لزوم اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بیابان‌زایی

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال گذشته با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها میزان تبخیر نیز کاهش یافته است، گفت: برای بهبود اوضاع باید از اقدامات بیولوژیک فاصله بگیریم و به سمت و سوی اقدامات احیایی و پیشگیرانه حرکت کنیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نزدیک به دو سال است که ایران درگیر خشکسالی پی درپی و کم‌بارشی شده است. این خشکسالی‌ علاوه بر کشت و کشاورزی و کیفیت محصولات و اقتصاد کشور، در بیابان‌زایی و افزایش کانون‌های گرد و غبار نیز بسیار تاثیرگذار است. سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با بیابان‌زایی و کاهش گرد و غبار اقداماتی نظیر امضای تفاهمنامه با کشورهای همسایه انجام داد و به گفته دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست نیاز است تا از اقدامات بیولوژیکی فاصله بگیریم و به سمت و سوی اقدامات احیایی و پیشگیرانه حرکت کنیم که در این میان همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی محمد طهماسبی بیرگانی در گفت و گو با ایسنا در خصوص همکاری و هم‌افزایی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مقابله با بیابان‌زایی اظهار کرد: یکی از مصادیق اصلی بیابان‌زایی، فرسایش بادی و گرد و غبار است. در حوزه مقابله با بیابان‌زایی، گرد و غبار و فرسایش بادی بیشترین اقدامات را سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌دهد. تعاملات خوبی با سازمان منابع طبیعی داریم وهر دو سازمان عضو کارگروه‌های یکدیگر هستیم اما نکته مهم این است که سیاست‌های ما کمی با سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تفاوت دارد.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود بارش طی 50 سال گذشته میزان تبخیر بسیار افزایش یافته است بنابراین از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری درخواست کردیم تا از اقدامات بیولوژیک فاصله بگیریم و به سمت و سوی اقدامات احیایی و پیشگیرانه حرکت کنیم.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: از جمله اقدامات پیشگیرانه و احیایی می‌توان به مدیریت چرای دام‌ها اشاره کرد. 15 میلیون هکتار از 30 میلیون هکتار یعنی حدود 50 درصد آن به پوشش گیاهی ضعیف مرتع مرتبط است که نیاز به اقدامات احیایی دارد البته درسطح کلان نیز باید سیاست‌های دولت با سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی منطبق‌تر شود. یعنی وزارت جهادکشاورزی وظیفه تولید پروتئین دارد و از سیاست‌ها و وظایف اصلی ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست نیز این است که حفاظت و ایجاد تعادل کند تا اقتصاد آسیب نبیند.

طهماسبی بیرگانی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه داشته است که در قالب برنامه‌های ششم و هفتم به میزان مشخصی پروتئین و گوشت تولید کند، یعنی جزو الزامات است و این قضیه به دلیل وجود دام بیش از ظرفیت مرتع است که بیشتر در مناطق بیابانی اتفاق می‌افتد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان