خواب و رشد چه ارتباطی به یکدیگر دارند؟

بچه‌‌های ۴ تا ۶ ساله به حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و بچه های سنین ابتدایی به ۹ ساعت و نیم تا ۱۱ و نیم ساعت خواب در شب نیاز دارند

خواب و رشد چه ارتباطی به یکدیگر دارند؟

بچه‌‌های 4 تا 6 ساله به حدود 10 تا 12 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و بچه های سنین ابتدایی به 9 ساعت و نیم تا 11 و نیم ساعت خواب در شب نیاز دارند. نیازهای خواب تا حدودی فردی است و برخی از کودکان کمی کمتر یا بیشتر از همسالان خود نیاز دارند. نداشتن خواب کافی رشد کودک را عمدتاً کند یا متوقف می‌کند که ممکن است منجر به مریضی شود. تولید هورمون رشد همچنین می‌تواند در کودکانی که مشکلات خواب فیزیکی خاصی دارند مانند آپنه انسدادی خواب بیشتر شود. برخی از بچه‌ها به طور طبیعی هورمون رشد کافی تولید نمی‌کنند و کمبود خواب این مشکل را بدتر می‌‌کند. این می‌تواند منجر به وضعیتی به نام کمبود هورمون رشد شود که می‌تواند بر قدرت قلب یا ریه یا عملکرد سیستم ایمنی تاثیر بگذارد. کودکانی که خواب کافی ندارند تغییرات دیگری را نیز در سطح هورمون‌های در گردش بدنشان نشان می‌دهند. هورمون‌هایی که گرسنگی و اشتها را تنظیم می‌کنند می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند و باعث شوند کودک پرخوری کرده و کربوهیدرات های پرکالری را بیشتر مصرف کنند. علاوه بر این کمبود خواب می‌تواند بر نحوه متابولیسم بدن این غذاها تأثیر بگذارد و باعث مقاومت به انسولین شود که با دیابت نوع 2 مرتبط است. کمبود خواب در شب نیز می‌تواند بر مهارت‌های حرکتی و تمرکز در روز تأثیر بگذارد و منجر به تصادفات و مشکلات رفتاری بیشتر و عملکرد ضعیف در مدرسه شود.

برای خواب بهتر کودک در شب چه کار کنیم؟

یک ساعت خواب ثابت تعیین کنید:

کودکان در سن مدرسه باید از ساعت 8 تا 9 شب در رختخواب باشند. 

یک برنامه روتین خوب قبل از خواب تنظیم کنید:

 این کار به بدن کودک شما کمک می‌کند که  بدانید زمان استراحت فرا رسیده است. این ممکن است شامل حمام کردن یا نوشیدن یک لیوان شیر، خواندن داستان قبل از خواب و صحبت کردن یا آواز خواندن آرام با او در حالی که او در تخت است باشد.

 فضای اتاق را آماده کنید:

مطمئن شوید که اتاق کودک شما برای خواب مناسب است زیرا اتاق باید تاریک و ساکت باشد.

 به ساعت خواب کودک پایبند باشید:

در تعطیلات آخر هفته و تعطیلاتی که در طول هفته دنبال می‌کنید به جدول زمانی و روتین‌های یکسانی برای خوابیدن پایبند باشید. هر چند وقت یکبار تغییر باعث اختلالات طولانی مدت نمی‌شود اما زمان خواب نامنظم می‌تواند به عادات خواب ضعیف و محرومیت از خواب منجر شود.

 

منبع:

www.babycenter.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان