افتضاح سوناک در نخستین آزمون سیاسی

ایرنا نوشت: شکست نماینده حزب حاکم انگلیس در انتخابات میان‌دوره‌ای شهر «چستر» علاوه بر تائید نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره کاهش محبوبیت محافظه‌کاران، زنگ خطر سقوط این حزب در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۴ را به صدا درآورده است.

افتضاح سوناک در نخستین آزمون سیاسی

حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» که خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام عمومی است، در این انتخابات موفق شد کرسی حوزه انتخابیه چستر را که در انتخابات سال 2019 تصاحب کرده بود حفظ کند. بر اساس نتایج منتشر شده، سامانتا دیکسون با اختلاف فاحش 38.83 درصد آراء رقیب خود «لیز واردلو» از حزب محافظه‌کار را شکست داد و به مجلس عوام راه یافت.

اندی کارتر نماینده محافظه‌کار حوزه انتخابیه مجاور (وارینگتون جنوبی) نتایج آراء را حاوی پیام مهمی برای حزبش خواند و هشدار داده که آمارها می‌توانست بدتر از این باشد.

اما حزب کارگر معتقد است که رای‌گیری چستر نشان داد که مردم خواهان دولت با رهبری حزب کارگر هستند. «انجلا رینر» معاون رهبر حزب کارگر گفت که مردم انگلیس از دولت محافظه‌کار و سیاست‌های فاجعه‌بار آن به ستوه آمده‌اند. خانم دیکسون هم پس از پیروزی در انتخابات تصریح کرد که دولت سوناک دیگر از پشتوانه مردم برخوردار نیست.

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان نتیجه انتخابات چستر را یک افتضاح تمام عیار برای دولت ریشی سوناک تعبیرکرده و معتقدند که شمارش معکوس برای سقوط دولت وی آغاز شده است.

بنگاه سخن‌پراکنی انگلیس «بی بی‌سی» در یادداشتی به قلم جاناتان بلیک نوشت که هرچند نتیجه آراء چندان تعجب آور نیست اما قابل توجه است؛ حزب کارگر موفق شد تا با سهم بیشتری کرسی خود را درحالی که حمایت از حزب محافظه‌کار کاهش یافته، حفظ کند.

ناظران بر این باورند که انتخابات میان‌دوره‌ای چستر آزمون مهمی برای محک زدن عملکرد احزاب سیاسی انگلیس بشمار می‌رود. طبق تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار با اختلاف زیادی پایین‌تر از حزب کارگر است. یافته‌های موسسه یوگو نشان می‌دهد 48 درصد مردم حامی حزب کارگر و 25 درصد از حزب ریشی سوناک طرفداری می‌کنند.

کاهش محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از اواخر دوران نخست وزیری بوریس جانسون کلید خورد و بعد از افشای تخلفات نامبرده در دوران قرنطینه عمومی و برنامه ریاضت اقتصادی دولت سقوط کرد. سپس برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس که باعث آشفتگی مالی جدی در انگلیس شد، اوضاع را تشدید کرد و به رغم وعده‌های دولت ریشی سوناک، محبوبیت حزب حاکم پیشرفتی نکرده است.

این درحالیست که اوضاع اقتصادی انگلیس در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد و سوناک با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و وزیر دارایی از طوفان اقتصادی خبر داده است.

وضع موجود باعث بروز نارضایتی‌های گسترده‌ شده و بسیاری از بخش‌های عمومی در مقاطع مختلف دست به اعتصاب زده‌اند. بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال 2024 ندارند و بسیاری از کرسی‌های پارلمان را از دست خواهند داد.

ماه پیش تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از برگزاری انتخابات فوری پارلمانی در لندن برگزار و فشارها برای کناره‌گیری محافظه‌کاران از قدرت ادامه دارد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان