حمایت از سلامت روان با افزایش سن

همانطور که بدن شما با افزایش سن تغییر می‌کند نیاز‌های سلامت روان شما نیز دچار تغییراتی خواهد شد

حمایت از سلامت روان با افزایش سن

همانطور که بدن شما با افزایش سن تغییر می‌کند نیاز‌های سلامت روان شما نیز دچار تغییراتی خواهد شد. به عنوان مثال آنچه در 20 سالگی به خاطرش استرس داشتید احتمالاً همان مسائلی نیست که باعث نگرانی شما در سن 60 سالگی می‌شود به همین دلیل مهم است که ارتباط بین پیری و سلامت روان را در نظر بگیرید. بله با افزایش سن با چالش‌های جدید و ناآشنا برای سلامت عاطفی خود مواجه خواهید شد. در حالی که نمی‌توانید تمام تحولات فیزیکی، روانی و اجتماعی را که با افزایش سن رخ می‌دهند کنترل کنید اما یادگیری نحوه هدایت آن‌ها به روش‌های سالم، کلید سلامت عاطفی شماست.

مسائل سلامت جسمانی:

با افزایش سن بدن شما دچار تغییرات طبیعی می‌شود. برخی از این تغییرات می‌تواند باعث اختلالات بزرگ در زندگی روزمره شما شود. همچنین یائسگی باعث نوساناتی در سطوح هورمونی می‌شود که می‌تواند شما را از نظر جسمی و احساسی با علائمی مانند نوسانات خلقی و گرگرفتگی تحت تأثیر قرار دهد. افزایش سن همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا مشکلات حرکتی را افزایش می‌دهد.

 بازنشستگی:

در حالی که بسیاری از افراد مسن پس از یک عمر کار سخت مشتاقانه منتظر هستند که بازنشست شوند اما این یک تغییر بزرگ در زندگی است که می‌تواند با چالش‌های غیرمنتظره‌ای همراه باشد. برخی افراد کمتر اجتماعی هستند و این می‌تواند بر خلق و خوی آن‌ها تأثیر بگذارد.

 سندرم آشیانه خالی:

بسیاری از سالمندان وقتی بچه‌هایشان بزرگ می‌شوند و ازدواج می‌کنند احساس غمگینی یا تنهایی می‌کنند. سندرم آشیانه خالی به‌ویژه برای کسانی که هویت خود را بر اساس والدین بودن ساخته‌اند دردناک است. این تجربه از دست دادن می‌تواند بر سلامت روان فرد تاثیر منفی بگذارد و منجر به افسردگی شود.

 

چگونه با افزایش سن از سلامت روان خود حمایت کنیم؟

 فعالیت بدنی را در اولویت قرار دهید:

تحقیقات نشان می‌دهد که 30 دقیقه ورزش هوازی سه تا چهار بار در هفته باعث بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب می‌شود. علاوه بر این تناسب اندام می‌تواند به شما کمک کند عملکرد شناختی خود را حفظ کنید، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را کاهش دهید و استقلال خود را حفظ کنید.

 یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید:

فضای بشقاب خود را با غذا‌های غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات پر کنید. در واقع عدم دریافت مقدار کافی ویتامین‌های خاص می‌تواند بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارد. کمبود ویتامین D با تغییرات خلقی و افسردگی مرتبط است. در واقع می‌توان گفت کمبود ویتامین B و فولات ممکن است با افسردگی مرتبط باشد.

 ساعت خواب خود را تنظیم کنید:

کمبود خواب می‌تواند به مرور زمان به خلق و خوی شما آسیب برساند و به افزایش تحریک‌پذیری و اضطراب کمک کند. برای داشتن سلامتی ذهنی و جسمی سعی کنید بین 7 تا 9 ساعت بخوابید.

 ارتباطات خود را با دیگران تقویت کنید:

حفظ روابط و حمایت اجتماعی برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب مفید است. سعی کنید در طول هفته وقت خود را با خانواده دوستان بگذرانید.

 کار‌هایی را انجام دهید که از آن‌ها لذت می‌برید:

وقتی جوان‌تر بودید ممکن است زمان کافی برای اختصاص دادن به فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که دوست دارید نداشته باشید. وقت گذاشتن برای درگیر شدن در بازی، یافتن شادی، آرامش و تمرین مراقبت از خود برای ارتقای احساس شادی، کاهش استرس و داشتن یک زندگی متعادل ضروری است.

 از منابع جامعه استفاده کنید:

وقتی صحبت از پیری و سلامت روانی به میان می‌آید مسائلی مانند از دست دادن استقلال می‌تواند بر وضعیت عاطفی شما تأثیر بگذارد. منابع اجتماعی رایگان و کم هزینه زیادی وجود دارد که می‌تواند در این زمینه‌ها کمک کند.

 

منبع:

www.livestrong.com

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان