سپرده‏‌گذاری ۵ میلیارد دلاری سعودی‏‌ها در بانک مرکزی ترکیه

شماره روزنامه: ۵۶۰۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۳ ...

به گزارش فایننشال‌تایمز، عربستان سعودی در حال مذاکره با دولت ترکیه برای سپرده‌‌گذاری 5 میلیارد دلاری در بانک مرکزی این کشور هستند.

این اقدام دارایی‌‌های حساب ذخیره ارزی ترکیه را افزایش خواهد داد و البته نشانه‌‌ای دیگر از نزدیک شدن ترکیه و عربستان به فاصله 4 سال پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌‌نگار سعودی در سفارت عربستان در آنکارا است.

یکی از مقامات وزارت اقتصاد عربستان گفت که ریاض و آنکارا درباره سپرده‌‌گذاری در بانک مرکزی ترکیه در حال مذاکره هستند. یکی از مقامات وزارت اقتصاد ترکیه هم این موضوع را تایید کرده است.

وی گفت: مذاکرات تمام نشده اما در مراحل پایانی است. توافق با عربستان درواقع نتیجه ماه‌ها تلاش رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه، برای بازسازی روابط با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و توسعه روابط اقتصادی با خاندان سعودی است. اردوغان به دنبال آن است تا در سایه نزدیک شدن به انتخابات، منابع پول خارجی جدیدی را برای اقتصاد ترکیه دست و پا کند.

به گزارش بانک آمریکایی گلدمن ساکس، فقط بین ماه‌های مارس تا سپتامبر ترکیه 9/ 17میلیارد دلار از دارایی‌‌های حساب ذخیره ارزی خود را صرف حفظ ارزش لیر کرد. دولت ترکیه از آن جهت به دنبال حمایت از لیر است که با وجود افزایش شدید تورم در این کشور بانک مرکزی ترکیه نه تنها نرخ بهره را افزایش نداد، بلکه کاهش هم داد و باعث تضعیف بیشتر لیر شد. ورود پول جدید از طرف عربستان نفس تازه‌‌ای برای حوزه مالی در ترکیه است و این در حالی است که اقتصاد این کشور همین حالا با بحران شدید افزایش قیمت سوخت و حامل‌‌های انرژی روبه‌رو است. طی سال‌های گذشته آنکارا چند قرارداد سوآپ ارزی به ارزش میلیارد‌‌ها دلار با قطر، چین، امارات و کره‌جنوبی بسته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان