ناشر دفاع مقدس: اقدامات برخی ناشران با اهداف دفاع مقدس هم‌خوانی ندارد

ناشر دفاع مقدس: اقدامات برخی ناشران با اهداف دفاع مقدس هم‌خوانی ندارد

تهران- ایرنا- به گفته مدیر انتشارات هزاره ققنوس اگر افرادی که در حوزه نشر دفاع مقدس فعالیت می‌کنند شبیه افرای بودند که ازآن‌ها روایت می‌کنند، نه تنها در ایران نشر دفاع مقدس شناخته شده‌ای داشتیم، بلکه مبارزان ایرانی مانند پارتیزان‌های یوگسلاوی در جهان شناخته شده بودند.

رضا حاجی‌آبادی با تاکید بر اینکه تعدادی از ناشران حوزه دفاع مقدس بیشتر به ابعاد تجاری این فعالیت توجه دارند، به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از ناشران برای مطامع شخصی وارد این حوزه شدند. یکی از بنیان‌گذاران انجمن ناشران دفاع مقدس بودم و این انجمن درنتیجه اقدامات برخی از ناشران تغییر کرد و این روزها دفاع مقدس ابزاری برای اهداف اقتصادی شده‌است. مجمعی که بعد از انجمن به وجود آمد اجازه نمی‌دهد صدای ناشران خصوصی دفاع مقدس به گوش کسی برسد.

ناشر دفاع مقدس: اقدامات برخی ناشران با اهداف دفاع مقدس هم‌خوانی ندارد
رضا حاجی‌آبادی

مدیر انتشارات هزاره ققنوس با بیان اینکه در دفاع مقدس خون جوانان ریخته شده‌است، افزود: اینجا نمی‌تواند بحث سودجویی مطرح شود. کتاب‌های موفق، آثاری بودند که حمایت دولتی نداشتند و در این ورطه نیفتادند. اگر افرادی که در حوزه نشر دفاع مقدس فعالیت می‌کنند شبیه افرای بودند که ازآن‌ها روایت می‌کنند، نه تنها در ایران نشر دفاع مقدس شناخته شده‌ای داشتیم، بلکه مبارزان ایرانی مانند پارتیزان‌های یوگسلاوی در جهان شناخته شده بودند. اگر چنین بود دنیا بزرگان ادبیات دفاع مقدس، همچنین سربازان ایرانی را می‌شناخت.

او افزود: مسائل تا جایی پیش رفته‌است که داوران در کنگره‌های شعر از یکدیگر تقدیر و یکی لطف دیگری را در مراسم‌های مختلف جبران می‌کند. این رفتارها با ارزش‌های دفاع مقدس همخوانی ندارد. این مسائل با هیچ کدام از ارزش‌های دفاع مقدس هماهنگی ندارد.

همه ما زاده افراط و تفریط هستیم

حاجی‌آبادی با بیان اینکه حوزه نشر دفاع مقدس، ایثار و شهادت و انقلاب به حوزه‌های دولتی تبدیل شده و در مقابل حوزه‌های نشر مردمی قرار گرفته است، ادامه داد: حوزه دفاع مقدس، انقلاب و ... باید کاملا مردمی باشد، اما دولتی شده‌ و مخاطب‌های خود را از دست داده‌است. این در حالی است که یک اثر ضعیف دفاع مقدس به تعداد زیاد خریداری و هدیه داده می‌شود. همین اقدامات موجب شکل‌گیری این فاصله شده‌است.

این ناشر با اشاره به هدف انتشار کتاب توضیح داد: هدف از انتشار کتاب خوانده شدن و تغییر رویکرد و تغییر دیدگاه مخاطب است. از میان کتاب‌هایی که توسط دولت خریداری شده‌است، کدام کتاب موجب تغییر رویکر مخاطب می‌شود و حتی منجر به این می‌شود که فردی که کتاب را به عنوان هدیه دریافت کرده، آن را مطالعه کند؟

او ادامه داد: همه ما زاده افراط و تفریط هستیم. دوره‌ای تاریخ شفاهی به ذهن افراد می‌افتد. همه تاریخ شفاهی تهیه می‌کنند، در حالی که هیچ شناختی از موضوع تاریخ ندارند. همچنین نمی‌دانند که تاریخ شفاهی روایت مردمی تاریخ است و نه حاکمان! می‌توان موضوع فتح خرمشهر را به عنوان تاریخ شفاهی بیان کرد و نه تاریخ شفاهی سرداران، فاتحان یا شکست خوردگان.

جنگ تحمیلی مردمی بود

به گفته حاجی‌آبادی اگر فعالیت فرهنگی به درستی انجام شود یا اثر فرهنگی خوبی منتشر شود، مردم از آن استقبال می‌کنند. این اتفاق به کمک یارانه و کمک دولتی اتفاق نخواهدافتاد. همانطور که جنگ تحمیلی ما مردمی بود ترویج و روایت آن هم باید مردمی باشد. این در حالی است که این روزها بیشتر ناشران به مسائل تجاری توجه می‌شود.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه اثر فرهنگی اثری است که بتواند تاثیرگذار باشد، افزود: این در حالی است که هنوز هم رمان زمین سوخته نوشته احمد محمود یکی از بهترین و نخستین رمان‌هایی است که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده‌است. خیلی از کتاب‌هایی که در این حوزه بوده مانند باغ بلور نوشته محسن مخملباف، اگر مانند دیگر کتاب‌ها معرفی شوند و همانقدر که برای خیلی از کتاب‌های ضعیف حوزه دفاع مقدس تلاش می‌شود، برای معرفی آن‌ها تلاش شود، مخاطب‌های خود را پیدا خواهند کرد.

ناشر دفاع مقدس: اقدامات برخی ناشران با اهداف دفاع مقدس هم‌خوانی ندارد

او با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس کتاب‌های خوبی منتشر می‌شود، ادامه داد: کتاب‌های خوب فرصتی برای معرفی پیدا نمی‌کنند زیرا عده‌ای این حوزه را به دست گرفتند و اجازه راهیابی باقی افراد را نمی‌دهند و از ابزار دفاع مقدس برای مطامع شخصی استفاده می‌کنند.

به گفته حاجی‌آبادی شاید سرداران جنگ و رزمندگان، سرداران خوبی در دفاع مقدس بودند اما به این معنی نیست که این‌ها ناشران و نویسندگان، پخش‌کنندگان و آرشیوداران خوبی در حوزه دفاع مقدس هم هستند. این در حالی است که تمامیت خواهی در افراد موجب شکل‌گیری این وضعیت شده‌است. این‌ها دفاع مقدس را مساله‌ای می‌دانند که نیازمند حمایت برای گسترش است. کسی که بخواهد برای ترویج یک فرهنگ اقدام کند، به هیچ وجه نباید منتظر کمک کسی به خصوص کمک دولت باشد.

5555

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان