بهترین پروتئین های گیاهی برای افراد گیاهخوار

در این مقاله بهترین پروتئین های گیاهی را برای شما بیان می کنیم تا از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. لوبیای سیاه، عدس، تخم مرغ، توفو و پنیر کلبه شامل پروتئین های گیاهی می شود.

بهترین پروتئین های گیاهی برای افراد گیاهخوار

ما به شما رژیم غذایی معرفی می کنیم که گوشت و فرآورده های دامی وجود ندارد و محصولات گیاهی جایگزین این منابع گوشتی می شود. با حذف گوشت، میزان پروتئین بدن پایین می آید. کمبود پروتئین با درد عضلانی، اختلال در خواب و ضعف جسمانی همراه می باشد. برای پیشگیری از این نشانه ها بهترین پروتئین های گیاهی را معرفی می کینم.

آشنایی با بهترین پروتئین های گیاهی

معرفی بهترین پروتئین های گیاهی

هم اکنون چند منبع عالی از بهترین پروتئین های گیاهی را به شما معرفی می کنیم تا برای افراد گیاهخوار و برای افراد دیگر جایگزین گوشت و فرآورده های گوشتی شود. علائم کمبود پروتئین شامل ضعف جسمانی، اختلال در خواب و درد عضلانی می شود که استفاده از پروتئین های گیاهی می تواند این کمبود را جبران کند.

  •  بلیط کیش
  •  چکاد بام

1- عدس

عدس چون از پروتئین فراوانی برخوردار می باشد در لیست پروتئین های گیاهی جایگاه اول را از آن خود کرده است. این ماده غذایی، یک منبع عالی برای تامین فیبر است و از مواد معدنی مثل پتاسیم، آهن و منیزیم  سرشار می باشد. با استفاده از 100 گرم عدس، علاوه بر دریافت 26 گرم پروتئین می توانید مقدار مورد نیاز فیبر روزانه را نیز تامین کنید. مقدار چربی و سدیم عدس کم می باشد، همچنین این ماده غذایی کلسترول ندارد. تنوع غذایی عدس بسیار زیاد می باشد. همچنین می توان از عدس به صورت یک غذای فرعی استفاده نمود و یا آن را به میکس سبزیجات اضافه کرد. البته می توان از پوره عدس در تهیه کوکو استفاده کرد. برای افزایش لعاب سوپ یا افزایش مواد مغذی خوراک لوبیا، به آن عدس اضافه کنید. جالب است که شما بدانید که میزان پروتئین عدس و سینه مرغ برابر می باشد.

اشنای با عالی ترین پروئین های گیاهی

2- کره بادام زمینی

یکی از بهترین پروتئین های گیاهی کره بادام زمینی می باشد که بعد از عدس از پروتئین بسیاری برخوردار می باشد. یک جایگزین خوشمزه برای گوشت می باشد. یک چهارم این ماده غذایی را پروتئین در بر گرفته است و چون از طعم خوبی برخوردار است می توان آن را به دفعات مکرر استفاده کرد. کره بادام زمینی از پتاسیم و فیبر فراوانی برخوردار می باشد. پتاسیم و منیزیم موجود در این ماده غذایی در عملکرد درست بدن بسیار کمک رسان است. البته این ماده غذایی دارای ویتامین B6 می باشد که برای کبد و فرآیند های متابولیک بسیار مفید می باشد. اگر می خواهید لاغر شوید و وزن خود را کم کنید، حتما از کره بادام زمینی استفاده کنید ولی به دلیل چربی زیادی که این ماده غذایی دارد، استفاده زیاد از کره بادام زمینی کالری بدن را بالا می برد و باعث اضافه وزن می شود. همچنین برای طعم بهتر اسموتی و غلیظ شدن آن از کره بادام زمینی استفاده می کنند. برای اینکه یک میان وعده سالم داشته باشید سیب و کرفس را به کره بادام زمینی آغشته نمایید.

فواید بهترین پروتئین های گیاهی

3- شاهدانه

بعد از عدس و کره بادام زمینی، شاهدانه در رتبه سوم لیست قرار دارد و مصرف هر 100 گرم از شاهدانه 23 گرم پروتئین وارد بدن می کند. شاهدانه به راحتی هضم می شود و خاصیت ضد التهابی دارد و یک گزینه عالی برای از بین بردن التهاب می باشد. این ماده را به راحتی و با یک قیمت مناسب می توانید تهیه کنید و مصرف نمایید. با این وجود که ماری جوانا و شاهدانه از یک گیاه به عمل می آیند، ولی این ماده خاصیت روانگردانی ندارد. چون این ماده غذایی دارای طعم خوبی می باشد و سایز آن کوچک می باشد در تهیه اسموتی و سوپ استفاده می شود.

4- بادام

یکی دیگر از بهترین پروتئین های گیاهی بادام می باشد که حاوی پروتئین و فیبر فراوانی می باشد. از این ماده غذایی می توانید در غذاهایی که به فیبر بالایی نیاز دارند استفاده کنید. آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیمی که در بادام وجود دارد در خواب بهتر موثر است. با این وجود که از چربی سالم برخوردار می باشد ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. به علت دارا بودن آفت کش ها بهتر است از بادام ارگانیک استفاده نمایید. بادام خام یک جایگزین عالی برای بادام بو داده می باشد چون که فاقد نمک و روغن افزودنی می باشد. این ماده غذایی یک میان وعده کامل می باشد.  شما می توانید از بادام ریز شده و خلال شده در میکس سبزیجات و طبخ کیک و شیرینی استفاده نمایید.

توضیح درباره عالی ترین منبع پروتئین های گیاهی

5- لوبیای سیاه

لوبیای سیاه سال ها است به عنوان یک غذای فرعی استفاده می شود. ولی در بین گیاهخواران به عنوان یکی از بهترین پروتئین های گیاهی شناخته می شود. این ماده غذایی تنظیم کننده قند خون می باشد و در نتیجه به افراد دیابتی پیشنهاد می شود. لوبیای سیاه آرام آرام هضم می شود و احساس سیری را طولانی تر می کند. لوبیای سیاه به دلیل میزانی که فیبر و پروتئین دارد در عملکرد دستگاه گوارش بسیار کمک کننده است. برای کاهش وزن از لوبیای سیاه استفاده نمایید به دلیل آنکه چربی آن کم می باشد و از فیبر و پروتئین سالمی برخوردار می باشد. تنوع غذایی این ماده زیاد می باشد و از این ماده غذایی می توان در غذاهایی که فاقد گوشت هستند استفاده کرد. لوبیای سیاه به عنوان غذای فرعی سرو می شود و می توان آن را سرخ کرد و در غذاهای مکزیکی و سس لوبیا استفاده کرد.

مزایا بهترین پروتئین های گیاهی

6- پنیر کلبه

پنیر کم چرب کلبه در رژیم های لاغری استفاده می شود، چون از چربی و کالری پایینی برخوردار می باشد، ولی میزان پروتئین آن بالا می باشد. اگر پنیر کلبه به همراه میوه استفاده شود، یک وعده غذایی است که دارای پروتئین و کربوهیدرات بالایی می باشد. این پنیر دارای چربی اشباع شده می باشد بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید. بعضی از گیاهخواران از این پنیر استفاده نمی کنند چون از محصولات جانبی دام ها می باشد. ولی گیاهخواران زیادی در رژیم غذایی خود از محصولات لبنی بسیار استفاده می کنند. پنیر کلبه یکی از محبوب ترین محصولات لبنی می باشد. به خصوص زمانی که با میوه سرو می شود. مصرف آن همراه با اسپاگتی طعم خوبی به غذا می دهد و یک جایگزین عالی برای پنیر ریکوتا می باشد، به خصوص آنکه از چربی کمتری نسبت به پنیر ریکوتا برخوردار است ولی پروتئین موجود در پنیر کلبه با پنیر ریکوتا برابر است.

خواص عالی ترین پروتئین های گیاهی

7- توفو (پنیر سویا)

غذای اصلی گیاهخواران توفو می باشد که دارای پروتئین کمتری می باشد و از رتبه پایینی برخوردار است. این ماده غذایی سالیان سال در رژیم غذایی گیاهخواران جایگزینی برای گوشت می باشد. توفو ریشه در چین باستان دارد و به صورت شکل و طعم های مختلف وجود دارد. مقدار پروتئین آن از گوشت قرمز، ماهی و سینه ی مرغ کمتر می باشد و جایگزین مناسبی برای گوشت نمی باشد. برای تامین پروتئین مورد احتیاج خود از گزینه های بهتری مانند عدس استفاده نمایید. توفو را می توان به خورش و سوپ اضافه کنید یا به صورت سرخ کرده در همبرگر و هات داگ استفاده کنید.

8- تخم مرغ

تخم مرغ در لیست جزو ده غذای برتر به شمار می رود. در هر 100 گرم از این ماده غذایی 13 گرم پروتئین وجود دارد. اگر چه با این وجود درباره فواید و مضرات تخم مرغ اتفاق نظر وجود ندارد، ولی نمی توان از مقدار پروتئین موجود در تخم مرغ وجود دارد چشم پوشی کرد. دو تخم مرغ بزرگ دارای 13 گرم پروتئین می باشد و برای دریافت پروتئین کافی باید تخم مرغ ها به صورت کامل خورده شود. تخم مرغ ساده ترین غذا می باشد و در پخت غذا های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. شما به هر روشی که دوست دارید می توانید از آن استفاده کنید.

خواص بهترین پروتئین های گیاهی چیست

9- اسفناج

پروتئین به تنهایی یکی از خواص این ماده غذایی می باشد. شما می توانید اسفناج نارس یا پربرگ را به صورت تازه یا منجمد مصرف نمایید. در طبخ پیتزا، این گیاه جایگزین مناسبی برای گوشت می باشد. برگ های اسفناج دارای قدرت جذب بالایی می باشد و بهتر است برای اینکه از آفت کش ها دور بمانید از اسفناج ارگانیک استفاده نمایید. از این سبزی در تهیه اسموتی میوه ای سبز استفاده می شود. این ماده غذایی علاوه بر پروتئین دارای ویتامین و املاح معدنی می باشد.

برای اطلاع از صبحانه های پروتئینی و خوراکی های پروتئین دار می توانید مطالب پیشین آرگا را مطالعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان