آیا دوقلو‌های همسان همیشه هم جنس هستند؟

دوقلو‌های همسان تقریباً همیشه همجنس هستند اگرچه استثنا‌های نادری برای این قانون وجود ندارد اما از آنجایی که بارداری دوقلو‌های همسان زمانی اتفاق می‌افتند که یک تخمک بارور شده منفرد تقسیم می‌شود و دو جنین تشکیل می‌دهد در نتیجه هر جنین کروموزوم‌های یکسانی دارد

آیا دوقلو‌های همسان همیشه هم جنس هستند؟

دوقلو‌های همسان تقریباً همیشه همجنس هستند اگرچه استثنا‌های نادری برای این قانون وجود ندارد اما از آنجایی که بارداری دوقلو‌های همسان زمانی اتفاق می‌افتند که یک تخمک بارور شده منفرد تقسیم می‌شود و دو جنین تشکیل می‌دهد در نتیجه هر جنین کروموزوم‌های یکسانی دارد. باید به یاد داشته باشید که جنسیت‌ها یکسان نیستند و مجموعه‌ای از دوقلو‌های همسان معمولاً در بدو تولد به یک جنس اختصاص داده می‌شوند اما ممکن است با افزایش سن با هویت جنسی آن‌ها همخوانی نداشته باشد.
انواع مختلف دوقلو‌ها بر اساس زیگوسیتی یا تعداد زیگوت‌ها به جنین طبقه‌بندی می‌شوند. دوقلو‌های برادر یا دو تخمکی از دو تخمک مجزا تشکیل شده که توسط دو اسپرم مجزا بارور می‌شوند. اصطلاحات یکسان و برادرانه به شکل ظاهری دوقلو‌ها توضیح نمی‌دهند بلکه در واقع نحوه تشکیل آن‌ها را توصیف می‌کنند. دوقلو‌های دو تخمکی ممکن است هم جنس یا متفاوت باشند درست مانند خواهر و برادر‌هایی که در حاملگی‌های جداگانه متولد شده‌اند و ممکن است مانند هر خواهر و برادری بسیار شبیه به نظر برسند یا خیلی شبیه هم نباشند.

دوقلو‌های همسان و برادر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

دوقلو‌های یکسان (مونوزیگوت) از یک تخمک بارور شده به وجود می‌آیند که به دو قسمت تقسیم می‌شود که هر دو قسمت تخمک بارور شده در رحم کاشته می‌شوند و هر کدام یکی از دوقلو‌ها را تولید می‌کنند. دوقلو‌های همسان منشأ ژنتیکی یکسانی دارند. دوقلو‌های مونوزیگوتیک تقریباً یک سوم دوقلو‌ها را تشکیل می‌دهند. آن‌ها ممکن است به طور قابل توجهی شبیه به نظر برسند زیرا DNA مشابهی دارند و ممکن است تشخیص آن‌ها از هم سخت باشد اما فقط شبیه هم بودن دلیل بر این نیست که آن‌ها دوقلو‌های همسان هستند. دوقلو‌های برادر از نظر ژنتیکی منحصر به فرد هستند زیرا از دو تخمک مجزا می‌آیند که توسط اسپرم جداگانه بارور می‌شوند. دوقلو‌های برادر رایج‌ترین شکل دوقلو‌ها هستند که تقریباً دو سوم کل دوقلو‌ها را تشکیل می‌دهند. دوقلوزایی دو تخمکی می‌تواند ارثی باشد زیرا اکثر دوقلو‌ها و چند قلو‌هایی که از درمان‌های تقویت‌کننده باروری مانند دارو‌ها یا روش‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی حاصل می‌شوند تک تخمکی و دو تخمکی هستند.

 

برای دوقلو‌های همسان چه استثا‌هایی وجود دارد؟

 جهش ژنتیکی:

چند مورد از جهش ژنتیکی در دوقلو‌های نر و تک تخمکی گزارش شده است و به دلایلی که مشخص نیست پس از تقسیم زیگوت یکی از دوقلو‌ها کروموزوم Y را از دست می‌دهد و به عنوان یک ماده رشد می‌کند. دوقلو‌های ماده دارای سندرم ترنر هستند که با قد کوتاه و عدم رشد تخمدان مشخص می‌شوند.

دوقلو‌های نیمه همسان:

در این مورد یک تخمک تنها توسط دو اسپرم بارور می‌شود. سپس تخمک تقسیم می‌شود و به دو نوزاد تبدیل خواهد شد که ممکن است از جنس‌های متفاوت باشند. این نوزادان چیزی بین 50 درصد از DNA یکسان (مانند دوقلو‌های دو تخمکی) و 100 درصد (مانند دوقلو‌های تک تخمکی) مشترک دارند.

 دوقلو‌های دو تخمکی:

بارداری دوقلو‌های دو تخمکی زمانی اتفاق می‌افتند که دو تخمک در زمان تخمک‌گذاری آزاد می‌شوند و سپس توسط دو اسپرم بارور می‌شوند و این دوقلو‌ها نیز نیمه همسان خواهند بود. با این حال این فقط یک نظریه است و هیچ مورد مستندی از این نوع دوقلوزایی وجود ندارد.

دوقلو‌های ناهمسان ژنتیکی چه ویژگی‌هایی دارند؟

متولد شده از تخمک‌های اهدایی:

دوقلو‌ها را می‌توان در شرایط آزمایشگاهی با تخمک‌های اهدایی باردار کرد که می‌تواند در دو فرد متفاوت باشد. اگر آن‌ها توسط اسپرم از یک والدین بارور شوند دوقلو‌ها خواهر و برادر ناتنی خواهند بود.

 متولد شده از دو والد:

هنگامی که دو تخمک از یک والد توسط اسپرم دو والدین مختلف بارور می‌شوند ممکن است دوقلو‌های برادر ایجاد شوند. این می‌تواند با لقاح بدون کمک و با لقاح آزمایشگاهی اتفاق بی‌افتد. در این صورت دوقلو‌ها خواهر و برادر ناتنی خواهند بود.

 متولد شده از اسپرم و تخمک دو دالد:

تخمک‌های اهدایی از دو فرد مختلف را می‌توان با اسپرم دو اهدا‌ کننده مختلف بارور کرد. در این مورد دوقلو‌ها ممکن است هیچ DNA مشترکی نداشته باشند مگر اینکه اهداکنندگان اسپرم و تخمک با هم مرتبط باشند که شبیه خواهر و برادر ناتنی خواهند بود.

 

نتیجه‌گیری:

اگر شما والدین دوقلو هستید احتمالاً مجبور خواهید بود به سؤالات مشابهی در مورد فرزندان خود پاسخ دهید. بسیاری از مردم می‌پرسند که آیا دوقلو‌های دختر و پسر همسان هستند. با داشتن اطلاعاتی در مورد دوقلو‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید و اقدام به بارداری دوقلو‌ها کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان