با دویست و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

برنامه فاش شده روسیه برای تصرف اوکراین در ۱۰ روز/ هشدار انگلیس درباره مذاکرات صلح اوکراین با روسیه

دویست و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

برنامه فاش شده روسیه برای تصرف اوکراین در 10 روز

بین الملل تابناک: دویست و هشتاد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

روسیه: تعیین سقف قیمت، نفت را از 100 دلار فراتر می‌برد
1401/09/12 - 14:56

- رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا برای تعیین سقف 60 دلاری برای نفت مسکو هشدار داد این اقدام بهای جهانی نفت را به بیش از 100 دلار در هر بشکه می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری تاس، «کریل ملنیکوف» رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه گفت: احتمالا درماه های دسامبر و ژانویه (آذر و دی) صادرات نفت روسیه 1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه افزود: بهای جهانی نفت احتمالا به دلیل اعمال تعیین سقف 60 دلاری از سوی اتحادیه اروپا از 100 دلار فراتر می رود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیروز جمعه بر سر اعمال سقف قیمت 60 دلاری نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود، توافق کردند و اکنون این تصمیم باید به تصویب شورای اروپایی برسد. این توافق مستلزم ایجاد یک مکانیسم اصلاحی است که براساس آن بهای واردات نفت روسیه دستکم 5 درصد کمتر از قیمت بازار خواهد بود.

ملنیکوف در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: سقف قیمت تعیین شده از سوی اروپا به خودی خود بی ربط است، زیرا شرکت های روسی به هر حال زیر قیمت نفت نمی فروشند. وی در عین حال تاکید کرد: بر این اساس، عرضه نفت روسیه از طریق شرکت های کشتیرانی و بیمه اروپایی قطع خواهد شد که همین امر منجر به کاهش صادرات نفت روسیه به میزان 1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز در ماه های دسامبر و ژانویه می شود. این مقام روس بر این اساس نتیجه گرفت که همین امر در نهایت بهای جهانی نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه می رساند.

از سوی دیگر، «الکساندر پوتاوین» تحلیلگر ارشد "شرکت خدمات مالی فینام" مستقر در مسکو گفت: سقف قیمت نفت مورد مذاکره تضمین می‌کند که "نفت اورال" سهمی جدی در بازار جهانی خواهد داشت. به گفته این تحلیلگر روسی، سقف قیمت به طور کلی نزدیک به قیمت کنونی است و مکانیسم نظارتی امکان حفظ صادرات بخش عمده نفت روسیه را فراهم می کند.

پوتاوین تاکید کرد: این ما را به حفظ نقش مهم نفت اورال در بازار جهانی امیدوار می کند.

پیش از این، روسیه اعلام کرده بود که نفت خود را به کشورهایی که سقف قیمتی را اجرا می کنند، عرضه نمی کند و این محدودیت قیمت را غیرقابل قبول می داند و تنها در شرایط بازار آزاد به فعالیت ادامه می دهد.

شولتز خطاب به پوتین: نیروهای خود را از اوکراین خارج کنید
1401/09/12 - 14:53

اولاوف شولتز صدراعظم آلمان در یک گفت‌وگوی تلفنی با پوتین ضمن محکوم کردن حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، از وی خواست نیروهای خود را برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک خارج کند.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز گذشته از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواست نیروهای خود را از اوکراین خارج کند تا به یک راه حل دیپلماتیک بر سر جنگ اوکراین دست پیدا کنند.

صدراعظم آلمان در یک گفت و گوی تلفنی یک ساعته با پوتین، حملات هوایی روسیه به زیرساخت های غیرنظامی اوکراین را محکوم کرد و بر عزم کشورش برای حمایت از اوکراینی ها در تضمین توان دفاعی آنها در برابر روسیه تاکید کرد.

«استفن هیبسترایت» سخنگوی دولت آلمان در این خصوص تاکید کرد: برلین مصمم به ادامه حمایت از اوکراین در برابر حملات روسیه است.

شولتز در این تماس تلفنی از پوتین خواست تا هر چه زودتر نیروهای خود را از اوکراین خارج کند، اما رئیس جمهوری روسیه از این گفت‎‌وگو برای محکوم کردن جبهه غرب در اوکراین استفاده کرد و گفت که حملات علیه زیرساخت های انرژی اوکراین "ضروری و اجتناب ناپذیر" است.

هشدار انگلیس درباره مذاکرات صلح اوکراین با روسیه
1401/09/12 - 14:47

وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم رویکرد ضد روسی غرب، پیرامون مذاکرات صلح با مسکو هشدار داد و ادعا کرد که روسیه ممکن است از این فرصت برای ترمیم قوای نظامی و گسترش حملات خود به اوکراین استفاده کند.

 «جیمز کلورلی» در مصاحبه با نشریه دیلی‌تلگراف که روز شنبه منتشر شد، ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند وانمود کند که در مذاکرات شرکت می‌کند در حالی که نیروهای بیشتری را آموزش می‌دهد و مهمات به میدان جنگ ارسال می‌کند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت کسانی که از اوکراین حمایت می کنند باید هنگام نزدیک شدن به موضوع گفتگوهای صلح "بسیار بسیار محتاط" باشند. وی در اظهاراتی ادعایی هشدار داد که ولادیمیر پوتین "با حسن نیت" عمل نمی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در این مصاحبه که در جریان برگزاری نشست هفته گذشته وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو برگزار شد ادعا کرد: جوی که من اینجا در ناتو می‌بینیم این است که ولادیمیر پوتین واقعاً با حسن نیت رفتار نمی‌کند. نکته این است که اگر مذاکرات صلح توسط ولادیمیر پوتین آغاز شود، باید بسیار بسیار مراقب باشیم.

کلورلی مدعی شد: این خطر وجود دارد که پوتین از آتش بس فقط برای آموزش نیروهای بیشتر، تولید مهمات و بازسازی نیروهای مسلح آسیب دیده خود و تسلیح مجدد نیروهای مسلح خود استفاده کند.

وی ادعا کرد که تصمیم درباره مذاکرات صلح با روسیه باید «پایدار، معنادار و واقعی» باشد. «چیزی که ما باید مراقب آن باشیم، توقفی است که توسط روسیه به‌عنوان راهی برای اطمینان از اینکه مرحله بعدی تجاوز آن مؤثرتر از مرحله فعلی است، استفاده شود»

درخواست اوکراین از ناتو برای تحویل سامانه پاتریوت
1401/09/12 - 14:46

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین از ادامه درخواست‌های مکرر و بی نتیجه کشورش از اعضای ناتو برای دریافت سامانه دفاع موشکی پاتریوت خبر داد و خواستار تصمیم‌گیری ناتو در این باره شد.

به گزارش پولست نیوز، وزیر خارجه اوکراین می‌گوید زمان تصمیم‌گیری در مورد ارائه سامانه دفاع موشکی پاتریوت به کشورش فرا رسیده است.

دیمیترو کولبا در مصاحبه‌ با سی ان ان که جمعه شب منتشر شد گفت: "ما مذاکرات در مورد دریافت موشک‌های پاتریوت را در همان ابتدای جنگ، حتی قبل از جنگ آغاز کردیم. اما اکنون زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است. "

کولبا افزود، با همتایان آمریکایی و آلمانی خود در مورد این سامانه صحبت کرده‌ام زیرا آنها صاحب فناوری پاتریوت هستند، اما هنوز تصمیمی در پنتاگون یا در سطح ناتو در این خصوص گرفته نشده است.

وی گفت: از نشست‌های وزیران ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در این باره استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، دیمیترو کولبا روز سه شنبه نیز در آستانه نشست وزرای خارجه ناتو در مصاحبه با پولیتیکو، گفت: بدون سرمایه‌گذاری روی تولید تسلیحات نظامی بیشتر، پیروزی در میدان جنگ در طولانی مدت امکان پذیر نیست.

کولبا ادامه داد: همزمان با نبرد فعلی در میدان جنگ، ما باید به فکر آینده جنگ هم باشیم، به همین خاطر کشورهای ناتو باید شروع به تولید تسلیحات نظامی بیشتر کنند.

وزیر خارجه اوکراین هشدار داد: در غیر این صورت، ما نمی‌توانیم در جنگ پیروز شویم.

کاخ سفید: بایدن قصد مذاکره با پوتین را ندارد
1401/09/12 - 14:42

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید جمعه (دوم دسامبر) در جمع خبرنگاران تصریح کرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حال حاضر (هیچ قصدی) برای مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در خصوص توقف جنگ اوکراین ندارد.

یک روز پس از آن که ظاهراً بایدن پیشنهادی مشروط برای گفت‌وگو با همتای روس خود ارائه کرد، کربی به خبرنگاران گفت: ما در نقطه‌ای قرار نداریم که در حال حاضر گفت‌وگو یک مسیر مفید برای دستیابی به نتیجه باشد.

بایدن پنجشنبه گذشته در کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت: برای گفت‌وگو با آقای پوتین آمادگی دارم در صورتی که علاقه داشته باشد که تصمیم بگیرد به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ باشد. او هنوز چنین تصمیمی نگرفته است.

کربی در توضیح اظهارات بایدن مدعی شد: پوتین به هیچ وجه علاقه‌ای به هیچ نوع گفت‌وگویی نشان نداده و کاملاً برعکس بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا به هیچ عنوان اشاره نکرده که حالا زمان گفت‌وگو است. در واقع او ثابت کرده که تنها رئیس جمهور زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) می‌تواند تعیین کند که آیا و در چه زمانی توافقی از طریق مذاکره صورت می‌گیرد و شرایط پیرامون این توافق چگونه خواهد بود.

برنامه فاش شده روسیه برای تصرف اوکراین در 10 روز

نیوزویک در گزارشی مدعی شد، طرح اولیه روسیه در جنگ با اوکراین به گونه‌ای بود که ارتش مسکو بتواند در مدت 10 روز سراسر اوکراین را تحت کنترل خود درآورد.

نیوزویک جمعه شب نوشت، بر اساس دستورات داده شده، ارتش روسیه تلاش می‌کرد با استفاده از موضع تهاجمی از تلفات طولانی در میدان‌های نبرد جلوگیری کند. از دیگر اهداف این برنامه، غافلگیر کردن دشمن با قدرت آتش بسیار زیاد، بی‌ثبات کردن رهبری اوکراین و هموار کردن شرایط الحاق این کشور به روسیه تا ماه مرداد بوده است.

بر اساس این برنامه، روسیه در صدد بود در مدت 10 روز کنترل سراسر اوکراین را در دست گیرد.

در این گزارش آمده است: «برنامه‌های روسیه برای تهاجم به اوکراین مفصل بود و راه‌حل‌هایی را برای بیشتر مشکلات عملی که روسیه در اشغال اوکراین با آن مواجه می‌شد، ارائه می‌کرد. اگر این طرح‌ها به درستی اجرا می‌شد، مسکو می‌توانست موفق شود.»

در این گزارش ادعا شده است که تهاجم روسیه به اوکراین حول محور موفقیت چهار فرض کلیدی بود:

اول این که تهاجم به سرعت اتفاق می‌افتد و توانایی جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی معنادار را از بین می‌برد.

در گام دوم رهبری اوکراین به سرعت سرنگون می‌شود و به اوکراینی‌های طرفدار روسیه اجازه می‌دهد تا با کمک پروپاگاندای تبلیغاتی، موقعیت‌های بیشتری را به دست گیرند.

دیگر اینکه روسیه بتواند کنترل زیرساخت‌های سامانه گرمایشی، برق (به ویژه نیروگاه‌های هسته‌ای) و همچنین زیرساخت‌های مالی اوکراین را در دست بگیرد.

والری گراسیموف ژنرال روسی، پیش از شروع جنگ گفت که روسیه - دومین ارتش قدرتمند جهان - در میدان نبرد بر اوکراین مسلط خواهد شد. مبنای این طرح نیز بر همین اساس برنامه ریزی شده بود.

در این گزارش ادعا شده است که اکثر مقامات بلندپایه روسیه تا آخرین لحظات از حمله به اوکراین مطمئن نبودند.

این گزارش افزود، بیشتر نیروهای نظامی روسیه - حتی معاونان ستاد کل روسیه - تا چند روز قبل از حمله از قصد حمله به اوکراین و اشغال آن بی اطلاع بودند. بسیاری از واحدهای نظامی تاکتیکی که در نقاط مختلف نزدیک مرز پراکنده شده بودند، تا ساعات قبل از ورود به اوکراین، دستوری دریافت نکردند و به طور کامل برای یک عملیات طولانی مدت مجهز نبودند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از سربازان روسی بدون سلاح وارد شهرهای اوکراین شدند.

در این گزارش آمده است: «آنها درگیری‌های سنگین را پیش بینی نمی‌کردند و طرف اوکراینی را دست کم می‌گرفتند.»

در این گزارش ادعا شده است که شکست‌های روسیه ناشی از عوامل مختلفی از جمله مقاومت غیرمنتظره اوکراین و دخالت جامعه بین‌الملل بود.

نیوزویک در گزارش خود افزود، پیش از آغاز جنگ در اسفندماه، دشمنان بالقوه روسیه تصور می‌کردند که نیروهای این کشور از ذخایر به ظاهر عظیم اسلحه و نیروی انسانی برخوردارند ولی هنوز علنی نکرده‌اند.

به نوشته این رسانه، تحلیلگران انگلیسی می‌گویند توجه بیش از حد به کمیت تجهیزات روس‌ها، نادیده گرفتن ضعف‌های رقیب شرقی در کیفیت نیرو، رهبری، آموزش و انگیزه‌ آن‌ها، موجب شد که کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا تمایلی به مخالفت آشکار با روسیه نداشته باشند و زمینه را برای تهاجم فراهم کنند. با این حال، امروز پرده‌ها کنار رفته است.

نیوزویک در پایان ادعا کرد: «با وجود همه قابلیت‌های جدید در میدان نبرد، سرنوشت جنگ روسیه در اوکراین با محاسبات اشتباه، عدم قطعیت‌ها و خطاهای انسانی به نحو دیگری رقم خورد. برای اوکراین، پیروزی ضروری است، اما تنها با حمایت مداوم شرکای بین‌المللی آن قابل دست یابی است.»

اعلام آمادگی پوتین برای گفت‌وگو در مورد جنگ اوکراین

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات "جو بایدن" در خصوص مذاکره در مورد اوکراین اعلام کرد رئیس‌جمهوری روسیه آماده گفت‌وگو و دیپلماسی است اما از اوکراین خارج نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد داد برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه آماده است، کرملین نیز اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» آماده گفت‌وگو بر سر حصول راه‌حل احتمالی در اوکراین بوده و به دیپلماسی اعتقاد دارد.

بایدن روز گذشته طی اظهاراتی در حضور «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: تنها راه پایان جنگ اوکراین این است که پوتین نیروهایش را خارج کند و اگر وی به دنبال خاتمه این درگیری است، من آماده صحبت با او هستم.

در همین حال «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن، لحنی صلح طلبانه به خود گرفت و گفت که پوتین آماده مذاکره است اما روسیه از اوکراین خارج نمی شود.

وی سپس افزود: رئیس‌جمهوری روسیه همیشه برای اطمینان از حصول منافع ما برای مذاکره آماده بوده، هست و خواهد بود.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: پوتین نیز تاکنون نسبت به آغاز آنچه که "عملیات نظامی ویژه" روسیه در اوکراین نامیده، ابراز پشیمانی نکرده و آن را لحظه ای توصیف کرده که روسیه سرانجام پس از دهه ها تحقیر به دنبال فروپاشی شوروی در سال 1991 در برابر هژمونی استکباری غرب ایستاده است. اوکراین و غرب می گویند، پوتین هیچ توجیهی برای یک جنگ اشغال گرایانه امپریالیستی ندارد و دولت کی‌یف هم اعلام کرده است تا زمانی که آخرین سرباز روس از خاکش بیرون رانده نشود، به نبرد ادامه می دهد.

سخنگوی کرملین نیز در ادامه اظهاراتش تاکید کرد که واشنگتن با امتناع از به رسمیت شناختن سرزمین های جدید به عنوان بخشی از خاک روسیه مانع هرگونه سازش بالقوه است.

وی سپس ادامه داد: این امر به طور قابل توجهی تلاش برای گفت‌وگو را پیچیده می کند.

جمهوری چک طرح آموزش سربازان اوکراینی را تصویب کرد

یک رسانه جمهوری چک اعلام کرد، این کشور قرار است از سال 2023 برنامه آموزش نظامی برای 4000 نیروی اوکراینی را شروع کند.

بر اساس گزارش "رادیو پراگ اینترنشنال"، جمهوری چک قرار است به زودی برنامه آموزش به سربازان اوکراینی را در خاک خود شروع کند.

این رادیو در گزارش خود تصریح کرد، مجلس علیای پارلمان جمهوری چک پس از اقدام مشابه مجلس سفلای این پارلمان لایحه مخصوص دادن مجوز به آموزش بالغ بر 4000 سرباز اوکراینی در پایگاه لیباوای ارتش جمهوری چک را تصویب کرد.

قرار است این برنامه آموزشی در قالب چند دوره چهار هفته‌ای در سال 2023 شروع شود و بالغ بر 800 سرباز اوکراینی می‌توانند در هر یک از دوره‌ها شرکت داشته باشند.

همچنین پارلمان جمهوری چک طرح دیگری را تصویب کرد که به موجب آن بالغ بر 55 سرباز جمهوری چک برای آموزش دادن به نیروهای اوکراینی در کشور های دیگر اتحادیه اروپا اعزام خواهند شد.

این در حالی است که قرار است وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا از روز دوشنبه هفته جاری برای گفتگو درباره حمایت از اوکراین و واکنش به جنگ روسیه، به شش کشور اروپایی سفر کند که جمهوری چک نیز یکی از مقاصد این تور سفرهای او است.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان