به چه علت تعداد اسپرم کاهش می‌یابد؟

-ضربه به بیضه‌ها (به عنوان مثال آسیب‌های ورزشی)

به چه علت تعداد اسپرم کاهش می‌یابد؟

-عدم تعادل هورمونی

-ضربه به بیضه‌ها (به عنوان مثال آسیب‌های ورزشی)

-بیضه‌های نزول نکرده (حتی آنهایی که زود ترمیم شده اند)

-واریکوسل (بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه، نه بر خلاف وریدهای واریسی که می‌تواند در پاها ظاهر شود)

-اورکیت (التهاب یک یا هر دو بیضه اغلب به دلیل عفونت)

-برخی از عفونت‌های مقاربتی

-مشکل در انزال

-مصرف داروهای خاص

-جراحی‌های قبلی

-سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر و چاقی

 

داشتن اسپرم کم چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

به غیر از ناباروری ممکن است هیچ نشانه دیگری از تعداد کم اسپرم در مردان وجود نداشته باشد. اما برخی از مردان ممکن است علائم زیر را در کاهش تعداد اسپرم تجربه کنند:

-میل جنسی کم

-مشکل در داشتن یا حفظ نعوظ

-کاهش موهای زائد صورت یا بدن (که می‌تواند نشانه عدم تعادل هورمونی یا کروموزومی یا ناهنجاری باشد)

-درد، تورم یا توده در داخل یا اطراف بیضه‌ها

چگونه به طور طبیعی تعداد اسپرم را افزایش دهیم؟

خبر خوب این است که تعداد کم اسپرم به طور خودکار به معنای ناباروری در مردان نیست. بعلاوه کارهایی وجود دارد که آقایان می‌توانند انجام دهند تا تعداد اسپرم خود را افزایش دهند و شانس شما را برای دستیابی به هدف فرزندآوری افزایش دهند. این نکات را برای افزایش تعداد اسپرم به طور طبیعی دنبال کنید:

-غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی بخورید:

نیازهای تغذیه ای مادر تنها نیازهایی نیست که در فرآیند اقدام به بارداری به چالش کشیده می‌شود و همچنین مردان نیز به غذاهای تقویت کننده باروری نیاز دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که پدران آینده به مقدار زیادی ویتامین C و E، روی و اسید فولیک نیاز دارند که عمدتا در غذاهای طبیعی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و پروتئین بدون چربی یافت می‌ شود. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند گردو ( میوه ها و سبزیجات) کیفیت اسپرم را افزایش می‌دهند. علاوه بر این کمبود ویتامین‌های C، D، E، روی، سلنیوم، اسید فولیک و چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در تولید و کیفیت اسپرم اختلال ایجاد کند. همچنین برخی از غذاها برای اسپرم مضر هستند. رژیم‌های غذایی سرشار از چربی های اشباع شده می‌توانند کیفیت مایع منی را کاهش دهند و مصرف زیاد غذاهای سویا با غلظت کمتر اسپرم مرتبط است. بنابراین مطمئن شوید که همسر شما یک رژیم غذایی مغذی و کامل دارد و روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کند.

-استرس را کاهش دهید:

استرس می‌تواند در تولید اسپرم اختلال ایجاد کند (البته به این موضوع اشاره نکنیم که رابطه جنسی را بسیار سرگرم کننده می‌کند یا وجود ندارد) بنابراین به همسر خود کمک کنید تا آرام شود. مطمئن شوید که او به اندازه کافی بخوابد و به طور منظم ورزش کند و از او بخواهید برخی از تمرینات آرامش بخش مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق را امتحان کند یا او را ماساژ دهید.

- از حمام و استخر آب گرم دوری کنید:

در حالی که شما در حال تلاش برای بارداری هستید برای همسرتان مهم است که نواحی خصوصی خود را خنک نگه دارد. سونا، اتاق‌های بخار، حمام‌های طولانی و آب گرم و جکوزی‌ها می‌توانند دمای بدن مرد شما را به طور موقت افزایش دهند و تعداد و کیفیت اسپرم او را کاهش دهند. بنابراین همسر خود را از گرما دور نگه دارید.

-سیگار و الکل را ترک کنید:

سیگار و داروهای تفریحی با کاهش تعداد اسپرم مرتبط هستند. مصرف زیاد الکل می‌تواند تعداد اسپرم مردان را نیز کاهش دهد. ترکیب این عادات به ویژه برای باروری مردان مضر است. مطالعات نشان می‌دهد که مردان سیگاری میل جنسی کمتری دارند. به علاوه سیگار کشیدن، مواد مخدر تفریحی و الکل نیز ممکن است بر عملکرد او دررابطه جنسی نیز تأثیر بگذارد. بهترین گزینه این است که همه اینها را کم کنید یا حتی آنها را حذف کنید.

-به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید:

تحقیقات باروری مردان را نشان می‌ دهد که اگر همسر شما تعداد اسپرم طبیعی داشته باشد یا اگر هر یک تا دو روز یک بار رابطه جنسی داشته باشید بهترین شانس برای باردار شدن را خواهید داشت. اگر همسر شما تعداد اسپرم کمی دارد بهتر است هر دو روز یک بار رابطه جنسی داشته باشید به جای اینکه این عمل را فقط هر دو هفته یکبار انجام دهید. در واقع پرهیز طولانی‌مدت تأثیر مثبتی بر لقاح دارد. در حالی که عقب ماندن باعث افزایش تعداد اسپرم می‌شود پرهیز بیش از یک روز باعث کاهش تحرک و ظاهر اسپرم خواهد شد. 

-به وزن خود توجه کنید:

باردار شدن زنان دارای اضافه وزن یا چاق نسبت به زنانی که دارای شاخص توده بدنی طبیعی هستند ممکن است بیشتر طول بکشد و تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که اضافه وزن دارند نیز بیشتر در معرض مشکلات باروری هستند.

-از مواد شیمیایی دوری کنید:

پدران آینده باید سعی کنند از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک مانند سرب، آفت کش‌ها و سایر سمومی که در برخی از محیط‌های کاری صنعتی یافت می‌شوند اجتناب کنند یا آنها را کاهش دهند که می‌تواند باروری سالم را مختل کند. هنگام کار با مواد شیمیایی سمی همسرتان باید همیشه دستکش، لباس محافظ و ماسک تنفسی بپوشد. او باید از تماس پوست با مواد شیمیایی اجتناب کند. برای کاهش احتمال آوردن مواد سمی به خانه باید قبل از رفتن به خانه لباس و کفش کار خود را عوض کرده و با آب و صابون (حداقل دستان خود) بشویید.همچنین باید لباس های کار خود را جدا از سایر لباس‌ها بشویید.

-یک معاینه قبل از بارداری انجام دهید:

در ویزیت قبل از بارداری پزشک می‌تواند اطمینان حاصل کند که همه بیماری‌های مزمن تحت کنترل هستند. این دو همچنین در مورد داروهایی که او مصرف می‌کند و اینکه آیا آنها ممکن است بر باروری تأثیر بگذارند یا خیر، سابقه خانوادگی او، اینکه آیا آزمایش ژنتیکی توصیه می‌شود و هر گونه انتخاب سبک زندگی که ممکن است بر حاملگی یا بارداری تأثیر بگذارد بحث خواهند کرد. برای اینکه او هیچ بیماری مانند آنفولانزا یا آبله مرغان را در دوران بارداری (یا نوزاد پس از تولد) به مادر منتقل نکند پزشک نیز او را در مورد واکسیناسیون‌های مورد نیاز تشخیص می‌دهد.

-لپ تاپ‌ها را روی میز خود نگه دارید:

تحقیقات نشان داده است مردانی که از لپ‌تاپ روی پاهای خود استفاده می‌کنند تعداد اسپرم‌های کمتری دارند و احتمالاً به این دلیل که گرمای رایانه شما می‌تواند دمای بیضه‌ها را افزایش داده و تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد.

-دوچرخه سواری نکنید:

دوچرخه‌سواران که بیش از چندین ساعت در هفته را دوچرخه سواری می‌کنند ممکن است بخواهند حداقل تا زمانی که بچه‌ دار شوند آن را کنار بگذارند.اگر شما یا همسرتان نگران این هستید که او ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد آن را با پزشک خود در میان بگذارید. سعی کنید بیش از حد عصبانی نشوید. به یاد داشته باشید  تعداد کم اسپرم به معنای ناباروری نیست. با چند تغییر در سبک زندگی همسرتان ممکن است بتواند تعداد اسپرم خود را افزایش دهد و شانس شما برای باردار شدن را افزایش دهد.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان