحی جامع تدوین می شود، نسبت به پخته شدن و بومی بودن این طرح باید اقدامات بیشتری صورت گیرد تا یک طرح جامع برای انتخاب شهردار تدوین شود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه و ارجاع آن از مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس، عنوان کرد: از مسئله از موضوعاتی است که شورای عالی استان ها می‌تواند به آن ورود کرده و نظرات خود را در این زمینه به مجلس ارائه کنند. قطعا این نظرات در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه لحاظ خواهد شد و با وجود اینکه اعضای شورا درگیر مسائل خرد و روزمره زیادی هستند، می توانند در زمینه تدوین اسناد بالادستی نیز در سیاستگذاری مشارکت سازنده داشته باشند.

21231

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان