با دویست و چهاردهمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

جوزپ بورل: حمله اتمی روسیه را جدی بگیرید!

دویست و چهاردهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

جوزپ بورل: حمله اتمی روسیه را جدی بگیرید!/ وزیر خارجه اوکراین: حمله احتمالی اتمی روسیه محکوم است

بین الملل تابناک: دویست و چهاردهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مجازات پوتین برای سربازان فراری روسیه
1401/07/03 - 16:46

رئیس جمهور روسیه حکم افزایش دوره حبس برای کسانی که از فراخوان سربازی در دوران بسیج نظامی فرار می‌کنند را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس این حکم، مجازات فرار از خدمت سربازی در دوران بسیج نظامی از پنج سال به 10 سال افزایش یافت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنین حکم دیگری را امضا کرد که به خارجی‌هایی که در ارتش روسیه خدمت می‌کنند اجازه می‌دهد بدون مجوز اقامت، برای دریافت شهروندی این کشور درخواست دهند.

این قانون در رابطه با خارجی‌هایی اجرا می‌شود که با نیروهای مسلح روسیه برای یک دوره دست‌کم یک ساله قرارداد بسته‌اند.

مجلس دوما و شورای فدراسیون روسیه هفته گذشته این احکام را تصویب کرده بودند.

درخواست جالب زلنسکی از سربازان روس
1401/07/03 - 16:44

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که سربازان روسی که در بحبوحه درگیری بین دو کشور تسلیم شوند، در امان هستند و مورد حمایت‌ دولت کی یف هستند.

به گزارش نشریه هیل، زلنسکی در جریان یک سخنرانی مستقیم با روس‌ها گفت که اوکراین می‌تواند در ازای تسلیم شدن سربازان روسی سه نوع حفاظت را تضمین کند.

وی در ادامه افزود که با روس‌هایی تسلیم می شوند بصورت متمدنانه رفتار خواهد شد، شرایط تسلیم شدن آنها فاش نشده خواهد ماند و اوکراین راهی برای اطمینان از مبادله آن‌هایی که نمی‌خواهند به روسیه بازگردند، پیدا خواهد کرد.

زلنسکی گفت که مقامات روسیه می دانند که شهروندان را به سمت مرگ می فرستند اما در این مرحله از جنگ هیچ گزینه دیگری ندارند.

سخنان زلنسکی در مورد تضمین حمایت از سربازان روس بعد از آن اعلام می شود که ولادیمیر پوتین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که 300 هزار نیروی ذخیره را برای تکمیل نیروهای روسیه فرا می خواند.

هتل خبرنگاران در خرسون هدف قرار گرفت
1401/07/03 - 16:42

مقامات دولت محلی خرسون اعلام کردند که هتل محل اقامت خبرنگاران توسط نیروهای اوکراینی و با کمک اطلاعاتی ناتو هدف قرار گرفته است.

به گزارش برگزاری روسی تاس، دولت محلی خرسون در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هتل محل اقامت خبرنگاران در مرکز شهر، یکشنبه صبح ساعت 5:30 توسط نظامیان اوکراینی قرار گرفته است.

براساس گزارش‌های اولیه، دو نفر از جمله یک مقام محلی کشته شده است.

روسیه در حال حاضر کنترل منطقه خرسون و همچنین بخش‌های بزرگی از منطقه زاپروژیا واقع در شرق اوکراین را در اختیار دارد که پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در این منطقه به تصرف درآمد.

شهروندان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و زاپروژیا در منطقه دونباس قرار است طی پنج روز، 23 تا 27 سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) در همه پرسی الحاق به خاک روسیه آراء خود را به صندوق بیندازند.

همه پرسی در چهار منطقه واقع در شرق اوکراین، شامل لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا برای پیوستن به روسیه روز جمعه آغاز شد. این همه پرسی از سوی غرب محکوم شده است.

درخواست هند و چین برای پایان جنگ اوکراین
1401/07/03 - 16:42

وزیران خارجه چین و هند طی سخنرانی‌ها خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «وانگ وی» وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: پکن از هر تلاشی برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند.

وی افزود: اولویت اول درباره اوکراین تسهیل مذاکرات صلح است. راه‌حل اساسی توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه طرفین و ایجاد یک سازوکار امنیتی پایدار، موثر و متوازن است.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: از ما پرسیده می‌شود که ما کدام طرف جنگ اوکراین هستیم و ما اعلام می کنیم که طرف صلح هستیم. ما در طرفی هستیم که خواستار استفاده از مذاکره و دیپلماسی به عنوان تنها راه برون‌رفت از این بحران است.

جوزپ بورل: حمله اتمی روسیه را جدی بگیرید!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی عنوان داشت که این اتحادیه باید استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای را جدی بگیرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مصاحبه با اشاره به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «وقتی مردم بر این باورند که چنین موضوعی بلوف نیست، پس ما باید آن را جدی بگیریم.»

همچنین، بورل اظهار کرد که کشورهای اروپایی باید به حمایت‌ها از اوکراین از جمله ارسال تسلیحات به این کشور ادامه دهند و نباید سیاست تحریم‌ها علیه روسیه را متوقف کنند.

وی افزود: «هر شخصی که به مسکو، کرملین رفته تا با پوتین صحبت کند، با یک جواب مشابه برگشت؛ "پوتین اقدامات نظامی دارد و تا زمانی که به این اهداف نرسد، به جنگ ادامه خواهد داد." بی‌شک این مسئله نگران‌کننده است و ما باید به حمایت‌ از اوکراین ادامه دهیم.»

به گفته بورل، این درگیری باید از طریق "تلاش‌های دیپلماتیک" حل‌وفصل شود اما در عین حال حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باید حفظ شوند.

این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تایید کرد افزایش قیمت انرژی که توسط این درگیری ایجاد شده، به یک "نگرانی جدی" در اروپا بدل شده است.

جوزپ بورل با اشاره به نگرانی‌های مشابهی که نه تنها توسط رهبران اروپایی بلکه توسط رهبرانی در آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی هم شنیده می‌شوند، گفت: «مردم کشورم (اسپانیا) به من می‌گویند که قیمت بالای انرژی بدین معناست که ما نمی‌توانیم کار کنیم و ما قادر به راه‌اندازی و ادامه تجارت‌های خود نیستیم.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه طی یک سخنرانی گفته بود: تهدید اتمی مورد استفاده قرار گرفته است. ما نه تنها در مورد گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوریژیا آن هم با تشویق‌های غرب صحبت می‌کنیم که تهدید به فاجعه هسته‌ای است، بلکه در مورد اظهارات نمایندگان ارشد کشورهای ناتو در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه حرف می‌زنیم که همان تسلیحات اتمی است.

او افزود: باید یادآورم شوم آنهایی که چنین اظهاراتی را درباره روسیه مطرح می‌کنند باید بدانند که کشور ما هم ابزار مختلفی برای نابودی دارد و در برخی از موارد این ابزار، از داشته‌های کشورهای ناتو هم پیشرفته‌تر هستند. وقتی یکپارچگی قلمروی کشور ما تهدید شود، ما از تمامی این ابزار برای حفاظت از مردم و کشور روسیه استفاده می‌کنیم. من بلوف نمی‌زنم.

وزیر خارجه اوکراین: حمله احتمالی اتمی روسیه محکوم است

وزیر خارجه اوکراین امروز (یکشنبه) گفت، بیانیه‌های کرملین درخصوص استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای "قطعا غیرقابل قبول" است و کی‌یف تسلیم نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهوری روسیه و دیگر مقامات این کشور از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه گفته‌اند که استفاده از تسلیحات هسته‌ای "به عنوان یک گزینه در آخرین مرحله" قرار دارد.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «بیانیه‌های غیرمسئولانه پوتین و لاوروف درخصوص استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای قطعا غیرقابل قبول است. اوکراین تسلیم نخواهد شد. ما از تمامی قدرت‌های هسته‌ای می‌خواهیم تا نسبت به این موضوع اعتراض کنند و با صراحت به روسیه بگویند که چنین لفاظی‌هایی جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد و جایز نخواهد بود.»

همچنین، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه در کانال تلگرامش اعلام کرد که مسکو می‌تواند از "هر سلاحی از جمله تسلیحات هسته‌ای" جهت محافظت از کشورش استفاده کند.

ابراز تعجب زلنسکی از اسرائیل

رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت، از ناتوانی اسرائیل در ارائه سیستم‌های ضد موشکی به کی‌یف برای کمک به مقابله با حملات روسیه شوکه شده است.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه به کشورش در فوریه سال جاری میلادی، درخواست‌هایی را برای دریافت تسلیحات مطرح کرده است. وی به سیستم "گنبد آهنین" اسرائیل که غالبا برای رهگیری موشک‌های شلیک شده از سوی فلسطینی‌ها در غزه استفاده می‌شود، اشاره کرده است.

زلنسکی گفت: نمی‌دانم برای اسرائیل چه اتفاقی افتاده است. صریحا و صادقانه باید بگویم که شوکه شده‌ام چرا که نمی‌توانم درک کنم که چرا آنها نتوانستند سیستم‌های دفاع هوایی به ما بدهند.

زلنسکی این اظهارات را روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران فرانسوی مطرح کرده بود اما دفتر ریاست جمهوری اوکراین این مصاحبه را روز شنبه منتشر کرد.

این اظهارات زلنسکی جدی‌تر و محکم‌تر از اظهاراتی بود که وی در مارس سال جاری میلادی مطرح کرد؛ هنگامی که اسرائیل را به خاطر امتناعش در ارسال تسلیحات به کی‌یف سرزنش کرد. در آن زمان اسرائیل تاکید داشت هر چقدر بتواند به اوکراین کمک می‌کند.

اسرائیل که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است، نسبت به خدشه‌دار شدن روابط با مسکو نگران است.

زلنسکی گفت: درک می‌کنم که اسرائیل به خاطر سوریه، در شرایط دشواری به سر می‌برد. من هیچ کسی را متهم نمی‌کنم. من حقایق را می‌گویم. گفت‌وگوهای من با مقامات اسرائیل هیچ نتیجه‌ای در راستای کمک به اوکراین نداشت.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان