با دویست و بیست و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

حمله موشکی اوکراین به مناطق الحاق شده به روسیه

دویست و بیست و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

حمله موشکی اوکراین به مناطق الحاق شده به روسیه/آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه

بین الملل تابناک: دویست و بیست و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

رئیس زلنسکی: اوکراین تمامی بخش‌های مختلف قلمروش را پس خواهد گرفت
1401/07/13 - 20:31

رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین تاکید کرد، "قوانین الحاق" استان‌های اوکراین به روسیه که امروز (چهارشنبه) توسط رئیس جمهوری روسیه امضا شدند، اوراق ارزشمندی نیستند و اوکراین تمامی بخش‌های مختلف قلمروش را پس خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی اوکرایینسکا پراودا، آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پستی در تلگرام خود نوشت: تصمیمات بی‌ارزش این کشور تروریست اوراق ارزشمندی نیستند که امضا شدند. این دیوانه‌خانه جمعی می‌تواند در دنیای خیالی خود زندگی کند!

وی افزود: بهترین درمان برای جنون روسیه نیروهای مسلح اوکراین، تسلیحات با دقت بالا و حملات متقابل نیروهای مسلح اوکراین هستند. بیایید آنها را به واقعیت بازگردانیم، بیایید هر آنچع متعلق به ماست را پس بگیریم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز "قوانین الحاق" استان‌های اشغالی لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین به فدراسیون روسیه را امضا کرد.

اولیانوف: روسیه آماده ایجاد منطقه امن اطراف نیروگاه زاپروژیا است
1401/07/13 - 19:50

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) گفت که مسکو آماده بررسی احتمال ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است و اهدافی که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده کاملا با اهداف روسیه مطابقت دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست اوپک پلاس در وین به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما آماده مطالعه ایده آژانس هستیم و اهدافی که آقای رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم کرده است کاملاً با موضع ما مطابقت دارد؛ تأسیسات هسته‌ای از این نوع، مانند نیروگاه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، باید در برابر حملات محافظت شوند. در اینجا ما اتفاق‌نظر کامل داریم. شما نمی‌توانید از این تاسیسات آتش بگشایید، شما نمی‌توانید این تاسیسات را گلوله‌باران کنید.

این دیپلمات روس اضافه کرد که لازم است "جزئیات خاص - هم جغرافیایی و هم سایر موارد اساسی" هماهنگ شود.

کنترل نیروگاه زاپوریژیا اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین به دست نیروهای روس افتاده است و درگیری‌های اطراف این نیروگاه که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپاست، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی از آنجا بازدید کرده و چند تن از اعضای آن در حال حاضر درون نیروگاه زاپوریژیا حضور دارند. روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر آغاز حملات قلمداد می‌کنند.

پوتین: روسیه مقتدر، دونباس را شکوفا می‌کند
1401/07/13 - 18:35

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه (پنجم اکتبر) گفت اگر کی‌یف تلاش نمی‌کرد تاریخ را از بین ببرد و نئونازیسم را در سرزمین‌های تاریخی روسیه احیا کند، درگیری‌ای در اوکراین وجود نداشت.

به گزارش الجزیره، پوتین در ادامه با بیان این که روسیه برای مردم اوکراین به رغم وضعیت کنونی احترام زیادی قائل است، تاکید کرد نتایج همه‌پرسی‌های اخیر در چهار منطقه اوکراین که به روسیه الحاق شدند شفاف است و جای تردیدی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور روسیه افزود نئونازیسم در همه جای دنیا حتی در روسیه وجود دارد و سرکوب می‌شود اما در اوکراین از آن‌ها تجلیل می‌شود.

به گزارش راشا تودی، پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه همیشه مقتدر بوده و خواهد ماند و افزود وضعیت در دونباس تثبیت خواهد شد و روسیه این مناطق را (از همه لحاظ) توسعه خواهد داد.

بعد از تصویب اسناد الحاق مناطق جدید به روسیه در مجالس اعلا و دومای این کشور، ولادیمیر پوتین هم امروز قانون الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک در دونباس و همچنین خرسون و زاپروژیا به روسیه را امضا کرد.

فراخوان 200 هزار جوان روس با دستور پوتین
1401/07/13 - 15:56

بیش از 200 هزار شهروند روسیه در چارچوب دستور ولادیمیر پوتین در ماه گذشته میلادی به بسیج بخشی از نیروهای ذخیر این کشور، به ارتش فراخوانده شدند.

به گزارش پایگاه شبکه فاکس نیوز، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه این خبر را اعلام کرد. بسیج این نیروها با هدف تقویت قوای روسیه در اوکراین صورت می‌گیرد.

پوتین به صورت شفاهی اعلام کرد که تنها 300 هزار مرد دارای تجربه نظامی قبلی به خدمت در ارتش فرا خوانده می‌شوند اما در متن فرمان او برای بسیج بخشی از نیروها، عدد و رقمی وجود نداشته و همچنین در آن عنوان نشده که فقط افرادی با تجربه نظامی می‌توانند به خدمت سربازی بروند.

برخی گزارش‌ها از سراسر روسیه حاکی از آن بوده‌اند، شهروندانی بدون داشتن چنین تجربه‌ای، برگه‌های اعزام به خدمت سربازی دریافت کرده‌اند که منجر به مهاجرت دسته‌جمعی مردانی که در سن خدمت نظامی هستند، شده است.

مغولستان، گرجستان و قزاقستان فشار این موج مهاجرت را متحمل شده‌اند و گرجستان اعلام کرده، حجم عبورهای روزانه از مرز این کشور تقریباً در هفته دو برابر شده است. بیش از 100 هزار مرد نیز فقط به قزاقستان گریخته‌اند.

رایزنی بایدن و زلنسکی با وعده کمک 625 میلیون دلاری
1401/07/13 - 15:55

سرویس مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی به همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی درباره بسته دیگری از کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به ارزش 625 میلیون دلار اطلاع داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه کاخ سفید آمده است: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به حمایت از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد داد؛ از جمله با ارائه یک بسته جدید 625 میلیون دلاری کمک‌های امنیتی. این بسته شامل تسلیحات و تجهیزات اضافی، از جمله سیستم‌های موشکی چندپرتابی هیمارس، سیستم‌های توپخانه و مهمات و خودروهای زرهی خواهد بود.

در این بیانیه آمده است که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در این گفت‌وگوی تلفنی شرکت داشت.

به دنبال آن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که با تحویل کمک‌های جدید، هزینه کلی کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین به بیش از 17.5 میلیارد دلار می‌رسد.

بلینکن روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: تحولات اخیر، تنها عزم ما را تقویت می‌کند. ما همچنان در کنار مردم اوکراین خواهیم ایستاد. حمایت‌هایی که ما ارائه می‌دهیم، به دقت برنامه‌ریزی شده‌اند تا بیشترین تفاوت را در میدان جنگ ایجاد کنند و در زمان مناسب، دست اوکراین را در میز مذاکره تقویت کنند.

ورود 200 هزار تبعه روسیه به قزاقستان
1401/07/13 - 15:54

ظرف دو هفته بعد از اعلام بسیج عمومی در روسیه بیش از 200 هزار شهروند این کشور وارد قزاقستان شدند.

بنابر سخنان، «مارات اخمتژانف»، وزیر کشور قزاقستان طی این مدت همچنین 147 هزار شهروند روسیه این کشور را ترک کرده اند.

به گفته وزیر کشور قزاقستان، همچنین 7 شهروند روسیه، 3 نفر از آنها به دلیل عبور غیرقانونی مرز و 4 تن دیگر به دلیل اوباشگری از قلمرو این کشور اخراج شدند.

پیش از این رئیس جمهور قزاقستان از قصد خود برای مذاکره با مقامات روسیه در پس زمینه ورود گسترده روس ها به خاک این کشور خبر داده بود.

وزیر کشور قزاقستان، به نوبه خود وعده داده بود که شهروندان روسیه که به دلیل فرار از بسیج عمومی وارد این کشور شده اند را به «مسکو» تحویل نخواهد داد، مگر این که در لیست افراد تحت تعقیب بین المللی قرار گیرند.

مسکو: آمریکا و انگلیس می‌خواهند جنگ را از اوکراین به روسیه بکشانند
1401/07/13 - 15:53

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه چهارشنبه (پنجم اکتبر) گفت آمریکا، انگلیس و دنباله‌روهای آن‌ها نه تنها خواستار طولانی کردن عملیات نظامی ویژه روسیه هستند، بلکه می‌خواهند خصومت‌ها را به روسیه منتقل کنند.

به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، او در جریان نشستی در «سواستوپول» در کریمه در خصوص موضوعات مهم امنیت ملی در این شبه‌جزیره، افزود: در خصوص اوکراین، اهمیت دارد که بر رویکرد اساساً متفاوت غرب و روسیه تاکید شود. بارها اشاره شده که ایالات متحده و متحدانش قصد دارند تا آخرین اوکراینی بجنگند زیرا مردم اوکراین برای غرب فقط یک ابزار چانه‌زنی در بازی ژئوپولتیکی هستند.

این مقام ارشد امنیتی روسیه با تاکید بر این که «روسیه می‌خواهد اوکراین از نئونازی خلاص شود و مردم آن در صلح و آسایش زندگی کنند»، افزود: بنابراین همه تلاش ها در روند مذاکرات به دستور حامیان آمریکایی رژیم کی‌یف خنثی شد.

بعد از کریمه که در سال 2014 با برگزاری همه‌پرسی به روسیه پیوست، اخیراً چهار منطقه دیگر اوکراین شامل دو جمهوری دونسک و لوهانسک در منطقه شرقی دونباس و همچنین دو منطقه خرسون و زاپروژیا با رای قاطع ساکنان آن به فدراسیون روسیه الحاق شدند. بعد از این الحاقات، روسیه هشدار داده که هر گونه حمله به این مناطق را حمله به خاک خود تلقی می‌کند.

با این حال، «لورا کوپر» دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه در ادعایی تحریک‌آمیز گفت که موشک‌های هایمارس می‌تواند به ارتش اوکراین کمک کند تا به تقریبا تمام اهداف روسی در شبه‌جزیره کریمه - که طی همه‌پرسی به روسیه ملحق شد - حمله کند.

سرویس مطبوعاتی پنتاگون سه‌شنبه اعلام کرد بسته کمک نظامی دیگری را به اوکراین شامل چهار موشک هایمارس و مهمات اختصاص می‌دهد. اعلام ارائه تسلیحات جدید از سوی آمریکا به اوکراین واکنش تند روسیه را در پی داشت و «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داد تصمیم برای ادامه عرضه تسلیحات سنگین به کی‌یف تاییدی بر وضعیت آمریکا به عنوان یک شرکت‌کننده در درگیری است. وی افزود: ما این را تهدید فوری علیه منافع راهبردی کشور خود تلقی می‌کنیم.

به گفته دیپلمات ارشد روسیه در آمریکا، عرضه محصولات نظامی توسط ایالات متحده و متحدانش به کی‌یف نه تنها خونریزی طولانی‌مدت و تلفات جدید را به دنبال دارد، بلکه خطر درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و غرب را تشدید می‌کند. آنتونوف در ادامه از آمریکا خواست «اقدامات تحریک‌آمیز» که می‌تواند جدی‌ترین پیامدها را در پی داشته باشد، متوقف کند.

پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق ضمیمه شده به خاک روسیه
1401/07/13 - 15:51

ولودیمیر زلنسکی گفت که ارتش اوکراین در روزهای گذشته "پیشروی‌های سریع و بزرگی" را علیه نیروهای روسی انجام داده و ده‌ها شهر را در مناطقی در جنوب و شرق که روسیه ضمیمه شدن آن‌ها را اعلام کرده، پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه سه‌شنبه در سخنانی گفت: تنها در این هفته، از زمان برگزاری شبه رفراندوم‌های روسیه، ده‌ها نقطه آزاد شده است. همگی این‌ها در مناطق خرسون، خارکیف، لوهانسک و دونتسک هستند.

روسیه پس از برگزاری رفراندوم‌هایی که طی چند روز از 23 سپتامبر انجام داد، آن مناطق گفته‌شده را به خاک خود ضمیمه کرد؛ رفراندوم‌هایی که کی‌یف و دولت‌های غربی به عنوان امری غیرقانونی و اجباری محکوم کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه الحاق آنها را جمعه گذشته اعلام کرد.

زلنسکی در سخنانش از هشت شهر کوچک در خرسون واقع در جنوب اوکراین نام برد که اخیراً بازپس گرفته شده‌اند. خبرگزاری رویترز نمی‌تواند به طور مستقل اظهارات او را تأیید کند.

مقامات منصوب شده روسیه در خرسون این پیشروی را تایید کرده‌اند، اما می‌گویند که نیروهای روس در حال سنگرگیری و مقاومت هستند. در شرق هم، نیروهای اوکراینی در منطقه لوهانسک تحت کنترل روسیه پیشروی کرده‌اند.

زلنسکی در سخنرانی معمول شبانه خود گفته: «درگیری‌های شدید در بسیاری از مناطق ادامه دارد»، اما او جزئیاتی ارائه نکرد. اطلاعات در مورد جزئیات پیشروی‌های اوکراین در ضدحملاتش، به دقت حفاظت می‌شوند و خبرنگاران تا حد زیادی از خط مقدم دور نگه داشته شده‌اند.

اما در جنوب، ولادیمیر سالدو، فرمانده منصوب‌شده روسیه در منطقه خرسون، تائید کرده که نیروهای اوکراینی در نزدیکی دودچانی، شهری در نزدیکی رودخانه «دنیپرو» در حدود 30 کیلومتری جنوب خط مقدم قبلی، نفوذ کرده‌اند.

حمله موشکی اوکراین به مناطق الحاق شده به روسیه

ساعاتی پس امضای قوانین مربوط به الحاق 4منطقه اوکراین به خاک روسیه توسط پوتین،‌ اوکراین یک زندان در دونستک و یک هتل در خرسون را مورد هدف حمله هوایی قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، پس از تصویب قوانین و معاهدات مربوط به پذیرش جمهوری‌های خلق دونتسک ولوگانسک و مناطق خرسون و زاپوریژیا به روسیه توسط شورای فدراسیون روسیه و مجلس دومای این کشور در روزهای گذشته، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه امروز چهارشنبه قوانین الحاق این مناطق به خاک روسیه را امضا کرد.

ساعاتی پس از این مراسم، اوکراین با استفاده از موشک‌های هوا پرتاب به یک زندان در منطقه دونستک حمله کرد.

همچنین، اسپوتیک دقایقی پیش از اصابت موشک اوکراینی به یک هتل در منطقه خرسون، خبر داد.

تاکنون جزئیات بیشتری از این حملات در رسانه‌های روسیه منتشر نشده است.

آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه

ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس گفت: مینسک نمی تواند نظامی شدن همسایگان غربی خود را نادیده بگیرد، زیرا شواهد مشخصی وجود دارد که کشورهای عضو ناتو، زیرساخت ها و نیروهای خود را برای جنگ آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری بلتا بلاروس، خرنین وزیر دفاع بلاروس گفت: شرایط امروز واقعا پیچیده است، متأسفانه تعدادی از رهبران متخاصم کشورهای همسایه به صراحت اهدافی را که می‌خواهند با فعالیت علیه کشورمان به دست آورند، بیان کرده‌اند، ما نمی توانیم این موارد را نادیده بگیریم.

خرنین تاکید کرد که بلاروس، هم نیرو و هم ابزار لازم برای پاسخ به همه تهدیدهایی که ممکن است به وجود بیاید را دارد.

به گفته وزیر دفاع بلاروس، کشورهای ناتو و کشورهای غربی همسایه بلاروس تحت پوشش یک تهدید خیالی از شرق، نه تنها در حال نظامی سازی هستند، بلکه برای جنگ نیز آماده می شوند.

خرنین تاکید کرد که آنها زیرساخت ها، نیروهایشان را آماده می کنند، ما داده های خاصی داشته و اوضاع را زیر نظر داریم، می بینیم که چه می کنند. بر این اساس ما در حال ترسیم اقدامات دقیق و پاسخ کافی هستیم.

در سال‌های اخیر، ناتو با ایجاد گروه‌های جنگی در بلغارستان، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی، حضور خود را در بخش شرقی قلمرو ائتلاف افزایش داده است.

گزارش فارن پالیسی از بحران انفجار نورد استریم

فارن پالیسی در گزارشی به این مساله می پردازد که به دنبال بحران انفجار نورد استریم، روسیه ممکن است از پیامدهای آن برای ایجاد مشکلات بیشتر استفاده کند و این مساله ممکن است منجر به بن بست کامل روسیه در مسائل مختلفی شود.

فارن پالیسی در گزارشی به قلم الیزابت براو ( ) ستون نویس نشریه فارن پالیسی، با اشاره به مساله انفجار خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 در آب های منطقه اقتصادی سوئد و دانمارک و تلاش برای شناختن عامل این خرابکاری، عنوان کرده که این مساله شبیه بازی معمای قتل است که در آن کارآگاه معلوم می شود قاتل است. از منظر نویسنده این سناریوی قدیمی ممکن است در حال حاضر در دریای بالتیک در حال اجرا باشد. انفجارهای دوشنبه گذشته در خطوط لوله نورد استریم 1 و نورد استریم 2 اقدامات تجاوزکارانه جدی بود که  به زیر آستانه خشونت نظامی سقوط کرده است. اما  مساله مهم این است که مظنون اصلی (از منظر نویسنده روسیه)  کارآگاه اصلی نیز هست.

نویسنده به این مساله می‌پردازد که دقیقاً به دلیل اینکه خرابکاری یک حمله نظامی نبود، این عمل هنوز به طور رسمی به شخص یا کشوری نسبت داده نشده است. به دلیل اینکه خطوط لوله متعلق به روسیه است. به همین دلیل کرملین در حال اعزام کشتی‌های نیروی دریایی برای پیوستن به بازرسان نورد استریم در محل‌های نشت است؛ بدان معنا که کشتی‌های دولتی روسیه در مناطق انحصاری اقتصادی سوئد و دانمارک (exclusive economic zones (EEZs)) هستند، که البته کارشناسان دریایی سوئدی و دانمارکی نیز در آنجا تحقیق خواهند کرد. با این حال از منظر این گزارش، فعالیت در اطراف نشتی خطر جدی تشدید را به همراه دارد. چهار نشت در خطوط لوله نورد استریم 1 و نورد استریم 2 در جزیره برنهلم دریای بالتیک دانمارک که در حدود 23 مایلی سوئد و 105 مایلی از سرزمین اصلی دانمارک قرار دارد، منفجر می‌شوند. دو مورد از آن‌ها در منطقه اقتصادی انحصاری دانمارک و دو مورد دیگر در سوئد قرار دارند. این گاز دریا را مسموم می‌کند و محتوای متان بالای آن باعث می‌شود که برای جو بسیار مضرتر از انتشار معمولی دی اکسید کربن باشد. در واقع، نشت‌ها ممکن است در حال حاضر به معادل 40 درصد از انتشار سالانه گاز‌های گلخانه‌ای سوئد رسیده باشد. از آنجایی که گاز بسیار قابل اشتعال است، تیم‌های تعمیر فقط در 3 اکتبر توانستند ارزیابی حفره‌ها را آغاز کنند. در واقع، دسترسی به محل‌ها تا زمانی که حجم گاز فوران فروکش نکند، غیرممکن بود. مقامات دانمارکی روز یکشنبه اعلام کردند که نشت در منطقه انحصاری اقتصادی آن‌ها متوقف شده است، در حالی که یکی از نشت‌های منطقه انحصاری اقتصادی سوئد فروکش کرده است (نشت دیگری افزایش یافته است).

نویسنده گزارش به این مساله اشاره می‌کند که تحقیقات در محل در 3 اکتبر آغاز شد. دولت‌های سوئد و دانمارک قبلاً به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده اند که انفجار‌ها احتمالاً ناشی از صد‌ها کیلوگرم مواد منفجره بوده است. همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در 29 سپتامبر به خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد این یک عمل تروریستی است، احتمالاً در سطح دولتی و اعلام کرد که تحقیقات و بررسی فقط مربوط به سوئد و دانمارک نیست، بلکه روسیه نیز هست، زیرا خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 متعلق به پروژه‌های بین المللی گازپروم روسیه است.

به گزارش فارن پالیسی، کنسرسیوم نورد استریم در بیانیه مطبوعاتی 29 سپتامبر توضیح داد: نورد استریم قصد دارد به محض دریافت مجوز‌های رسمی لازم، ارزیابی آسیب وارده به خط لوله را آغاز کند. «دسترسی به منطقه حوادث تنها پس از تثبیت فشار در خط لوله گاز و توقف نشت گاز مجاز است. تا زمان تکمیل ارزیابی خسارت، نمی‌توان بازه زمانی بازسازی زیرساخت انتقال گاز را پیش بینی کرد. از آنجا که خطوط لوله در نهایت متعلق به روسیه است، این به دولت روسیه این فرصت را می‌دهد که پرسنل خود را نیز بفرستد. اما از آنجایی که نشت اطلاعات در مناطق انحصاری اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داده است، دو کشور بازرسان دریایی را نیز اعزام خواهند کرد.

سرویس امنیتی سوئد روز یکشنبه اعلام کرد که در حال تحقیق با دادستان‌های دولت سوئد و کمک گارد ساحلی سوئد است که (به نوبه خود) توسط نیروی دریایی سوئد کمک می‌کند. گارد ساحلی سوئد و نیروی دریایی سوئد در صبح روز 3 اکتبر به محل نشت منطقه EEZ سوئد رسیدند. یک افسر ارشد بازنشسته در نیروی دریایی سوئد اخیراً به فارن پالیسی گفت: «اگر روس‌ها به آنجا بروند، نیروی دریایی سوئد و دانمارک کاری نمی‌توانند انجام دهند. مشکل اینجاست که آن‌ها می‌توانند شواهدی را که بازرسان سوئدی و دانمارکی به دنبال آن هستند حذف کنند. همچنین دریاسالار بازنشسته نیلز کریستین وانگ، رئیس سابق نیروی دریایی سلطنتی دانمارک عنوان کرده که: «همه می‌خواهند پاسخ بدهند چه کسی خرابکاری را انجام داده است و همه حق دارند برای ارائه پاسخ تلاش کنند. با این حال پیچیدگی این مساله اینجاست که از یک طرف روسیه به دلیل مالکیت بخشی از این خط لوله خود را محق می‌داند؛ از طرف دیگر شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و هلندی به دلیل سهم مالکیتی که دارند ادعای تحقیق و تفحص دارند و با توجه به اینکه این بحران در منطقه انحصاری اقتصادی سوئد و دانمارک است، این دو کشور نیز خواهان مشارکت در این مساله هستند که این مساله ممکن است به ایجاد تنش بیشتر میان غرب و روسیه در بحبوحه بحران اوکراین دامن بزند.

موافقت اتحادیه اروپا با هشتمین بسته تحریمی علیه روسیه

روزنامه پولتیکو بامداد چهارشنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا با هشتمین بسته تحریمی علیه روسیه موافقت کرده است.

به گزارش روزنامه، دو دیپلمات اروپایی در این باره گفته اند که نمایندگان اتحادیه اروپا به یک توافق فوری در خصوص هشتمین تحریم‌ها علیه روسیه رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش این بسته تحریمی شامل تعیین سقف قیمت نفت روسیه خواهد بود.

این گزارش می افزاید که مقامات اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه موافقت خود را با نسخه نهایی این متن اعلام می‌کنند.

اتحادیه اروپا 20 تیرماه نیز هفتمین بسته تحریمی علیه روسیه را وضع کرد که شامل تحریم طلا، گسترش لیست سیاه و به روز رسانی تحریم های مالی و تجاری بود.

بر اساس گزارش منابع اروپایی، بسته هفتم تحریم‌ها شامل ممنوعیت خرید طلا از روسیه در قالب محصولات نیمه‌تمام و خرد است و دسته بندی های خاصی به لیست کالاها و فناوری های دو منظوره اضافه کرد.

همچنین لیست سیاه اتحادیه اروپا شامل 48 شهروند و سازمان روسی دیگر و تحریم ها همچنین شامل توضیحاتی در مورد محدودیت های عملیات مالی روسیه و شرکت های روسی شد.

در آن زمان اعلام شد که به دنبال این تصمیم، همه تحریم هایی که در حال حاضر علیه روسیه اعمال می شود، شش ماه تمدید خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان