هشدار دانشگاه علوم پزشکی یزد از افزایش آمار ابتلای زنان به ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در گذشته درصد ابتلا زنان ایرانی به ایدز تک رقمی بود، اما اکنون دو رقمی شده است.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی یزد از افزایش آمار ابتلای زنان به ایدز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، دکتر میرزائی با اشاره به شناسایی 44 هزار نفر مبتلای ثبت شده ایدز در کشور اظهار داشت: همه این افراد زنده نیستند و در حال حاضر حدود 23 هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داریم که همه آن‌ها هم تحت درمان نیستند؛ اما در کسانی که تحت درمان هستند، بیماری در بدن آن‌ها کنترل شده است.

وی با اشاره به افزایش موارد ابتلا در بین زنان ایرانی ادامه داد: در حال حاضر، 19 درصد مبتلایان زن و 81 درصد مبتلایان مرد هستند و درصد مبتلایان زن علی‌رغم گذشته که تک رقمی بود اکنون در حال افزایش است.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد افزود: ویروس HIV از سه راه اصلی تماس جنسی محافظت نشده، انتقال از مادر آلوده به نوزاد و تزریق خون و فراورده های خونی آلوده به ویروس می تواند منتقل شود.

دکتر میرزائی گفت: کارکردن با یکدیگر و زندگی دسته جمعی، همکلاس شدن، همسفر شدن، غذا خوردن و آشامیدن ، استفاده از سرویس های بهداشتی مشترک و استخر های مشترک همچنین از طریق نیش حشرات نیز قابل انتقال نیست در نتیجه نیاز به جداسازی افراد مبتلا به HIV نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد یاداور شد: اچ آی وی یک بیماری عفونی است که مخصوص گروه خاصی نیست، اما بدیهی است در افراد دارای رفتارهای پرخطر نظیر اعتیاد تزریقی و یا رفتارجنسی محافظت نشده بیشتر دیده می شود.

دکتر میرزائی افزود: داده های جهانی نشان می دهد که طی دو سال اخیر، همه گیری کووید 19 و سایر بحران های جهانی، موجب شده که پیشرفت اقدامات در راستای پایان همه گیری ایدز دچار تزلزل گردد، منابع کاهش یابد و در نتیجه جان میلیون ها نفر در معرض خطر قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به سهم عوامل خطر در بروز ایدز و افزایش سهم رابطه جنسی محافظت نشده، گفت: درحال حاضر در آمار تجمیعی HIV بالغ بر حدود 58 درصد از افراد از طریق اعتیاد تزریقی، حدود 24 درصد رابطه جنسی محافظت نشده، 1.7 درصد انتقال از مادر به کودک و حدود 0.2 درصد از طریق فرآورده‌های خونی به بیماری HIV مبتلا شده‌اند.

دکتر میرزائی توصیه کرد: افراد در صورت داشتن رفتار پرخطر می توانند به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه و آزمایش اچ آی وی بدهند.

وی خاطر نشان کرد: همشهریان در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص بیماری ایدز، راه های انتقال و دریافت مشاوره در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی می توانند با شماره تلفن 36291700-035( Hot Line ) همه روزه از ساعت 14-8 تماس بگیرند.

دکتر میرزائی با اشاره به آدرس مراکز مشاوره بیماری های رفتاری استان یزد گفت: اولین مرکز واقع در بلوار امام جعفر صادق (ع) روبروی فروشگاه های زنجیره ای رفاه جنب مسجد مهدیه و دومین مرکز در میبد، بفروییه، میدان دانشجو، جنب مرکز خدمات جامع سلامت هدایت فعال می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: درمراکز مشاوره بیماری های رفتاری آزمایشات تشخیصی رایگان بوده و اطلاعات مراجعین به صورت محرمانه است.

دکتر میرزائی تصریح کرد: در روز جهانی ایدز، تمرکز فعالیت‌ها بر اقداماتی است که منجر به برابری دسترسی به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی و تحقق فعالیت‌های منجر به پایان همه گیری ایدز گردد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان