چک‌ لیست لوازم ضروری برای سفر با نوزاد

سفرهای تفریحی در اکثر اوقات با حال و هوا و خاطره‌های خوب همراه هستند. بسیاری از زوج‌های جوان تصور می‌کنند که با آمدن یک نوزاد به زندگی‌شان حق سفر از آنها گرفته می‌شود و دیگر نمی‌توانند به مسافرت بروند

چک‌ لیست لوازم ضروری برای سفر با نوزاد

 

سفرهای تفریحی در اکثر اوقات با حال و هوا و خاطره‌های خوب همراه هستند. بسیاری از زوج‌های جوان تصور می‌کنند که با آمدن یک نوزاد به زندگی‌شان حق سفر از آنها گرفته می‌شود و دیگر نمی‌توانند به مسافرت بروند. این تصور غلط است اما اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، سفر با نوزاد و کودک سختی‌های خاص خودش را دارد و کمی احتیاط می‌طلبد. اگر پدر یا مادر هستید و قصد سفر با تور (https://safarmarket.com/tours) را دارید، بهتر است پیش از سفر چک‌لیست تهیه کنید. لوازمی که مورد نیاز است را همراه ببرید تا در طول سفر چالش‌های کمتری داشته باشید. این چک‌لیست را با دقت بخوانید و بسته به شرایط نوزاد و سفرتان آن را در نظر بگیرید. اگر با کمبود جا مواجه هستید و از زمان رسیدن به شهر مقصد مطمئنید، می‌توانید تعدادی از این وسایل را از شهر مقصد خریداری کنید. سفر با نوزاد یک سفر چالشی اما خطره‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود.

 

1. لباس

پیش از شروع سفر آب و هوای مقصد را چک کنید و متناسب با آب و هوا چند دست لباس بردارید. لباس‌هایی که راحت باشند، لکه نگیرند و به اتو نیاز نداشته باشند. اگر در فصل پاییز یا زمستان سفر می‌کنید حتماً تعدادی لباس و جوراب گرم به همراه کلاه و دستکش بردارید. نوزادان به تغییر مکان و آب و هوا حساس‌اند و زود سرما می‌خورند. اگر آب و هوای مقصد شما گرم و آفتابی است، لباس‌های پوشیده اما خنک بردارید، زیرا آفتاب می‌تواند پوست نوزاد را بسوزاند و خیلی زود آفتاب‌سوخته شود.

2. جوراب و کفش

برداشتن کفش و چند جفت جوراب نیز از دیگر لوازم ضروری چک لیست شماست. اگر در فصل سرما سفر میکنید چند جفت جوراب پشمی و گرم همراه خود بردارید تا در مواقع کثیف شدن یا خیس شدن آنها را تعویض کنید.

 

3. ساک مخصوص

شمل به یک ساک دستی برای همراه بردن وسایل، هنگام گشت و گذار و بیرون رفتن از محیط هتل و اقامتگاه نیاز دارید.

 

4. پوشک

اصلی‌ترین و مهم‌ترین وسیله‌ای که باید بردارید تعدادی پوشک است. برای هر دو تا سه ساعت از سفر، یک پوشک در نظر بگیرید و چند عدد هم اضافه‌تر بردارید. اگر مقصد شما شهرهای باامکانات است، به داروخانه دسترسی دارید و با کمبود جا برای وسایل مواجه هستید، فقط به اندازۀ طول مسیر پوشک بردارید و بقیه را از شهر مقصد خریداری کنید.

 

5. شیرخشک

حتی اگر نوزادتان از شیر مادر تغذیه می‌کند مقداری شیرخشک همراه خود ببرید. شیرخشک در زمان‌هایی که امکان شیر دادن نباشد به کارتان می‌آید. به غیر از قوطی شیرخشک، مقداری شیرخشک جدا در پاکتی کوچک ببرید و در گشت و گذارهایتان همراه خود داشته باشید. فراموش نکنید که برای این کار به شیشۀ شیر و فلاسک آب گرم هم نیاز دارید.

 

6. مدارک شناسایی

یکی از اصلی‌ترین لوازم سفر با بلیط هواپیما خارجی، مدارک شناسایی خود و فرزند دلبندتان است. این مدارک شامل کارت ملی، کارت شناسایی نوزاد و مدارک بیمه است که در مواقع ضروری به کارتان می‌آید.

 

7. شیردوش

از آنجا که ممکن است که مارک مخصوص شیرخشک یا غذای کودکتان را در شهر مقصد پیدا نکنید بهتر است شیردوش همراه خود ببرید تا دلبندتان از شیر سالم و مغذی مادر تغذیه کند. همچنین استفاده از شیردوش در زمان‌هایی که امکان شیر دادن به نوزاد ندارید به کارتان می‌آید.

 

8. دندان‌گیر نوزاد

اگر نوزاد شما در سنی است که دندان‌هایش تازه جوانه زده و لثه‌هایش می‌خارد دندان‌گیر همراه خود ببرید. استفاده از دندان‌گیر احتمال اینکه نوزادتان هر جسم آلوده‌ای در دهانش بگذارد را کمتر می‌کند.

 

9. وسایل خواب کودک

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید و جای کافی دارید می‌توانید تخت کوچک نوزادتان را همراه خود ببرید. کودک روی تشک یا تخت شخصی خودش زودتر و راحت‌تر می‌خوابد، زیرا بو و آرامش خانه به او منتقل می‌شود و احساس بودن در محیط جدید را ندارد.

 

10. پتو و ملافه

یکی دیگر از وسایل ضروری پتو و ملافۀ مخصوص نوزاد برای گرم کردن اوست. بهویژه اگر در فصل پاییز یا زمستان و به مناطق سردسیر سفر می‌کنید. از ملافه می‌توانید برای پوشاندن پنجرۀ خودرو به منظور محافظت در برابر نور آفتاب هم استفاده کنید.

 

11. پشه‌بند مخصوص

برای در امان ماندن از شر پشه‌ها و حشرات و داشتن خوابی آرام و راحت پشهبند همراه خود ببرید. امروزه پشه‌بندهای کوچک مخصوص تخت نوزاد در بازار به فروش می‌رسد که ابعاد کوچکی دارد و به‌راحتی حمل می‌شود.

 

12. دارو و لوازم بهداشتی

اگر نوزادتان داروی خاصی مصرف می‌کند حتماً آن را در چک‌لیست خود بنویسید. علاوه بر این داروهای احتمالی و لوازمی مثل قطره، داروی آلرژی، چسب زخم، بانداژ، الکل، بتادین، پماد سوختگی پای نوزاد، پودر بچه، گوش پاک‌کن، شانه و ناخن‌گیر را به همراه ببرید.

 

13. صندلی کودک

اگر با خودروی شخصیتان سفر می‌کنید بردن صندلی کودک را فراموش نکنید. صندلی کودک خیالتان را از بابت ایمنی و نگهداری نوزادتان راحت می‌کند.

 

 

14. ژل‌ ضدعفونی‌کننده

در مواقعی که بیرون هستید و امکان شست‌وشوی دست نیست و آب همراه خود ندارید از ژل ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

 

15. پستونک

پستونک نیز یکی از وسایلی است که به نوزادتان آرامش می‌دهد و به داشتن خوابی راحت و آرام کمک می‌کند. نوزاد شما با پستونک زودتر و راحت‌تر به خواب می‌رود و هم در مواقع بهانه‌گیری آرام می‌شود.

 

16. تب‌سنج

تب یکی از رایج‌ترین و اولین علامت‌های بیماری در نوزادان است. در سفرتان یک تب‌سنج همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری دمای بدن او را بسنجید و به اطلاع پزشک برسانید.

 

17. دستمال مرطوب

برای تمیز کردن بدن نوزاد موقع تعویض پوشک، تمیز کردن دست‌‌ها بعد از غذا خوردن و رعایت بهداشت به دستمال‌های مرطوب مخصوص نوزاد نیاز دارید.

 

18. مواد شوینده

پوست نوزاد حساس و آسیب‌پذیر است و به همین علت نمی‌توانید از شوینده‌های داخل هتل‌ها و مخصوص بزرگسالان برای آن استفاده کنید. بهتر است برای شستشوی لباس‌ها، شوینده و پودر مخصوص شستشوی لباس نوزاد تهیه کنید.

 

19. کرم ضدآفتاب مخصوص

در سفر زیاد پیش می‌آید که در محیط بیرون و زیر نور آفتاب قرار بگیرید. به‌خصوص اگر مقصد سفرتان یکی از شهرهای ساحلی و آفتابی باشد. پوست نوزاد حساس و نازک است و باید از آن محافظت کنید. برای اینگونه مواقع کرم ضدآفتاب مخصوص کودکان تهیه کنید و همراه خود ببرید. به‌‌جز کرم ضدآفتاب استفاده از لباس‌‌های پوشیده، عینک و کلاه آفتابی ضروری است.

 

20. آغوشی نوزاد

استفاده از آغوشی کار شما را راحت می‌کند و به نوزادتان حس امنیت و نزدیکی می‌دهد. علاوه بر این دست‌هایتان آزاد می‌شود و می‌توانید وسایلتان را خودتان حمل کنید و کارهایتان را به‌راحتی انجام دهید.

 

21. کیسۀ مخصوص زباله و لباس‌های کثیف

برای جدا کردن لباس‌های کثیف و پوشک نوزاد از دیگر وسایل، کیسۀ مخصوص زباله همراه داشته باشید تا در اولین فرصت، بدون آلوده کردن بقیۀ وسایل زباله‌ها را به سطل زباله برسانید.

 

 22. دستمال کاغذی

دستمال کاغذی یکی از لوازم ضروری است که در سفر با نوزاد همیشه کارتان را راه می‌اندازد.

 

23. وان‌های بادی

اگر در جایی اقامت دارید که وان ندارد و حمام کردن نوزاد برایتان دشوار است، از وان‌های بادی استفاده کنید. این وان‌‌ها کم‌جا هستند، خیلی سریع باد می‌شوند و قابل‌استفاده هستند. برای تفریح و سرگرمی هم کاربرد دارند به خصوص اگر سفرتان به یک مقصد ساحلی باشد.

 

24. زیرانداز تعویض پوشک و دستمال خشککن

یکی از کارهای دشوار در سفر به‌خصوص وقتی در خودرو هستید تعویض پوشک نوزاد است. زیرانداز تعویض پوشک و دستمالی برای خشک کردن پای نوزاد را در لیست وسایل خود فراموش نکنید. همچنین می‌توانید از زیراندازهای یکبار مصرف که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد هم تهیه کنید.

 

 

25. وسایل حمام نوزاد

تمام وسایلی که برای حمام کردن دلبندتان لازم دارید را در لیست خود بنویسید. وسایلی مثل حوله، شامپو، صابون و لیف از لوازم ضروری است که برای حمام کردن باید به همراه داشته باشید.

 

26. پمادهای مخصوص نوزاد

پوست نوزاد حساس است و خیلی زود به تغییرات محیط واکنش نشان می‌دهد. برای اینکه خیالتان از راحتی کودکتان آسوده باشد، پمادهای سوختگی، پماد مخصوص نیش حشرات و پماد مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

 

27. گهواره یا کالسکۀ مسافرتی

اگر نوزادتان زیاد اهل خوابیدن است و سفرتان نسبتاً طولانی است، می‌توانید کریر، گهواره یا کالسکه‌اش را همراه خود ببرید. استفاده از کالسکه در گشت و گذارها کارتان را راحت می‌کند و نوزاد را از تابش آفتاب و ناراحتی‌های محیط بیرون حفظ می‌کند.

 

حرف آخر

سفر با نوزاد و کودک سختی‌های خودش را دارد و باید پدر و مادر صبوری باشید. اگر وسایل مورد نیاز را به همراه خود ببرید کمتر دچار نگرانی و سردرگمی می‌شوید و کودکتان نیز راحت‌تر است. چک‌لیستی که نوشتیم مجموعه‌ای از وسایلی است که در سفر نیاز دارید. بسته به سن نوزاد و شرایط سفرتان می‌توانید تعدادی از آن را خط بزنید یا وسایلی را به آن اضافه کنید.

فراموش نکنید که نوزادان حساس و آسیب‌پذیر هستند و در سفرتان باید کمی بیشتر احتیاط کنید. پیش از سفر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید تا کمتر چالش داشته باشید. برای رزرو بلیط، رزرو هتل و اقامتگاه های مطمئن می‌توانید از سایت سفرمارکت کمک بگیرید و سفری بی‌دغدغه و راحت را تجربه کنید. این سفر سفری متفاوت و کمی سخت خواهد بود، اما خاطره‌اش تا همیشه همراهتان باقی خواهد ماند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان