لیسیدن و کمبود ویتامین در کودکان

اگر متوجه شدید که کودکتان به طور مکرر لب‌هایش یا اطراف دهانش را لیس می‌زند ممکن است لب‌هایش ملتهب، ترک خورده یا مشکل دیگری در سلامت دهان و دندان داشته باشد

لیسیدن و کمبود ویتامین در کودکان

اگر متوجه شدید که کودکتان به طور مکرر لب‌هایش یا اطراف دهانش را لیس می‌زند ممکن است لب‌هایش ملتهب، ترک خورده یا مشکل دیگری در سلامت دهان و دندان داشته باشد. کودکانی که به طور مکرر لب یا نواحی اطراف دهان خود را میلیسند ممکن است دچار کمبود ویتامین B کمپلکس باشند.  بنابراین اگر کودک شما به طور مکرر لب‌هایش را میلیسد ممکن است کمبود ویتامین B1 (تیامین) داشته باشد. کمبود این ماده مغذی باعث ترک خوردن لب‌ها یا حتی ترک‌هایی در گوشه‌های دهان می‌شود که به آن کیلیت یا کیلوز می‌گویند.  سایر مواد مغذی که در صورت عدم دریافت کافی باعث ایجاد ترک در گوشه‌های دهان می‌شوند عبارتند از ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B12 و آهن. کمبود ویتأمین‌های A، C و K نیز می‌تواند باعث التهاب دهان و لب‌ها شود.  کودکانی که عوارض جانبی خوراکی ناشی از کمبود مواد مغذی را تجربه می‌کنند اغلب در تلاش برای تسکین، ناحیه آسیب‌دیده را لیس می‌زنند با این حال این احتمالاً مشکل را بیشتر تشدید می‌کند. مهم است که این علائم در اسرع وقت درمان شوند زیرا اگر برای مدت طولانی درمان نشوند ممکن است خارش، دردناک و عفونی شوند.

مصرف ویتامین B کمپلکس چه فوایدی دارد؟

ویتامین B کمپلکس برای سلامتی ضروری است. این ویتأمین‌ها نقش‌های مختلفی در بدن دارند از حمایت از سیستم گوارشی و عصبی گرفته تا کمک به تشکیل گلبول‌های قرمز خون. بسیاری از ویتأمین‌های B کمپلکس را می‌توان در غذا‌هایی که حاوی غذا‌های دریایی، گوشت یا سایر محصولات حیوانی هستند یافت. کودکان بسته به سن خود به مقادیر متفاوتی از هر ویتامین نیاز دارند.

آیا رفتار لیسیدن کودکان غیر معقول است؟

اگر وارد اتاقی می‌شوید و متوجه می‌شوید که کودکتان زمین را میلیسد این موضوع را خیلی غیر عادی تلقی نکنید. نوزادان و سایر کودکان خردسال که 24 ماه یا کمتر هستند اغلب هنوز در حال کشف کردن هستند.  کودکان خردسال در این محدوده سنی اغلب سعی می‌کنند محیط اطراف خود را از طریق بینایی، صدا، بویایی و حتی چشایی درک کنند، به این معنی که لیسیدن همه چیز کودک نوپای شما می‌تواند بخشی کاملاً طبیعی از رشد او باشد. با این حال رفتار یک کودک بزرگتر (بین 2 تا 7 سال) ممکن است نشانه‌ای از بیماری به نام پیکا باشد. پیکا معمولاً به‌عنوان رفتار لیسیدن یا خوردن غیرمعمول متمرکز بر مواردی که معمولاً خوراکی محسوب نمی‌شوند مانند سنگ، آجر، گچ، صابون، خاک رس یا خاک نشان داده می‌شود. با این حال ممکن است به سادگی به عنوان رفتار لیسیدن یا مکیدن نیز بیان شود زیرا ممکن است کودک به سادگی بخواهد بافت خاصی را در دهان تجربه کند. اگرچه پیکا غیرعادی به نظر می‌رسد، اما اغلب به کمبود مواد مغذی مربوط می‌شود و صرفاً نشانه‌ای از این بیماری زمینه‌ای است. کودکان مبتلا به پیکا ممکن است کم خونی فقر آهن یا کمبود روی داشته باشند. این وضعیت اغلب پس از رفع کمبود مواد مغذی از بین می‌رود. اگر فکر می‌کنید فرزندتان پیکا دارد با پزشک خود صحبت کنید تا ببیند آیا یک مکمل غذایی ممکن است مفید باشد یا خیر.

 

آهن چه فوایدی برای کودک دارد؟

آهن برای رشد و تکامل کودکان ضروری است. در واقع این ماده مغذی آنقدر مهم است که افراد باردار به مقادیر بیشتری برای نوزادان در حال رشد خود نیاز دارند.  آهن جزء اصلی هموگلوبین پروتئین خون است. این ماده مغذی همچنین کمک می‌کند:

- اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن

- پشتیبانی از عملکرد‌های طبیعی سلولی

- از متابولیسم حمایت کنید

- هورمون‌ها را سنتز کنید

- بافت همبند را سنتز کنی

کمبود آهن می‌تواند باعث کم خونی شود که به نوبه خود می‌تواند باعث مشکلات گوارشی، مشکلات شناختی، مشکلات عملکرد سیستم ایمنی و مشکلات تنظیم دمای بدن شود. کمبود آهن به ویژه برای کودکان خطرناک است زیرا می‌تواند باعث مشکلات روانی حرکتی و شناختی شود. این اساساً به این معنی است که اثرات کمبود آهن در اوایل زندگی این پتانسیل را دارد که کودکان را در طول زندگی تحت تاثیر قرار دهد حتی پس از رسیدن به بزرگسالی.

روی چه فوایدی برای کودکان دارد؟

- در توانایی چشایی و بویایی نقش دارد

- از سنتز DNA و پروتئین و همچنین تقسیم سلولی پشتیبانی می‌کند

- از رشد و توسعه حمایت می‌کند

- از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند

- از بهبود زخم پشتیبانی می‌کند

 

نتیجه‌گیری

کمبود روی برای کودکان خطرناک است زیرا می‌تواند از رشد سالم جلوگیری کند و عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها را مختل کند. کمبود طولانی مدت روی حتی می‌تواند بلوغ جنسی را به تاخیر بیندازد.

 

منبع:

www.livestrong.com

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان