بازار روز از شنبه تا جمعه در تمامی شهرها

ممکن است در هر شهری که زندگی می‌کنید یک بازار روز به چشمتان خورده باشد یا دست کم نام آن را شنیده باشید، هرچند که گذارتان به آنجا نیفتاده باشد. عموما در بازار روزها فروشندگان هر آنچه نیاز شما باشد را به فروش می‌گذارند. شاید بد نباشد در توصیف چنین بازارهایی بگوییم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌شود در آن‌ها یافت. شاید در کلان‌شهرهایی مثل تهران تنها در محله‌های قدیمی بتوان این بازارها را دید، اما در شهرهای مجاور مثل مازندران رامسر و گیلان تا چشم کار می‌کند بازار روز وجود دارد.

بازار روز از شنبه تا جمعه در تمامی شهرها

این بازارها نام‌های دیگری هم دارند و با توجه به روزهایی که دایر می‌شوند نام‌گذاری خواهند شد، مثل شنبه بازار، یکشنبه بازار تا جمعه بازار. در ادامه به بازار روز یک شهر دیدنی به نام گیلان می‌پردازیم.

بازار روز گیلان

بازار روز گیلان که در واقع همان بازار محلی گیلان هم شناخته می‌شود یکی از جاهای دیدنی برای مسافران و گردشگران به حساب می‌آید. این بازار که بازار هفتگی گیلان هم است بیشترین تاثیر را در زندگی اقتصادی اهالی این شهر داشته است. می‌توان اجناس و موارد اولیه تمام غذاها را در این بازار با کمترین قیمت نسبت به فروشگاه‌های داخل شهر خریداری کرد. اما خرید تنها آورده این بازار نیست، اگر از بومی‌های شهر نباشید می‌توان گفت که بازارگردی هم نوعی آشنایی با فرهنگ و رسم و رسوم منطقه به شمار می‌آید. با چرخ زدن در بازار هفتگی گیلان می‌توانید به راحتی به لایه‌های عمیق‌تر فرهنگ این شهر نفوذ کنید و با رسوم مردم بیشتر آشنا شوید.

 

آنچه در بازار روز گیلان می‌توان خرید

از صنایع دستی گرفته تا مواد غذایی در بازار روز گیلان به چشم می‌خورد. اگر گردشگر باشید بی‌شک دست خالی از این بازار بیرون نخواهید رفت.  انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه، محصولات لبنی، زیتون و گردو و حتی پرندگانی مثل اردک و مرغ برای پخت یک غذای شمالی لذیذ در این بازار قابل دسترس هستند.  به طور کلی هر آنچه در این بازار به چشم می‌خورد کاملا ارگانیک بوده و تولید شده به دست اهالی هستند.

شاید این پرسش ایجاد شود که این بازارها در کجا و در چه زمان مشخصی برپا می‌شود؟ در پاسخ این پرسش باید بگوییم که بازار روز گیلان عموما بسته و به شرایط خاص در نواحی مختلف گیلان و در زمان متفاوتی برپا می‌شود. اما به طور کلی می‌توانید در روز و محل مشخص به این بازارها مراجعه کنید. شنبه بازار، یکشنبه بازار، دوشنبه بازار، سه شنبه بازار، چهارشنبه بازار، پنج شنبه و در نهایت جمعه بازار در محل‌های مختلف شهر برگزار می‌شوند. تاریخ برپایی این بازارها طوری تعیین می‌شود که در محله‌های هم‌جوار با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

در ادامه به بازارهای محلی در شهرهای مختلف اشاره می‌کنیم.

شنبه بازار گیلان

شنبه بازار بندر انزلی

روزهای شنبه برای بازار روز انزلی انتخاب شده است که هفتاد سال است مردم در خیابان به فروش و خرید مواد غذایی و نیازهای روزانه می‌پردازند. قبلا بازار روز را می‌شد در خیابان میرزا کوچک خان جنگلی دید، اما اکنون این بازار به پارکینگ بزرگ خیابان نواب صفوی منتقل شده است.

شنبه بازار لنگه رود

این بازار در روزهای شنبه و دوشنبه برپا می‌شود. محل این بازار در پارک فجر لنگرود بوده که با نام بازار قدیر لنگرود شناخته می‌شود در این بازار پررونق می‌شود علاوه بر سبزیجات مرغ و ماهی تازه صید شده هم تهیه کرد.

شنبه بازار اسالم

این بازار شنبه هر هفته کنار رودخانه ناورود برپا می‌شود. آنچه این بازار را متفاوت می‌کند ظروف سفالی ساخته شده اهالی برای فروش در این بازار است.

شنبه بازار ماسال

محصولات کشاورزی عمده محصول قابل فروش در شنبه بازار هستند. اگر به دنبال خرید محصولات لبنی و ترشی محلی هستید این بازار تنوع بالایی را در این محصولات به شما ارائه می‌دهد.

یکشنبه بازار گیلان

یکشنبه بازار خمام

یکشنبه بازار خمام بیشتر در فصل برداشت برنج رونق بسیاری دارد و کشاورزان برنج به دست آمده از زمین‌های کشاورزی‌شان را برای فروش به این بازار می‌آورند.

یکشنبه بازار رودسر

این بازار علاوه بر محصولات گیاهی پوشاک هم برای فروش به خریداران ارائه می‌دهد.

یکشنبه بازار صومعه سرا

این بازار با محصولات محلی مثل سبزی و فرآورده‌های دائمی و همچنین مرغ و تخم‌مرغ آماده بازدید و خرید مشتریان است. از دیگر شهرهایی که در روز یک‌شنبه بازار محلی برپا می‌کنند، می‌شود کوچصفهان، چوبر، لولمان، منجیل و گشت رودخان فومن را نام برد.

دوشنبه بازار گیلان

دوشنبه بازار آستانه اشرفیه

این بازار روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه برپا می‌شود و محل استقرار فروشندگان خیابان اصلی شهر است. اگر می‌خواهید برنج و بادام تازه تهیه کنید این بازار می‌تواند بهترین گزینه‌ها را در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این گردشگرانی که در این شهر هستند می‌توانند در این روزها برای خرید سوغاتی به این بازار قدم بگذارند. صنایع دستی و محصولاتی که با حصیر بافته شده‌اند کنار محصولات دامی از گزینه‌های قابل خرید این بازار به شمار می‌آیند.

دوشنبه بازار رحیم آباد

دوشنبه باشد و در محل رحیم آباد گیلان باشید و به بازار روز محلی سر نزنید؟ امکان ندارد افرادی که در این روز در رحیم آباد هستند برای خرید ماهی و سبزیجات تازه به این بازار سر نزنند.

دوشنبه بازار شفت

شهر شفت یکی دیگر از شهرهایی است که می‌توانید بازار محلی را در آن مشاهده کنید. روزهای دوشنبه هر هفته بازار محلی این شهر مملو از محصولات دامی، میوه  لبنیات محلی و حتی پوشاک است. بد نیست بدانید که دوشنبه‌ها شهرهای دیگر گیلان مثل سنگر، سیاهکل،خشکبیجار، شلمان، ضیابر، کپورچال، کومله و لیسار هم بازار محلی برپا می‌کنند.

سه شنبه بازار در گیلان

بازار روز از شنبه تا جمعه در تمامی شهرها

سه شنبه بازار فومن

این بازار محلی در کمربندی فومن برپا می‌شود و اهالی فومن تمامی محصولات دامی و سبزیجات خود را برای فروش به مشتریان عرضه می‌کنند. در این بازار می‌توانید برنج، چای، صنایع دستی سفالی و حصیری هم تهیه کنید. از این دست بازارهای محلی در روز سه شنبه در شهرهای دیگر گیلان مثل: املش، پره‌سر، پاشاکی، دهکا و چهارده (آستانه)، دیلمان، رودبنه، لفمجان و لشت نشا نیز برپا می‌شود.

چهارشنبه بازار گیلان

چهارشنبه بازار چابک سر

چابکسر نیز به مانند دیگر شهرهای گیلان میزبان مشتریان بومی و غیربومی در روزهای چهارشنبه است. آنچه می‌توانید در این بازار پر رونق بیابید محصولات دامی محلی، مایه تازه، مرکبات و لبنیات است.

چهارشنبه بازار رضوانشهر

این شهر در روزهای چهارشنبه با برگزاری بازار محلی بسیار شلوغ  پر رفت‌وآمد می‌شود. در این بازار روز هر نوع محصول از دامی تا گیاهی قابل دسترس است. علاوه بر این می‌توانید در این بازار نان تازه هم تهیه کنید.

جیرده، چوکام، حسن‌رود، حویق، رستم‌آباد، کیاشهر، رودبنه، کوچصفهان، لنگرود، لولمان و واجارگاه نیز دیگر شهرهای برگزار کننده چهارشنبه بازار گیلان به شمار می‌آیند.

پنج شنبه بازار در گیلان

پنج شنبه بازار تالش

غیر از فراوانی محصولات کشاورزی و دامی وجود اهالی این بازار را خاص و دوست‌داشتنی می‌کند. بازار محلی تالش تلفیقی از اهالی تالش، گیلان و ترک است که هرکدام در تلاش برای ایجاد ارتباط با افراد هستند. در این بازار صداها بیشتر از چیزهای دیگر جذاب و شنیدنی است.

این بازار زیبا در حاشیه رودخانه شهر برپا می‌شود و افراد می‌توانند از ترشی تا محصولات تازه محلی را از آنجا تهیه کنند.

پنج شنبه بازار کلاچای

بازار محلی تنها برای خرید برپا نمی‌شوند، اگر کمی کم‌حوصله هستید حتی قدم زدن در این بازارها می‌تواند جانی دوباره به شما دهد. شرف گیلان و شهر کلاچای با برپایی بازار محلی توانسته رونق و صفای شهر را افزایش دهد. لوازم خانگی و پوشاک از جمله محصولاتی هستند که می‌توانید کنار محصولات کشاورزی و دامی تهیه کنید. این بازار روز در خیابان مطهری برگزار می‌شود.

آستانه اشرفیه، رودبار، زیباکنار، شاندرمن، سیاهکل، هشت پر و خشکبیجار از دیگر برپا کنندگان بازار محلی در روز پنجشنبه در شهرهای دیگر گیلان به شمار می‌آیند.

بازار روز از شنبه تا جمعه در تمامی شهرها

جمعه بازار گیلان

نمی‌توان جمعه بازار این شهر را با شنبه و چهارشنبه بازار آن مقایسه کرد. لوازم بهداشت، خانگی و پوشاک وجه تمایز این بازار روز از دیگر بازارهای برپا شده این شهر هستند. این بازار که در خیابان شهدای گمنام و نزدیکی پارک بازار بساط می‌شود، مملو از محصولات کشاورزی و محلی ساکنین شهر است.

جمعه بازار شاندرمن

این بازار در 50 کیلومتری شهر رشت برپا می‌شود که محل خرید ماهی تازه تخم‌مرغ، سبزی تازه و صنایع دستی است.

جایگاه بازار روز رشت کجاست؟

بازار رشت در روز و محلی خاصی برگزار نمی‌شود، این بازار محلی همه‌روزه در هفته برپا می‌شود، که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر این بازار رشت می‌تواند گزینه‌هایی برای سوغات هم به شما ارائه دهد که محصولات حصیری و صنایع دستی مانند گمج از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

یادداشت پایانی

بازار گیلان از آن دست بازارهای پر رونق و دوست‌داشتنی است که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید می‌توانید با دیدن رفتار اهالی نگاه گردشگری به آن داشته باشید. این بازار به دلیل داشتن انواع و اقسام محصولات روزانه محل تردد افراد بسیاری است که یا می‌خواهند خرید کنند یا دست کم برای تفریح سر از آنجا درمی‌آورند. جهت اطلاعات بیشتر و جامعتر به مطلب بازارهای هفتگی گیلان در سایت جاجیگا مراجعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان