آخرین وضعیت واردات خودرو از زبان فاطمی امین

واردکنندگان خودرو در حال مذاکره با طرف‌های خارجی هستند/ مانعی از سمت دولت وجود ندارد

وزیر صمت گفت: هماهنگی‌ها انجام‌شده و اکنون یک ماه است که شرکت‌های واردکننده درگیر کار اجرا شده‌اند. تأخیر موجود به این دلیل است که واردکننده باید به مذاکره بپردازد و قرارداد منعقد کند. در این میان مانعی از سمت ما وجود ندارد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دوم آذرماه فاطمی امین، وزیر صمت در حاشیه نشست هیأت دولت و با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو گفته بود: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است. وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی چهار ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که هرچند کار را کمی زمانبر می‌کند، برای اقتصاد کشور موثر است.

ششم آذرماه نیز وزیر صمت در خصوص واردات خودروهای فرانسوی، درباره درستی و نادرستی ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی اظهار داشت: خودروسازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهداتشان در ایران ندارند. وی اظهار تاسف کرد و گفت: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع گیری‌های نادرستی در پیش گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.

آخرین وضعیت واردات خودرو

بر اساس این گزارش، امروز سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو گفت: هماهنگی‌ها انجام‌شده و اکنون یک ماه است که شرکت‌های واردکننده درگیر کار اجرا شده‌اند. تأخیر موجود به این دلیل است که واردکننده باید به مذاکره بپردازد و قرارداد منعقد کند. در این میان مانعی از سمت ما وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص دستور رئیس‌جمهور برای احیای واحد‌های راکد گفت: این موضوع تبدیل به یک پروژه در خصوص معادن و صنایع شده است و تاکنون موفق شده‌ایم تا 2هزار واحد را احیا کنیم.

وزیر صمت در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت‌های ناکافی از واحد‌های تولیدی و تعیین سطح اعتبارات گفت: این حرف به‌نوعی درست است. ما در کشور تنوع در مصارف و کسب‌وکار‌ها و محدودیت در منابع داریم. این نبود توازن را باید با کار‌های خلاقانه جبران کنیم. مثلاً در بحث منابع مالی دو کار را با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد آغاز کردیم: یکی از این کار‌ها تأمین مالی زنجیره‌ای است که بهره‌وری منابع مالی را افزایش دادیم. این کار از سال گذشته آغاز شده و باید تقویت شود. اقدام دوم این است که جلوی انحراف منابع مالی از تولید را بگیریم تا کسی نتواند منابع را به اسم تولید بگیرد و جای دیگر هزینه کند. پاسخ اصلی این است که روش‌هایی به کار ببریم که با همین منابع موجود، بتوانیم حمایت از واحد‌های تولیدی را انجام دهیم.

وزیر صمت همچنین در خصوص تکمیل سامانه تجارت گفت: این کار وسیع آغاز شده و با تمام واحد‌های تولیدی وارد مذاکره شده‌ایم تا تمام تولید خود را در آن ثبت کنند تا وضعیت تولید را به لحظه رصد کنیم. اکنون ارتباطات با گمرک برقرار است و داده‌هایی را می‌خواهیم تا این سامانه را تکمیل کنیم.

وزارت صمت مشکلات واحد‌های تولیدی را  لحظه‌ای رصد می‌کند

وزیر صمت در خصوص اقدامات این وزارتخانه در توسعه سرمایه نامشهود و سازمانی گفت: در این مسیر پنج محور را در دستور کار داریم که اولین آن پایش کسب‌وکارهاست؛ به این معنی که تولید و مشکلات سر راه آن را لحظه‌ای رصد کرده و مشکلات بر سر راه واحد‌های تولید بر طرف کنیم.

سیدرضا فاطمی امین گفت: وقتی صحبت از کارآفرین می‌شود، معمولاً به محصول آن توجه می‌کنیم، در حالی که آن کسب‌وکاری که کارآفرین ایجاد کرده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی خروجی اصلی فعالیت کارآفرین را راه‌اندازی کسب‌وکار دانست و ادامه داد: برای اینکه دلیل این اهمیت را درک کنیم، بهتر است بدانیم هر کشور چهار نوع ثروت شامل دارایی‌های خارجی، ثروت طبیعی، دارایی‌های فیزیکی و دارایی‌های نامشهود و سازمانی دارد.

وزیر صمت ادامه داد: در اقتصاد متعادل دارایی فیزیکی 14 درصد ثروت کشور را شامل می‌شود و 85 درصد مرتبط به دارایی نامشهود می‌شود؛ به این صورت که اگر در کشوری دارایی طبیعی زیاد باشد، اما دارایی نامشهود آن کم، آن کشور تبدیل به خام فروش می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سرمایه نامشهود کشور حدود 30 درصد است، گفت: این دارایی باید به حداقل 70 درصد برسد، چون این سرمایه نامشهود می‌تواند سرمایه طبیعی را به ثروت تبدیل کند.

فاطمی امین کسب‌وکار‌ها را سرمایه نامشهود خواند و تاکید کرد: سرمایه سازمانی و نامشهود متخصصین را گرد هم می‌آورد و با تبدیل دیگر منابع به ثروت، به قدرت یک کشور اضافه می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان