با دویست و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

نشست مهم وزرای خارجه ناتو برای کمک به اوکراین/سفر محرمانه هیئت نظامی اوکراین به اسرائیل/ طرح اوکراین برای حمله گسترده به کریمه

دویست و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نشست مهم وزرای خارجه ناتو برای کمک به اوکراین

بین الملل تابناک: دویست و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

پنتاگون: برنامه ای برای ارسال سامانه موشکی پاتریوت به اوکراین نداریم
1401/09/08 - 23:24

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا درحال حاضر برنامه ای برای ارسال سامانه موشکی پاتریوت به اوکراین را ندارد.

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: آمریکا هنوز آماده ارائه جنگنده به اوکراین نیست و اوکراینی ها دریافت این جنگنده ها را یک اولویت فوری نمی دانند.

پیش از این، خبرگزاری رویترز گزارش داد: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پیشنهاد بوئینگ برای تامین نیاز اوکراین به بمب های دقیق و ارزان قیمت برای استفاده در سامانه های موشکی را بررسی می کند.

 این خبرگزاری افزود: ارسال این مهمات به کی یف اجازه می دهد همزمان با تکاپوی غرب برای تامین نیازهای بیشتر اوکراین به سلاح، فواصل دورتری از خط مقدم جنگ با روسیه را هدف قرار دهد.

رویترز نوشت: ذخایر نظامی آمریکا و متحدانش در حال کاهش است و اوکراین با ادامه جنگ به سلاح های پیچیده تر نیاز دارد. به گفته منابع خبری، سامانه پیشنهادی بوئینگ، تحت عنوان «بمب کوچک قُطر پرتاب شونده از زمین» (GLSDB)، یکی از ده ها طرح تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان اروپای شرقی آمریکا است.

بر اساس مدارکی که خبرگزاری رویترز و سه نفر از افراد مطلع از این طرح بررسی کرده اند، GLSDB در اوایل بهار 2023 قابل تحویل خواهد بود و شامل ترکیب بمب کوچک قطر «جی بی یو-39» با موتور موشک «ام26» است که هر دو در تسلیحات آمریکا موجود هستند.

«داگ بوش» خریدار اصلی تسلیحات ارتش آمریکا، هفته گذشته به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ارتش همچنین به دنبال سرعت دادن به تولید گلوله های توپخانه 155 میلی متری با اجازه دادن به پیمانکاران دفاعی برای ساخت آنها است . این گلوله ها در حال حاضر فقط در تاسیسات دولتی تولید می شود.

وی گفت:عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تقاضا برای سلاح ها و مهمات ساخت آمریکا را افزایش داده است در حالی که متحدان آمریکا در شرق اروپا «سفارش های فراوانی» را برای طیف گسترده ای از تسلیحات ارائه داده اند و آنها در حال تأمین تسلیحات مورد نیاز اوکراین هستند.



فرانسه سامانه موشکی پرتاب چندگانه به اوکراین تحویل داد
1401/09/08 - 22:58

وزیر دفاع اوکراین در پیامی توئیتری نوشت که کشورش یک سامانه موشکی پرتاب چندگانه از فرانسه تحویل گرفته است.

به گزارش آناتولی، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور یک سامانه موشکی پرتاب چندگانه (MLRS) دیگر از فرانسه دریافت کرده است.

رزنیکوف با انتشار پیامی توئیتری نوشت: برادر چهارم خانواده لانگ هند، LRU از فرانسه وارد اوکراین شده است. ارتش اوکراین اکنون در مقابل دشمن قدرت بیشتری دارد.

وی ارسال این سامانه موشکی را نتیجه دوستی بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دانست و از سباستین لکورنو، همتای فرانسوی خود نیز تشکر کرد.

در اوایل ماه جاری فرانسه قطعات یدکی سامانه‌های دفاع هوایی کروتال را به اوکراین ارسال و قبل از آن نیز نیز 18 فروند سامانه موشکی هویتزر به کی‌یف تحویل داده بود.

در ماه سپتامبر نیز وزارت دفاع فرانسه از برگزاری برنامه ای آموزشی برای حداکثر 2هزار نظامی اوکراینی در فرانسه خبر داده بود.

مسکو: 130 نظامی و 9 پهپاد اوکراینی از بین رفتند
1401/09/08 - 22:54

وزارت دفاع روسیه با ارائه آماری از خسارات و تلفات ارتش اوکراین طی بیست‌وچهار ساعت اخیر، گفت نیروی هوایی مسکو 10 پایگاه نظامیان کی‌یف در مناطق دونتسک و خرسون را منهدم کرده است.

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای توضیح داد: «یک انبار موشک و توپخانه نیروهای اوکراینی در منطقه زاپروژیا منهدم شد. دو سامانه موشک‌انداز اوراگان نیز در منطقه خرسون ازبین رفت».

بر این اساس، سامانه‌های پدافندی نیروی هوافضای ارتش روسیه نیز طی یک روز اخیر 9 فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی در مناطق لوهانسک و دونتسک را سرنگون کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین افزود: «حمله نیروهای اوکراینی به محور کوبیانسک خنثی شد و 30 نظامی کشته شدند. نیروهای روسیه نیز در ادامه پیشروی خود در محور دونتسک، 100 نظامی اوکراین را در یک روز از پای درآوردند».

کرملین: مذاکره با اوکراین فعلاً ممکن نیست
1401/09/08 - 22:51

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات مقامات غربی درباره لزوم بازگشت مسکو و کی‌یف به میز مذاکره، گفت اراده سیاسی اوکراین لازمه انجام شدن این گفت و گوها است.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین با بیان اینکه مذاکره با اوکراین در شرایط فعلی ممکن نیست توضیح داد: «کی‌یف باید اراده و تمایل سیاسی برای مذاکره درباره خواسته‌ها و شروط روسیه را داشته باشد».

به نوشته «ریانووستی»، وی در این‌باره تصریح کرد: «در حقیقت هم‌اکنون هیچ مذاکره‌ای ممکن نیست زیرا طرف اوکراین آن را مطلقاً رد می‌کند. پس عملیات نظامی ویژه ادامه می‌یابد».

سخنگوی کرملین درباره طرح ایجاد اتحادیه گازی سه‌جانبه بین روسیه،‌ قزاقستان و ازبکستان نیز اظهار داشت: «مسیرهای عرضه در این منطقه مناسب است اما این ایده هنوز شکل رسمی پیدا نکرده است».

پسکوف با بیان اینکه روسیه آماده و علاقمند به گفتگو با چین در حوزه انرژی است، اضافه کرد: «ایده ایجاد اتحادیه گازی بین روسیه، قزاقستان و ازبکستان بسیار مهم است و منافع سه‌جانبه را تامین می کند».

وعده 7 کشور اروپایی برای کمک نظامی به اوکراین

وزرای خارجی هفت کشور حوزه شمال اروپا و بالتیک وعده دادند که کمک‌های بیشتر نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که زمستان در راه است و دمای هوا در بسیاری از بخش‌های اوکراین به زیر صفر می‌رسد، این کشور پس از آنکه روسیه تاسیسات برق اوکراین را هدف حملات هوایی قرار داده، با بحران انرژی روبرو شده است. حدود 40 درصد از بخش انرژی اوکراین یا غیرفعال است، یا نابود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اورکاین پس از دیدار با وزرایی از سوئد، فنلاند، نروژ، استونی، لتونی، لیتوانی و ایسلند در کی‌یف گفت: ما توافق‌هایی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های دفاعی و انرژی، پروژه‌های بازسازی کشور و تحریم‌ها داشتیم.

مقام سوئدی در این دیدار گفت، بسته‌ای نزدیک به 280 میلیون دلاری از سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات، وسایل نقلیه تمام زمینی و تجهیزات شخصی زمستانی را برای سربازان فراهم کرده است. فنلاند نیز متعهد شد که بیشتر پناهندگان اوکراینی را بپذیرد. در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد ایالات متحده با شرکا و متحدان خود برای تهیه تجهیزات جایگزین انرژی و آب همکاری می‌کند.

وزیر امور خارجه اوکراین نیز خواستار دفاع هوایی بیشتر برای در هم شکستن این چرخه "شرورانه" روسیه در نابودی زیرساخت‌ها شد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در توییتی نوشت: از بیش از 16 هزار موشکی که روسیه در این جنگ به سمت اوکراین شلیک کرده، 97 درصد آنها اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده است. ما علیه یک دولت تروریستی می‌جنگیم. اوکراین پیروز خواهد شد و جنایتکاران جنگی را به دست عدالت خواهد سپرد.

در این میان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تمایل دارد تا از یخ، برف و سرما به نفع خود در صحنه نبرد و علیه غیرنظامیان اوکراینی که با زمستانی سرد و سخت روبرو هستند، استفاده کند. به همین دلیل است که متحدان ناتو در حال افزایش حمایت‌های خود از اوکراین هستند.

وی ادامه داد: پوتین اکنون در تلاش برای استفاده از زمستان به عنوان سلاحی علیه اوکراین است. این یک روند وحشتناک است. ما باید خود را برای حملات بیشتر آماده کنیم.

هفت وزیر خارجه کشورهای حوزه بالتیک و شمال اروپا که روز دوشنبه از کی‌یف بازدید کردند، متعهد شدند که ژنراتورها، لباس‌های مخصوص هوای سرد و مواد غذایی را برای کمک به اوکراینی‌ها بفرستند که هفته آینده آماده می‌شود.

زلنسکی نیز هشدار داد، سربازان روسی برای حملات جدید آماده می‌شوند و افزود: مادامی که موشک دارند، متاسفانه متوقف نخواهند شد. روزهای آتی می‌تواند سخت‌تر هم باشد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز گفت: ممکن است تعدادی از سه میلیون نفر از مردم پایتخت اوکراین به مکان‌هایی منتقل شوند که خدمات ضروری ارائه می‌شود. روسیه تاسیسات انرژی در اطراف کی‌یف را با هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده که منجر به قطع برق و اختلال در آب‌رسانی به شهر شده است.

در این میان، پنتاگون در حال بررسی این مساله است که آیا باید برای اوکراین بمب‌های نقطه‌زن با برد حدود 100 مایل تهیه کند که می‌تواند خطوط روسی را بزند یا خیر.

نشست وزرای خارجه ناتو برای کمک به اوکراین

دبیرکل ناتو امروز (سه‌شنبه) در جلسه وزاری خارجه این ائتلاف از متحدان خواستار کمک‌های بیشتر برای زمستان سرد کی‌یف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین از جمله ارسال سامانه‌های دفاع هوایی و مهمات و همچنین تامین سوخت در بحبوحه فصل سرما، تجهیزات پزشکی و ارسال دستگاه‌های پارازیت‌انداز برای پهپادها از موضوعات اصلی نشست وزرای خارجه ناتو خواهند بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به شهروندان کشورش نسبت به "حملات جدید روسیه" هشدار داد؛ حملاتی که به ادعای زلنسکی می‌تواند به اندازه حمله هفته گذشته "فجیع" باشد – حمله‌ای که میلیون‌ها نفر را با شرایط قطعی آب و برق و نبود گرما مواجه کرد. روسیه اذعان می‌کند که هدفش "زیرساخت‌های اوکراینی" بوده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: زمستان سختی برای اوکراین خواهد بود، بنابراین ما حمایت‌های خود را جهت مقاوم کردن این کشور افزایش می‌دهیم.

آلمان که ریاست گروه 7 را برعهده دارد همچنین قرار است در حاشیه این نشست ناتو با برخی از شرکا گفت‌وگوهایی را در راستای تسریع بازسازی زیرساخت‌های انرژی اوکراین برگزار کند.

درحالیکه ناتو از تولیدکنندگان تسلیحات می‌خواهد تا تولیدات خود را تسریع ببخشند اما دیپلمات دیگری هشدار داد که مشکلات فزاینده‌ای درخصوص تامین این تسلیحات وجود دارد. این دیپلمات تاکید کرد: ما حداکثر کار خود را برای تحویل تسلیحات انجام می‌دهیم اما مشکل جدی وجود دارد. اوکراینی‌ها آن را می‌دانند. حتی صنعت تسلیحات آمریکا هم علی‌رغم توانایی بالایش، با مشکلاتی مواجه است.

همچنین، وزرای خارجه ناتو در رابطه با عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو گفت‌وگو خواهند کرد. اما آن‌ها احتمالا قصد دارند بر سیاست درهای باز این ائتلاف تاکید کنند، درحالیکه عضویت اوکراین، این کشور جنگ‌زده، در این ائتلاف نظامی همچنان غیرقابل دسترس به نظر می‌رسد.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نشست وزرای خارجه ناتو از تاریخ 29 الی 30 نوامبر (8 الی 9 آذر) در بخارست، پایتخت کشور رومانی برگزار خواهد شد.

سفر محرمانه هیئت نظامی اوکراین به اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که یک هیئت نظامی اوکراینی ظرف چند روز گذشته سفر محرمانه‌ای به اراضی اشغالی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از آغاز جنگ اوکراین، اسرائیل برای حفظ روابط با اوکراین تلاش می‌کند. این اولین باری است که ما خبری را از سفر محرمانه یک هیئت اوکراینی به اسرائیل منتشر می‌کنیم که مقامات اسرائیلی به دلیل حساسیت درباره روسیه تلاش می‌کنند آن را مخفی نگه دارند.

این شبکه اعلام کرد: صحبت درباره یک هیئت نظامی بلندپایه از جمله یک شخصیت عالی رتبه در ارتش اوکراین و یکی از نمایندگان رئیس ستاد اوکراین است. این هیئت در روزهای اخیر وارد اسرائیل شد و هدف آن پیشبرد مذاکره درباره سامانه‌های هشدار ضد موشکی بود که اسرائیل قصد فروش آن به اوکراین را دارد. این هیئت با مسئولان ارشد ارتش اسرائیل دیدار کرد.

شبکه مذکور اعلام کرد: با اینکه هدف رسمی این سفر مذاکرات درباره سامانه‌های هشدار ضد موشکی بود اما اوکراینی‌ها گفتند که خواهان کمک‌های نظامی بیشتری هستند. آنها تاکید کردند که خواهان سلاح هستند.

یک منبع اسرائیلی در واکنش به این خبر اعلام کرد: تغییری در سیاست اسرائیل وجود ندارد. ما قصد فروش سلاح به آنها را نداریم بلکه درباره سامانه‌های هشدار ضد موشکی صحبت می‌کنیم. مشکل تنها کمک نظامی و دفاعی نیست بلکه هر گونه کمکی به اوکراین با پاسخ قوی از روسیه مواجه خواهد شد. برای همین مسئولان اسرائیلی تلاش می‌کنند تا از اهمیت این مسئله بکاهند.

اخیرا خبرگزاری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد روسیه به رژیم صهیونیستی تأکید کرده که در صورت مجهز کردن اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی چه به صورت مستقیم و چه از طریق یک طرف سوم به این اقدام پاسخ جدی خواهد داد.

رسانه‌های اسرائیلی پیشتر اعلام کرده بودند که یک شرکت صنایع امنیتی اسرائیلی به ارتش اوکراین سامانه ضد پهپاد فروخته است. به گفته این رسانه‌ها فروش این سامانه‌ها از طریق لهستان صورت گرفت.

طرح اوکراین برای حمله گسترده به «کریمه» 

«میخائیل زابرودکسی» یکی از فرماندهان سابق اوکراینی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «اکونومیست» مدعی شده است ارتش اوکراین در حال برنامه ریزی برای حمله به «کریمه» به منظور بازپس‌گیری این شبه‌جزیره است که در سال 2014 با برگزاری همه‌پرسی به روسیه ملحق شده است.

طبق این گزارش،کی‌یف این عملیات نظامی علیه شبه‌جزیره کریمه را برای سال 2023 برنامه‌ریزی کرده است؛ اما از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

وی ادامه داد که اگر ارتش اوکراین از اهداف خود در خصوص کریمه در شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیون صحبت کند، «هرگز دستاوردی نخواهد داشت».

با این حال، او اعتراف کرد که عملیاتی که برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه طراحی شده است، یک «حمله رو در رو احمقانه» نخواهد بود و و با استفاده از ترکیبی از ارتش زمینی و نیروهای دریایی و حملات هوایی و با استفاده از پهپادها انجام خواهد گرفت.

کریمه در دهه 50 میلادی توسط رهبری وقت شوروی سابق از روسیه جدا شده بود و در نهایت در سال 2014 با برگزاری همه‌پرسی بار دیگر به فدراسیون روسیه پیوست که غرب تلاش کرد تا تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل الحاق کریمه وضع کند.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان