با صد و هفتاد و هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

وقوع انفجارهای مهیب و آتش سوزی در پایگاه هوایی روسیه در کریمه+ فیلم

صد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

وقوع انفجارهای مهیب و آتش سوزی در پایگاه هوایی روسیه در کریمه+ فیلم/ شرط زلنسکی برای ازسرگیری مذاکرات با روسیه

بین الملل تابناک: صد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نشست سه جانبه اردوغان-گوترش-زلنسکی در اوکراین
1401/05/28 - 15:41

رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین به همراه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در شهر لویو اوکراین نشستی درباره بحران اوکراین و جنگ با روسیه برگزار کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری که بعد از این نشست برگزار کردند به مزایایی که توافق چندی پیش به دست آمده در شهر استانبول بر سر نقل و انتقال غلات اوکراین در پی داشته اشاره کرده و درباره وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اظهار نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه راشا تودی، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با زلنسکی و گوترش درباره توافق به دست آمده با میانجیگری ترکیه پیرامون موضوع غلات در اوکراین صحبت و تاکید کرد که این توافق به نفع کل جهان بوده است.

رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه کشورش در تلاش برای یافتن راه حل‌های دیپلماتیک برای جنگ کی‌یف و مسکو است بیان کرد آنکارا از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند.

اردوغان همچنین درباره درگیری‌ها در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

این نیروگاه هسته‌ای در حال حاضر تحت کنترل روسیه است.

اردوغان پس از این نشست سه جانبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما نمی خواهیم چرنوبیل جدیدی را تجربه کنیم.

او از جامعه بین‌الملل خواست تا در مسیر یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ در اوکراین مسئولیت بیشتری بپذیرد.

اردوغان که کشورش از اعضای ائتلاف ناتوی متخاصم با روسیه است گفت: «در حالی که به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌حل ادامه می‌دهیم، در کنار دوستان اوکراینی خود باقی می‌مانیم.»

روسیه توسعه طلبی خصمانه ناتو را مقصر بروز و تشدید تنش‌ها در اوکراین که متعاقبا جرقه جنگ اوکراین را زد، اعلام کرده است در حالی که این ائتلاف با تداوم جنگ اوکراین سیاست توسعه طلبی خود را تشدید کرده و با ارائه کمک‌های تسلیحاتی هر چه تحریک آمیز تر به اوکراین باعث شعله‌ور تر شدن آتش جنگ در این کشور شده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خاطر نشان کرد که مساله تبادل زندانیان در مذاکرات برگزار شده در شهر لویو مورد بحث قرار گرفت و افزود: ترکیه برای این موضوع اهمیت زیادی قائل است.

رئیس جمهور ترکیه در مورد ازسرگیری صادرات غلات اوکراین بر اساس توافق چندی پیش که در شهر استانبول با میانجیگری ترکیه حاصل شد صحبت کرد و گفت: «نه تنها اوکراین، بلکه کل جهان اثرات مثبت توافق تاریخی استانبول برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین را احساس کرده است.»

اردوغان افزود: «از اول آگوست - زمانی که اولین کشتی غلات اوکراین را ترک کرد - حدود 625000 تن غلات اوکراین از طریق 25 کشتی به بازارهای جهانی تحویل داده شده است.»

آنکارا با مسکو و کی‌یف برای باز کردن یک کریدور دریایی از اوکراین برای صادرات غلات هماهنگی کرده است و انتظار می‌رود اجرای این توافق کمبود جهانی غذا را کاهش دهد.

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین در 22 جولای توافقنامه مهمی را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر اوکراین در دریای سیاه امضا کردند.

اردوغان در لویو گفت: «ما در جریان نشست سه جانبه خود، امکانات مختلف برای آنکه فضای مثبت ایجاد شده دراثر توافق استانبول به صلح دائمی منجر شود را نیز ارزیابی کردیم.»

گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم از روسیه و اوکراین خواست تا «روحیه سازش» نشان دهند و از ادامه اجرای موفق توافق مربوط به غلات اوکراین اطمینان حاصل کنند.

گوترش اظهار کرد: «از روز اول، طرفها به صورت حرفه ای و با حسن نیت برای حفظ جریان مواد غذایی تلاش کرده‌اند. من از آنها می خواهم که این روند ادامه یابد و آنها با روحیه سازش بر همه موانع غلبه کنند و همه مشکلات را به صورت دائم حل‌وفصل کنند.»

گوترش از غیرنظامی‌سازی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین حمایت کرد و بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز نظامیان اوکراین و حامیان آنها در ناتو تنها از روسیه خواست تجهیزات و پرسنل نظامی خود را از این نیروگاه خارج کند و در عین حال خواستار تلاش‌هایی شد تا اطمینان حاصل شود که این نیروگاه به هدف عملیات نظامی تبدیل نمی‌شود.

آنتونیو گوترش هشدار داد که هر گونه آسیب به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین "خودکشی" است. دبیر کل سازمان ملل بدون اشاره به حملات خطرناک و تلاش‌های تحریک ‌آمیز طرف اوکراینی علیه این نیروگاه هسته‌ای گفت که «شدیدا نگران» وضعیت این نیروگاه است و گفت که باید آن را غیرنظامی کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه اظهارات امروز پنجشنبه خود در شهر لویو گفت که سازمان ملل می خواهد صادرات غلات از اوکراین را قبل از زمستان افزایش دهد.

گوترش با ستایش از توافق چندی پیش بین اوکراین و روسیه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل که منجر به از سرگیری صادرات غلات اوکراین در این ماه شد گفت: «ما تمام تلاش خود را برای افزایش عملیات‌های خود با هدف مقابله با زمستان آینده انجام خواهیم داد.»

او اضافه کرد: «️نشانه های ایجاد ثبات در بازارهای جهانی مواد غذایی شروع شده است.

گوترش با گفتن اینکه قیمت گندم در جهان پس از امضای توافق نقل و انتقال غلات اوکراین هشت درصد کاهش یافته، گفت: «️هیچ راه حلی برای بحران مواد غذایی بدون محصولات اوکراینی یا روسی به وجود نمی آید.»

گوترش اظهار داشت: «در عین حال – در اتفاقی حیاتی- ما نشانه هایی را دیده ایم که بازارهای جهانی غذا شروع به ثبات پیدا کردن کرده اند. اما بیایید توهم نداشته باشیم - راه درازی در پیش است تا این روند خودش را در زندگی روزمره مردم و در نانوایی‌های محلی و بازارهایشان خود را نشان دهد.»

او گفت: «خروج مواد غذایی و کود از اوکراین و روسیه در مقادیر بیشتر برای آرام کردن بیشتر بازارهای کالاها و کاهش قیمت ها بسیار مهم است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم پس از گفتگو با آنتونیو گوترش، مدعی شد که سازمان ملل باید امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تضمین کند.

زلنسکی در پستی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «توجه ویژه ای به موضوع باج خواهی هسته ای روسیه در نیروگاه زاپوریژیا شد. این وحشت آفرینی عمدی از سوی متجاوز می تواند عواقب فاجعه بار جهانی برای کل جهان داشته باشد.»

زلنسکی در ادامه این ادعاهای خود نوشت: «بنابراین سازمان ملل باید امنیت این هدف استراتژیک، غیرنظامی سازی و آزادسازی کامل آن از نیروهای روسی را تضمین کند.»

وزارت خارجه روسیه به اظهارات گزاف آنتونیو گوترش و رئیس جمهور اوکراین برای غیرنظامی سازی حوزه نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین را رد کرد.

ایوان نچایف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت که این پیشنهاد "غیرقابل قبول" است.

به نوشته خبرگزای آناتولی، اجلاس سه جانبه اردوغان، زلنسکی و گوترش بلافاصله پس از دیدار دوجانبه ای بین رئیس جمهور ترکیه و همتای اوکراینی او با موضوع بحث در مورد همه جوانب روابط آنکارا و کی‌یف در سطح مشارکت راهبردی برگزار شد.

به گفته اداره ارتباطات دولت ترکیه، اردوغان، زلنسکی و گوترش درباره گام‌هایی ممکن برای پایان دادن به جنگ از طریق روش‌های دیپلماتیک و حفظ مکانیسم ایجاد شده برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی گفتگو کردند.

این نشست پشت درهای بسته وبرای مدت حدود 40 دقیقه برگزار شد.

به دنبال توافق 22 جولای سازمان ملل، روسیه و اوکراین در استانبول ترکیه برای گشایش سه بندر اوکراین در دریای سیاه با هدف صادرات غلات، در تاریخ 27 جولای یک «مرکز هماهنگی مشترک» در شهر استانبول متشکل از نمایندگان سه کشور و سازمان ملل با هدف نظارت بر اجرای توافق و تسهیل نقل و انتقال امن کود و مواد غذایی تجاری توسط کشتی‌های باربری تاسیس شد.

گوترش قرار است به شهر اودسای اوکراین برود تا به بازدید از نقل و انتقال غلات بپردازد و روز شنبه برای بازدید از «مرکز هماهنگی مشترک» عازم ترکیه می‌شود.

کمک امنیتی 800 میلیون دلاری دولت بایدن برای اوکراین
1401/05/28 - 15:35

بعد از تصویب چند میلیارد دلار کمک نظامی جدید آمریکا برای اوکراین در سال مالی جدید، اکنون گفته می‌شود بخشی از این کمک‌ها آماده شده است.

سه منبع آگاه آمریکایی بامداد جمعه خبر دادند که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حال آماده‌سازی حدود 800 میلیون دلار کمک نظامی بیشتر برای اوکراین بوده و احتمالا در عرض بیست‌وچهار ساعت آینده این کمک‌ها اعلام می‌شود.

این منابع به خبرگزاری «رویترز» گفتند، بایدن با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری آمریکا که به او اجازه می‌دهد انتقال تسلیحات بیشتر از ذخایر نظامی این کشور را بدهد، این کمک را برای اوکراین صادر می‌کند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، توضیح دادند که این اطلاعیه ممکن است در هفته آینده نیز منتشر شود و هشدار دادند که ارزش بسته‌های تسلیحاتی ممکن است قبل از اعلام تغییر کند.

به نوشته رویترز، کاخ سفید از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد.

انگلیس: پوتین در جنگ اطلاعاتی علیه اوکراین درحال باختن است
1401/05/28 - 15:34

رئیس آژانس اطلاعاتی امنیتی و سایبری (جاسوسی) دولت انگلیس جمعه (19 اوت) مدعی شد روسیه با گذشت حدود شش ماه پس از حمله به اوکراین نتوانسته در فضای سایبری علیه این کشور موفق عمل کند.

«جرمی فلمینگ» در مقاله‌ای در نشریه «اکونومیست» با بیان این که هر دو کشور از قابلیت‌های سایبری خود در جنگ اوکراین استفاده کرده‌اند و مدعی شد: تاکنون، رئیس‌جمهور پوتین به طور کامل در جنگ اطلاعاتی در اوکراین و غرب شکست خورده است. اگرچه این دلیلی برای خوشحالی است، نباید این را دست کم بگیریم که چگونه پخش اطلاعات نادرست توسط روسیه در سایر نقاط جهان نقش ایفا می‌کند.

وی ادعا کرد: مانند تهاجم زمینی روسیه، به نظر می‌رسد که برنامه‌های اولیه آنلاین این کشور هم موفق نبوده است. استفاده روسیه از ابزارهای سایبری تهاجمی غیرمسئولانه و بی‌رویه بوده است. روسیه بدافزار WhisperGate را برای تخریب سیستم‌های دولتی اوکراین به کار گرفته است.

این مقام انگلیسی در ادامه ادعاهای خود گفت روسیه قبلاً از همین شیوه نامه در مورد سوریه و بالکان استفاده کرده و اطلاعات نادرست آنلاین بخش عمده‌ای از راهبرد روسیه است.وی سپس مدعی شد با این حال، ستاد ارتباطات دولت انگلیس توانسته آن را رهگیری کند و به موقع هشدار دهد.

به ادعای وی، نیروی سایبری ملی بریتانیا می‌تواند با استقرار یک واحد نظامی که از ابزارهای سایبری تهاجمی استفاده می‌کند، به روسیه پاسخ دهد.

اردوغان به دنبال گفت‌وگو با پوتین درباره وضعیت زاپوریژیا
1401/05/28 - 15:33

رئیس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) گفت که قصد دارد تا درباره اوضاع در نیروگاه اتمی زاپوریژیا با پوتین گفت‌وگو کند و از وی بخواهد تا اقداماتی قاطع در این باره انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران در مسیر بازگشت از لویو، اوکراین گفت: مساله نیروگاه اتمی زاپوریژیا یک مساله تصادفی نیست. نخست اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید رصد کاملی بر این مساله داشته باشد و یکسری کارهای لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به ویژه از ما خواسته که روسیه تمامی مین‌ها و تجهیزات مرتبط را از این منطقه خارج کند تا اوضاع دیگر به این منوال نباشد. ما قرار است در این باره با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کنیم و از او در این باره درخواست داشته باشیم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود، در جریان گفت‌وگوها در لویو به زلنسکی پیشنهاد کرده تا با پوتین در ترکیه دیدار کند.

وی همچنین گفت: این نخستین سفر من به اوکراین پس از آغاز جنگ در این کشور بود. در این دیدار با رئیس جمهوری اوکراین، من درباره تمامی جوانب روابط دو جانبه بین کی‌یف و آنکارا از جمله جنگ در جریان در این کشور گفت‌وگو کردم.

اردوغان همچنین به این نکته اشاره کرد که آنکارا به همبستگی و حمایت از یکپارچگی قلمرو و حاکمیت ارضی اوکراین ادامه خواهد داد و افزود: ما به مشارکت در حل جنگ اوکراین از طریق دیپلماسی و مذاکرات ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: همانطور که به پوتین در جریان سفرم به سوچی گفتم، به زلنسکی هم یادآور شدم که می‌توانیم نشست‌هایی را با حضور آن دو داشته باشیم.

در جریان دیدار سه جانبه بین زلنسکی، اردوغان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آنها درباره اقدامات ممکن بعدی برای فعال کردن مکانیسم ایجاد شده برای صادرات غلات اوکراین هم صحبت کردند.

مقام اسبق آمریکایی: زلنسکی دروغگو و متوهم است
1401/05/28 - 15:33

«داگ باندو» مشاور «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مقاله‌ای از دولتمردان فعلی این کشور خواست تا به جای گوش فرا دادن به درخواست‌ها و سخنان دولت زلنسکی، منافع مردم آمریکا را مدنظر قرار دهند.

او در وبسایت «امریکن کانسرویتیو» نوشت که مقامات آمریکایی در ارتباط با بحران اوکراین، به طور کامل بر پایه اطلاعات غلطی اقدام می‌کنند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به آن‌ها ارائه می‌کند.

باندو افزود: «مسائل بسیاری است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت و انتقاد نکرد، داستان‌ پردازی‌های دروغین درباره قهرمانی‌های نیروهای اوکراینی و ارائه اطلاعات غیر دقیق درباره تلفات ارتش روسیه یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت کی‌یف به شمار می‌رود. این‌ها تا حد زیادی عجیب نیست، اما بخش مهم ماجرا این‌جاست که سیاستمداران آمریکایی باید در تصمیم‌گیری‌های خود بر اساس واقعیت‌ها و نه بر اساس سخنان کی‌یف عمل کنند.»

این مقام اسبق آمریکایی با بیان اینکه آمریکا بارها در سیاست‌گذاری‌ها متأثر از کشورهای دیگر بوده، اظهار داشت: «مداخله آلبانیایی‌ها در پایان دهه هشتاد قرن گذشته منجر به درگیری در کوزوو شد و در دهه 90 میلادی قرن بیستم سیاستمداران آمریکایی که اصالت اروپای شرقی داشتند، سیاست مخرب گسترش ناتو به سوی مرزهای روسیه را تشویق کردند که با تمامی وعده‌های غرب به مسکو در این زمینه مغایرت داشت.»

او با توجه به درخواست‌های مداوم زلنسکی برای جلوگیری از مشارکت روسیه در انواع مختلف همکاری‌های بین‌المللی، از مقامات آمریکایی خواست تا مرز روشنی بین منافع کی‌یف و منافع واشنگتن ترسیم کنند و توضیح داد: «واشنگتن باید سطح حمایت و نهایت آن را تعیین کند. کی‌یف نیز می‌تواند اهداف خود را مشخص کند اما آمریکا و اروپا لزوما نباید از این اهداف حمایت کنند... در واقع اگر یک خواسته زلنسکی را برآورده کنیم، درخواست بعدی او خطرناک‌تر خواهد بود و اگر فردا برنامه خود را برای حمله به روسیه یا حمله به سن پترزبورگ اعلام کند چه خواهد شد؟. آیا واشنگتن و ناتو پول و سلاح لازم برای اجرای این طرح را دارند؟»

مشاور رونالد ریگان، در ادامه رسانه‌های وابسته به دولت زلنسکی را «بی وجدان» خطاب کرد و نوشت که آن‌ها تمامی انتقادات را رد می‌کنند. بیندو همچنین نوشت که غرب، حوزه رسانه را از تمامی رسانه‌های همسو با روسیه، پاکسازی کرده است.

«داگ باندو» به نوع برخورد دولت کی‌یف به گزارش عفو بین‌الملل درباره ارتکاب جنایت جنگی از سوی ارتش اوکراین اشاره کرد و نوشت که کی‌یف حتی قبل از جنگ نیز مانع کار رسانه‌های غربی می‌شد.

 

این مقام سابق آمریکایی همچنین به نوع برخوردی که با شبکه سی.بی.اس شده بود اشاره کرد و نوشت که این شبکه گزارشی آماده کرده بود که می‌گفت به دلیل فساد و مسائل بروکراتیک، عمده کمک‌های نظامی اهدایی از سوی هم‌پیمانان اوکراین به مقصد نهایی نمی‌رسد، اما انتقادات و فشارها این شبکه را مجبور کرد که از پخش مستند خود عقب‌نشینی کند و مستند مذکور نیز هیچ زمانی پخش نشد.

به عقیده باندو، دولت اوکراین دچار سکته مغزی شده است و از سوی دیگر نیز گویی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آمریکایی نیز به طور مستقیم تابع کی‌یف شده‌اند؛ در این شرایط که هرگونه انتقادی با عکس‌العمل شدید کی‌یف مواجه می‌شود، ارزیابی اوضاع به شدت دشوار خواهد بود.

مشاور ریگان، در پایان نوشت که آمریکا و هم‌پیمانانش باید با تلاش‌های اوکراین برای وارونه جلوه دادن مسائل و توهمات دولت کی‌یف مقابله کنند و واشنگتن می‌بایست اطلاعات شفاف‌تری برای حمایت از مردم خود داشته باشد و مردم آمریکا به جای حکومت زلنسکی باید اولویت دولت بایدن باشند.

استقرار سه جنگنده میگ-31 روسیه در مرز لیتوانی و لهستان
1401/05/28 - 15:31

مسکو سه فروند جنگنده میگ-31 مجهز به موشک‌های مافوق صوت را در کالینینگراد واقع در منطقه بالتیک و در نزدیکی مرز لیتوانی و لهستان مستقر کرده است.

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده‌های مجهز به موشک‌های هوا به زمین جدید کینژال به عنوان "تمهیدات بیشتر بازدارندگی راهبردی" در پایگاه هوایی چکالوفسک مستقر شده‌اند.

لیتوانی ماه گذشته اقدام به ممنوعیت ریلی ترانزیت کالایی روسیه به منطقه کالینینگراد را اجرایی کرد و با محکومیت از سوی کرملین نیز مواجه شد. اما در مرداد ماه این ممنوعیت ریلی را لغو کرد.

مقام‌های لیتوانی ترانزیت کالاهایی را که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است از طریق خاک این کشور که شامل تنها مسیر ریلی بین خاک روسیه و منطقه کالینینگراد است، از 28 خردادماه 1401 ممنوع کرده بودند.

در همین حال کاخ کرملین نیز 30 خردادماه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصمیم لیتوانی در ممنوعیت ترانزیت کالاها به کالینینگراد این اقدام را بی‌سابقه خواند و اعلام کرد مسکو به زودی آن را تلافی خواهد کرد.

کالینینگراد بخشی از خاک روسیه است که بین کشورهای لهستان و لیتوانی واقع شده است و کالاهای مورد نیاز و گاز آن از خاک لیتوانی تامین می‌شود.

کالینینگراد که مقر ناوگان دریای بالتیک روسیه است، در آوریل 1945 توسط ارتش سرخ از آلمان نازی اشغال و پس از جنگ جهانی دوم به اتحاد جماهیر شوروی واگذار شد.

سلاح مافوق صوت از قابلیت حرکت با سرعت 9 برابر سرعت صوت برخوردار است و روسیه سال گذشته، پرتاب‌های آزمایشی زیرکُن را از کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها انجام داده است.

حمله مجدد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین

مقامات محلی در اوکراین از گلوله باران مجدد مناطق اطراف نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود خبر دادند.

به گزارش "اسپوتنیک" ولادیمیر روگوف یکی از اعضای شورای منطقه‌ای زاپوریژیا، گفت که نیروهای اوکراین در ساعات پایانی روز پنجشنبه، با استفاده از توپخانه سنگین، اقدام به گلوله باران شهر انرگودار، واقع در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا کردند.

وی گفت: شبه نظامیان زلنسکی از ساعت 22:50 پنجشنبه شب (به وقت محلی) با توپخانه سنگین بر روی شهر انرگودار آتش گشودند.

مقامات این شهر با تایید گزارش‌ها در خصوص گلوله باران، از ساکنان محلی خواستند به مکان امن بروند.

به گزارش ایرنا، کی‌یف، مسکو را که نیروهایش در ماه مارس این نیروگاه هسته‌ای را اشغال کردند، متهم کرده که از آن به عنوان سپری مقابل اهداف اوکراینی استفاده می‌کند. روسیه نیز به نوبه خود اوکراین را متهم به موشک پراکنی به این نیروگاه می‌کند.

روسیه امروز اعلام کرد احتمال دارد این بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را تعطیل کند؛ اقدامی که کی‌یف از آن به عنوان خطر فزاینده یک بحران اتمی یاد می‌کند.

وقوع انفجارهای مهیب و آتش سوزی در پایگاه هوایی روسیه در کریمه

رسانه‌های محلی بامداد جمعه از وقوع انفجارهای قوی در منطقه «سِواستوپول» واقع در شبه‌جزیره کریمه خبر دادند.

برخی رسانه‌های غربی می‌گویند این انفجارهای مهیب در نزدیکی پایگاه هوایی «بِلبِک» متعلق به روسیه در شمال سِواستوپول رخ داده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع خود نوشت که حداقل 4 انفجار، شهر سِواستوپول را لرزانده و در پایگاه هوایی روسی بلبک اتفاق افتاده است.

فرماندار سِواستوپول به رسانه‌های روسی خبر داد که سامانه‌های پدافند هوایی در پایگاه هوایی بلبک، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را حریم هوایی این پایگاه سرنگون کردند.

این مقام تحت امر دولت روسیه همچنین گفت که این حادثه تلفات یا خسارتی در پی نداشته و تصاویر انفجارها مربوط به پهپاد سرنگون شده است.

دقایقی بعد «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اظهار داشت: «هیچ چیز ما را از هدف قرار دادن کریمه و تأسیسات موجود در آن باز نمی‌دارد». رسانه‌ها این اظهارات رزنیکوف را تایید تلویحی بر انجام حمله امشب به پایگاه هوایی روسیه توصیف کردند.

«میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از این حادثه گفت: «می‌توانیم پل کرچ را که روسیه و کریمه را به هم متصل می‌کند، تخریب کنیم. هدف قرار دادن تاسیسات و پل‌های ساخته شده توسط روس‌ها مشروع است».

پیش از این نیز در نهم آگوست 2022، انفجارهایی در فرودگاه نظامی ساکی در غرب کریمه، که توسط روسیه اداره می‌شود، رخ داد. بخش اطلاعات ارتش انگلیس مدعی است در حمله نیروهای اوکراینی به پایگاه روسیه در شبه‌جزیره کریمه، حداقل 8 جنگنده روسی از بین رفته است.

سازمان ملل: گوترش برنامه‌ای برای سفر به روسیه ندارد

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه (به وقت آمریکا) اعلام کرد که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان به روسیه وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل سازمان ملل هم اکنون به اوکراین سفر کرده و از شهرهای لویو و اودسا بازدید می‌کند.

گوترش روز شنبه نیز از مرکز هماهنگی مشترک در استانبول بازدید خواهد کرد. مرکز هماهنگی مشترک که بر اساس توافق میان ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل ایجاد شده، وظیفه نظارت بر حمل و نقل غلات اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه این کشور را بر عهده دارد.

سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: در این مرحله برنامه‌ای برای سفر گوترش به روسیه وجود ندارد.

شرط زلنسکی برای ازسرگیری مذاکرات با روسیه

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در ادامه اتهام‌زنی‌های خود علیه روسیه به‌دلیل عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس، این کشور را تروریستی توصیف کرد.

زلنسکی شامگاه پنجشنبه طی نشست خبری در «لِویو» به همراه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، مدعی شد: «روسیه به دلیل سیاستش در قبال اوکراین، یک کشور تروریست است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره جلسه خود با گوترش گفت: «از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌ایم که سازوکارهای سازمان ملل برای آزادی زندانیان ما در زندان‌های روسیه را فعال کند».

در حالی که روسیه می‌گوید این نیروهای کی‌یف هستند که به نیروگاه اتمی «زاپروژیا» حمله می‌کنند، رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «روسیه باید نیروهای خود را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خارج کند و ما را به آستانه فاجعه اتمی نبرد».

زلنسکی در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما می‌خواهیم پایه‌های نظم جهانی که توسط روسیه ویران شده است را دوباره برقرار کنیم. مذاکره با روسیه تنها در صورتی امکان پذیر است که نیروهای این کشور سرزمین‌های اشغالی اوکراین را ترک کنند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان