عکس ؛ جنگنده چابکی که چین و پاکستان ساخته‌اند

دیجیاتو نوشت: جنگنده JF-۱۷ Thunder که توسط صنایع هوانوردی چنگدو متعلق به دولت چین و با مشارکت کمپانی پاکستانی Aeronautical Complex ساخته شده، اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد.

عکس ؛ جنگنده چابکی که چین و پاکستان ساخته‌اند

این جت تک سرنشین و تک موتوره در پاکستان با نام JF-17 Thunder و در چین با نام FC-1 Xiaolong شناخته می شود. سقف خدمتی این جنگنده 50,000 فوت عنوان شده و حداکثر سرعت آن به 1,200 مایل بر ساعت می رسد و بدین ترتیب JF-17 می تواند عملیات های متعددی از جمله رهگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی را انجام دهد.

این جنگنده چینی-پاکستانی می تواند تقریباً 3,000 کیلوگرم سلاح را روی نقاط مختلفی از بدنه خود حمل کرده و به یک توپ خودکار دو لول 23 میلیمتری نیز مجهز است. اولین فروندهای JF-17 کاملاً در چین ساخته شدند اما پاکستان اکنون بخش عمده ساخت این جنگنده را بر عهده دارد. در حال حاضر 58 درصد از این جنگنده نسل چهارمی در پاکستان و 42 درصد دیگر در چین ساخته می شود. علیرغم توسعه مشترک، تنها پاکستان تصمیم گرفت که آن را به خدمت بگیرد و در سال 2007 به طور رسمی این جنگنده را در نیروی هوایی خود به کار گرفت. این جنگنده قرار است جایگزین ناوگان قدیمی جت های جنگنده Nanchang A-5, Chengdu F-7, و Mirage III و V شود.

عکس ؛ جنگنده چابکی که چین و پاکستان ساخته‌اند

با داشتن دستکم 125 فروند در سرویس، JF-17 اکنون ستون فقرات نیروی هوایی پاکستان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در عملیات هایی برای حمله هوایی به شبه نظامیان در شمال غرب پاکستان گرفته شده است. مقامات کنونی و بازنشسته نیروی هوایی پاکستان مدعی شده اند که JF-17 در جریان درگیری هوایی در فوریه 2019 توانسته یک فروند جت MiG-21 هندی را ساقط کند هر چند مقامات هندی گفته اند که این جنگنده توسط یک F-16 پاکستانی ساقط شده است.

از زمان معرفی، JF-17 تاکنون بارها روزآمدسازی شده است و تازه ترین نسخه آن با نام Block III که اولین پروازش را در اواخر سال 2019 انجام داد، روزآمدسازی های قابل توجهی دریافت کرده که افزایش نقاط سخت روی بدنه برای اتصال تجهیزات تهاجمی، سیستم دیجیتالی اضافی پرواز با سیم و یک رادار رشته ای اسکن الکترونیکی فعال است. پاکستان جنگنده Block III JF-17 را یک جت نسل 4.5 می داند و نیروی هوایی این کشور قصد دارد دستکم 50 فروند از این جت را در اختیار بگیرد که اولین فروند آن ها در ژانویه جاری تحول داده شد. این جنگنده ها دستکم یکی از پیشرفته ترین موشک های هوا به هوای چین را حمل می کنند.

پاکستان در حال حاضر بیشترین تعداد JF-17 را در اختیار دارد. میانمار نیز اولین مشتری بین المللی این جنگنده بود که 6 فروند از آن را خریداری کرده و نیجریه نیز 3 فروند JF-17 خریداری کرده است. با قیمت متفاوت از 15 تا 25 میلیون دلار به ازای هر فروند، JF-17 بسیار ارزان تر از هر جنگنده نسل چهارمی در بازار است. اضافه کردن قدرت تهاجمی، مانند لانچرهای جدید موشکی می توانند JF-17 را برای کشورهای با بودجه های دفاعی محدود که به دنبال جت های جنگنده چندمنظوره هستند جذاب تر سازد. چندین کشور تاکنون علاقه خود را به خرید JF-17 نشان داده اند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان