رییس سازمان بورس: استعفایم ارتباطی به مجلس نداشت/ سوابق تخلفاتی مدیران نهادهای مالی و ناشران افشا می شود

نوسانات دلار بر روی صنایع مختلف اثر متفاوتی می‌گذارد و برخی از صنایع و شرکت‌های بورسی علاوه بر دلار متاثر از قیمت‌های جهانی هستند و می‌بینیم که این قیمت‌های جهانی هم نوساناتی داشتند اما موضوع مهم این است که سودآوری بازار سرمایه در حدی است که بازار بتواند به ثبات برسد .

رییس سازمان بورس اظهار داشت: سوابق تخلفاتی مدیران نهادهای مالی و ناشران از این پس افشا خواهد شد.
 
به گزارش ایلنا، مجید عشقی در نشست خبری امروز با بیان اینکه دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی تدوین شد،اظهار داشت: با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهادهای مالی هم منتشر خواهد شد، بند چ ماده 36 قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که 13 سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد. سوابق تخلفاتی مدیران نهادهای مالی و ناشران از این پس افشا خواهد شد.
 
وی با اشاره به موضوع استعفا از ریاست سازمان گفت: بعضا وقتی با روسای قبلی که جلسه داریم می‌گویم، اتاق رییس سازمان اتاق شکنجه است و با توجه به مسائلی که در بازار وجود داشت اعلام کردم که شاید کناره‌گیری من به نفع بازار سرمایه باشد اما با توجه به گزارش عملکرد سازمان، اعضا شورای عالی با استعفا مخالفت کردند و اسمی هم از نفرات دیگری در جلسه برده نشد.
 
رییس سازمان بورس تاکید کرد: سازمان یک نهاد حرفه ای و تخصصی است و با توجه به مسائل زیادی که وجود دارد باید به کارهای اصلی بپردازیم و این موضوع را پایان دهیم. اشتباه خبری ایجاد شد که خوب نبود و در این شرایط بازار سرمایه نیاز به ثبات دارد و باید به ثبات بازار کمک کنیم.
 
عشقی درباره انتشار اخباری مبنی بر فشار مجلس برای استعفا گفت: با مجلس در تعامل خوبی هستیم و استعفا ارتباطی به مجلس ندارد و چنین بحثی در مجلس مطرح نشد.
 
هر تصمیمی درباره سهام عدالت تبعات سنگینی دارد
 
وی درباره تعیین تکلیف سهام عدالت و امکان فروش این سهام اظهار داشت: در شورای عالی بورس آیین نامه اجرایی سهام عدالت مجدد بررسی شد اما درباره سهام عدالت درباره در شورا به توافق نرسیدیم. باید توجه داشته باشیم که هر تصمیم و اقدامی هم درباره آزادسازی و هم درباره برگزاری مجامع و فروش سهام تبعات سنگینی برای بازار سرمایه و سهامداران دارد و  باید تصمیم گیری منطقی انجام شود .
 
عشقی افزود: البته هم درباره سود سهام عدالت و خود تعیین تکلیف شرکت‌های سهام استانی و فروش سهام مدل‌هایی در نظر گرفته شده که منتظر نهایی شدن این مدل‌ها هستیم و به محض اینکه به مدل نهایی برسیم و مجامع استانی برگزار می‌شود.
 
وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم برای حجم زیادی از سهام عدالت امکان امکان فروش ایجاد کنیم، تهدیداتی وجود دارد و گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی علت ریزش سهام در سال ٩٩ همین موضوع تصمیم گیری برای آزادسازی و فروش ٣٠ درصد و 4٠ درصدی سهام عدالت بوده‌ است. بنابراین اقدامات کارشناسی نشده می‌تواند هم سهام شرکت‌ها را و هم خود سهامداران را متضرر کند.
 
عشقی گفت:  بازار در شرایطی قرار گرفته که برای فروش سهام عدالت کشش لازم را ندارد.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه در حال حاضر  مدیریت سهام عدالت در اختیار دولت نیست، اظهار داشت: تصمیم شورای عالی بورس این بوده است که برای میان مدت مدیریت به کانون سهام عدالت واگذار شود اما هر سهامداری و هر فردی می‌تواند در مجامع حضور و رای دهد البته در حال حاضر درباره سهامداران با روش غیر مستقیم تصمیم‌گیری بر عهده کانون سهام عدالت است.
 
وی تاکید کرد: اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه‌پذیر باید در کمیته سه نفره با حضور نماینده وزارت اقتصاد، عضو حقیقی شورا و نماینده کانون سهام عدالت حاضر و تایید شود و بنابراین دولت هم در این کمیته حضور ندارد.
 
عشقی درباره پرداخت سود سهام عدالت ادامه داد: پرداخت متمرکز سود سهام عدالت بالغ بر 25 همت طی یک مرحله به حساب 45میلیون سهامدار واریز شد. سود سنواتی رسوب شده به حساب 6,5 میلیون سهامدار واریز شد.
 
رییس سازمان بورس درباره احتمال عرضه خودروهای وارداتی در بورس گفت: این پیشنهاد مطرح شده اما هنوز نهایی نشده‌است، عرضه خودروهای وارداتی نیاز به سازوکاری دارد اما برای عرضه مشکلی وجود ندارد و امکان انجام آن است.
 
عشقی درباره اثرگذاری نرخ خوراک در بودجه بر بازار سرمایه گفت: درباره نرخ خوراک در بودجه پیشنهاداتی را ارائه کردیم اما پیگیر مباحث مبنایی‌تری هستیم از جمله فرمول نرخ خوراک. پیشنهاداتی مطرح شد که این خوراک هم در بورس معامله شود و این مباحث مطرح شده اما نهایی نشده‌اند.
 
وی درباره اثرگذاری شرایط ارز بر بازار سرمایه اظهار داشت: نوسانات دلار بر روی صنایع مختلف اثر متفاوتی می‌گذارد و برخی از صنایع و شرکت‌های بورسی علاوه بر دلار متاثر از قیمت‌های جهانی هستند و می‌بینیم که این قیمت‌های جهانی هم نوساناتی داشتند اما موضوع مهم این است که سودآوری بازار سرمایه در حدی است که بازار بتواند به ثبات برسد .
 
وی درباره بسته ده بندی حمایت از بازار و اثرگذاری آن اظهار داشت: مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از بازار بیمه سهام و انتشار اوراق اختیار فروش سهام موجود در سبد سهام صندوق‌های درآمد ثابت بود که به ثبات بازار کمک  کرد بطوریکه عرضه سهام به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.
 
رییس سازمان بورس همچنین درباره انتقال سهام عدالت متوفیان گفت: زیرساخت‌های فنی این اقدام انجام شده و قرار بر این بود که از طریق این زیرساخت‌ها واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث انجام شود اما مباحث فنی درباره گواهی انحصار وراثت به ویژه برای متوفیان قبل از سال‌های قبل از ٩٧ مطرح شد. البته برای اجرای انتقال به وراث در حال رایزنی هستیم اما باید توجه داشته باشیم که با ١5 میلیون نفر از مشکلات منحصر به فرد خود مواجه هستیم و باید فرایند حقوقی آن به صورت دقیق انجام شود.
 
عشقی درباره روند آینده بازار و شاخص کل تاکید کرد: سازمان بورس یک نهاد تنظیم‌گر و ناظر است و متولی افزایش یا کاهش شاخص کل نیست. این مبحث تابعی از متغیرهای متعدد از جمله نرخ ارز و قیمت نفت و سیاستگذاری خود شرکت‌ها و شرایط اقتصاد کلان و ... است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان