هدف از نامگذاری روز جهانی معلولان چیست؟

سازمان ملل، از سال ۱۹۹۲ یک روز بین المللی، تحت عنوان روز جهانی معلولان تعیین کرد. هدف از تعیین چنین روزی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت، افزایش اگاهی عمومی و تجلیل از دستاوردها و مشارکت های معلولان بود.

به گزارش «تابناک»، روز معلولان برطبق منشور سازمان ملل، برخاسته از نیازهای افرادی است که باید مانند دیگران با وجود محدودیت های حسی و حرکتی دارند؛ از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند. از این رو معلولین باید همان حقوق اساسی که سایر هموطنانشان دارند را صرف نظر از علت، کیفیت، وحدت نقص و ناتوانی شان داشته باشند.

در رأس چنین حقوقی، حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر وحتی المقدور عادی قراردارد. حق ذاتی آنها مواردی از جمله حق بهره مندی از خدمات اموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین می باشد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز 12 آذر (3 دسامبر) از سال 1992 را بعنوان روز جهانی معلولین اعلام کرده است. آمار افرادی که از بیماری معلولیت به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی رنج می برند؛ به بیش از پانصد میلیون نفر میرسد.

هدف از نامگذاری روز جهانی معلولین

روز جهانی معلولین با هدف درک و پذیرش افراد دارای معلولیت، افزایش اگاهی عمومی و تجلیل از دستاوردها و مشارکت های معلولان برگزار شد.

معلول کیست؟

کسی که از نظر سلامت و کارآمدی عمومی به دلیل نقص جسمی یا ذهنی( چه مادرزاد وچه غیر آن)، دچار اختلال مستمر شود بحدی که توانایی تامین ضرورت های زندگی عادی فردی یا اجتماعی را نداشته باشد؛ کم توان یا معلول، نام دارد.

نتیجه تصویری برای روز جهانی معلولین + تابناک

انواع معلولیت

معلولیت ها متشکل از چهار گروه، بسته به امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی میباشد و هر کدام از این گروه ها معلولیت های متعدد و متنوعی را به شرح زیر دربر میگیرد:

>> معلولیت های حواسی، دربرگیرنده ی معلولیت های بینایی و شنوایی است. 

>> معلولیت های قلبی عروقی تنفسی کلیوی و... در گروه معلولیت های احشایی قرار دارد. 

>> به انواع معلولیت های دستگاه حرکتی و اعصاب، معلولیت های حرکتی می گویند. 

>> یکی از انواع معلولیت، معلولیت های روانی می باشد.

راهکارهای کمک به معلولین

- اثبات( نشان دادن ) عشق و علاقه:

در هنگام کمک به فرد معلول باید حتماً علاقه ی خود را به او ثابت کنید. پس از این که معلولیت آن شخص را قبول کردید؛ بعنوان شخصی با نیازها و چالش های خاص به او بنگرید. شما باید وابستگی عاطفی و کمک کردنتان به او از صمیم قلب را ثابت کنید در غیر این صورت، فرد از نظر روحی آسیب میبیند.

- به نیازهای فرد توجه کنید:

شما باید به فرد معلول( اعضای خانواده یا اقوام) توجه کنید تا بفهمید که آیا نیازمند کمک از نظر جسمی و یا احساسی هستند. از این رو میزان کمک شما باتوجه به سن، نوع معلولیت و میزان دریافت مراقبت از طرف دیگران، متفاوت خواهد بود.

چنانچه با شخص معلول، زندگی نمی کنید موظفید که دائما با او تماس بگیرید و وسایل مایحتاجش را برایش فراهم کنید.

- هر گونه تجهیزات خاصی را که ممکن است احتیاج داشته باشند فراهم کنید: 

شما باید در تلاش برای فراهم کردن تجهیزات موردنیاز افراد معلول باشید. لذا میتوانید از بیمه خدمات درمانی و یا انجمن های خیریه برای کمک های مالی بهره ببرید.

- با سایر اعضای خانواده تان هماهنگ باشید:

همکاری همه ی اعضای خانواده با شما، یکی از بهترین راه‌های حمایت از فرد معلول است. به این منظور باید در ارتباط با سایر اعضای خانواده تان باشید و با آن ها برای حمایت بیشتر از فرد معلول هماهنگ شوید.

درصورت دور بودن نسبت فرد معلول با شما موظفید که با والدینش بطور مداوم، ارتباط برقرار کنید تا نسبت به نگرانی و چالش های آنها باخبر شوید و حمایتگر آنها از نظر مالی و عاطفی باشید.

- صبر و شکیبایی خود را افزایش دهید: 

یکی از موارد قابل توجه برای افرادی که با معلولان در ارتباطند؛ داشتن صبر و شکیبایی میباشد ، به این دلیل که گاهی اوقات، برخی از افراد معلول( مثل همه ی افراد دیگر ) نمیتوانند معنای پشتیبانی شما را درک کنند.

- اطمینان شخص معلول را بدست آورید:

افراد معلول، بخاطر این که نقص عضو دارند؛ بطور ناخودآگاه،« آزرده خاطر » می شوند و حتی احتمال بدگمان شدن آنها نسبت به اطرافیانشان نیز وجود دارد ، از این رو راهنمایی کردن اطرافیان، از نظر آنها جنبه ی مسخره و تحقیر دارد. اطرافیان باید در چنین مواقعی، این بدگمانی را طبیعی بدانند و برای خوشبین کردن آنها نسبت به خودشان تلاش کنند و نظرشان را جلب کنند.

موارد قابل بررسی در روز جهانی معلولان

* ترحم ممنوع:

شما باید در زمان مواجه شدن با معلولین، به جای ترحم به آن ها احترام بگذارید؛ به این دلیل که احترام گذاشتن به یک شخص باعث میشود که او را به عنوان یک فرد بزرگ بشناسند ولی اگر به یک معلول، ترحم کنند او را بعنوان یک شخص ضعیف و ناتوان می شناسند و همین امر، موجب کاهش اعتماد به نفس او میشود. لذا باید در مقابل آن ها از ترحم، دوری کنید.

* شغل:

افراد با داشتن شغل می توانند به استقلال اقتصادی برسند. درواقع شخص با استقلال مالی می تواند مخارج خود را تامین کند و وابسته به دیگران نباشد؛ همین امر، حضور او را در اجتماع، پررنگ می کند و اعتماد به نفسش را افزایش می دهد.

در استخدام معلولان، تبعیض زیادی قائل شده است؛ با این که دولت وظیفه دارد که برای این اشخاص، حدود سه درصد از اشتغال جامعه را در نظر بگیرد. این بی توجهی باعث شده تا بسیاری از آنها با وجود استعدادهایی که دارند؛ بدون داشتن هیچ شغلی در منزل بمانند.

* کمک رسانی :

یکی از امور ضروری برای هر انسانی، کمک رسانی به یکدیگر است ولی این کار نباید باعث ایجاد احساس حقارت در فرد مقابل شود و او را مایوس کند. کسانی که هدفشان از کمک کردن ، نشان دادن خود به دیگران است و میخواهند احساس فخرفروشی خود را ارضا کنند؛ نباید نام کمک کننده را برای خود انتخاب کنند. منظور از کمک کردن به افراد معلول، این نیست که همه ی کارهایشان را انجام دهید بلکه باید در زمینه ای که آنها توانایی انجام دادنش را ندارند؛ کمک کنید و یا کمک کنید تا مشکلاتشان را رفع کنند.

منبع: سرپوش

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان