آخرین وضعیت توله یوزهای جداشده از توران/ احتمال قاچاق وجود دارد؟

سازمان محیط زیست: احتمال برگرداندن توله یوزها به طبیعت خیلی کم است

معاون سازمان محیط زیست ضمن اشاره به آخرین وضعیت یوزهای جدا شده از منطقه حفاظت شده توران می گوید: خوش بین نیستیم که امکان برگرداندن این یوزها به طبیعت وجود داشته باشد.

عصر ایران __ زینب رحیمی __ امروز شنبه (12 آذرماه) سازمان حفاظت محیط زیست ایران از جدا شدن دو توله یوز از زیستگاهشان در منطقه حفاظت شده توران خبر داد. این دو یوزپلنگ آسیایی که گفته می شود کمتر از یک ماه سن دارند، توسط چوپانی از طبیعت جدا شده بوده و شب گذشته به منظور مراقبت به پاسگاه محیط بانی توران منتقل شده اند.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با عصر ایران در پاسخ به این ابهام که آیا دو توله یوز جداشده از زیستگاه توران را چوپان پیدا کرده یا دزدیده است؟، با اشاره به اینکه هنوز تمام ابعاد ماجرا را نمی دانیم، توضیح می دهد که روز گذشته (جمعه 11 آذرماه) این اتفاق افتاده است. درباره جزییات ماجرا هنوز اطلاع دقیق نداریم اما آنچه قطعی است؛ آن است که چوپانی این دو یوز را از طبیعت برداشته و مدتی در آغل دام هایش نگه داشته است. همکاران محیط بان ما متوجه این موضوع شده اند. خود چوپان هم همکاری کرده و سعی کرده اند دو یوز توله را به محل زنده گیری منتقل کنند اما فایده ای نداشته است.

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هنوز نمی دانیم واقعیت چه چیزی است؟، می گوید: به هر حال ممکن است همه حرف های چوپان هم درست نباشد. محیط بانان امروز در حال پایش منطقه و دوربین گذاری هستند تا شاید بتوانیم مادر توله یوزها را شناسایی کنیم. باید بدانیم مادر کیست؟ و آیا توله دیگری دارد یا خیر؟

جنسیت این دو توله یوز هنوز به طور دقیق مشخص نیست و سازمان محیط زیست سعی دارد بعد از اطمینان کامل، جنسیت آنها را اعلام کند. اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگرداندن این دو یوز یک ماهه به طبیعت وجود دارد؟ می گوید: خوش بین نیستیم که امکان برگرداندن یوزها به طبیعت باشد. احتمال بازگشت آنها به طبیعت خیلی کم است. البته دیروز سعی داشتیم یوز مادر را پیدا کنیم و کاری کنیم که توله ها را با خودش ببرد اما هنوز نتوانستیم از مادر اطلاعی به دست بیاوریم.

او درباره آخرین وضعیت توله یوزها می گوید: چون دیشب هوا خیلی سرد بود مجبور شدیم توله ها را به پاسگاه محیط بانی منتقل کنیم. همکاران ما مراقبت آنها هستند. محیط بانان تلاش می کنند از یوزمادر سراغی بگیرند اما احتمالا مجبور شویم توله ها را از منطقه خارج کنیم و به مکانی با دسترسی بهتر به دامپزشک و امکانات منتقل کنیم.

 قاچاقی در کار است؟

معاون سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا چوپان در حال بازجویی است؟ با بیان اینکه اولویت این است که از سرنوشت مادر مطلع شویم، بعد مسایل قضایی را پیگیری کنیم، می گوید: امروز محیط بانان سعی دارند با کمک چوپان بدانند؛ یوزها را از کدام محدوده برداشته و کجا برده و مسیرها را با هم طی کرده اند و صحبت های او را کنترل می کنند. اهتمام ما الان روی این است مادر را شناسایی کنیم و برای توله یوزها تصمیم گیری کنیم. بعد کارهای قضایی پیگیری می شود.

اکبری با تاکید بر اینکه یوزپلنگ آسیایی در بالاترین سطح حفاظتی قرار دارد و گونه در معرض انقراض است، می گوید: در صوت محرز شدن دزدیدن توله ها توسط چوپان، دست قاضی باز است که مجازات سنگینی وضع کند. چون این کار هم معنی قاچاق می دهد و هم اینکه دو یوزپلنگ از طبیعت حذف شده اند.

توله یوزها در جنوب شرقی توران پیدا شده

او این طور ادامه می دهد که شاید چوپان یوزها را از سر ناآگاهی از طبیعت جدا کرده و شاید از ترس یا بدلیل توصیه دیگران سعی کرده آنها را برگرداند. برای همین هم سعی دارد همکاری کند چون در جنوب شرقی توران که نیروهای محیط زیست دسترسی کمتری به آنجا دارند؛ چنین اتفاقی افتاده است. به هر حال هنوز نمی توانیم با اطمینان درباره جزییات و انگیزه چوپان صحبت کنیم.

دام؛ همچنان مشکل بزرگ یوز آسیایی

با توجه به اهمیت منطقه حفاظت شده توران به عنوان تنها زیستگاه زایای یوزپلنگ آسیایی، معاون سازمان محیط زیست در بخش پایانی گفت وگو با اشاره به اینکه امسال سه خانواده یوز و چندین توله در توران مشاهده و ثبت شده اند، می گوید: امسال سال عجیبی برای منطقه حفاظت شده توران بود. تا به حال این تعداد زادآوری را در توران نداشتیم. اخیرا دو تا یوز با چهار تا توله رصد شدند. یک یوز دیگر با دو توله دیده شد که یکی از آنها در اثر تصادف جاده ای تلف شد. این تعداد زادآوری در توران در سال های اخیر ثبت نشده بود و این نشان دهنده پویایی جمعیت است اما از سوی دیگر تعارضات با دامداران، بقای یوزها را با خطر مواجه می کند و شاید مانعی باشد برای به ثمر رسیدن توله یوزها.

 

به گزارش عصر ایران؛ یوزپلنگ آسیایی گونه در معرض خطر انقراض است. ایران آخرین پناهگاه این گونه منحصربفرد از گربه سان هاست. برآورد دقیقی از جمعیت این گونه در ایران وجود ندارد. برخی کارشناسان تعداد آنها را زیر 50 فرد و برخی دیگر زیر 30 فرد ارزیابی می کنند.

هفته گذشته سازمان محیط زیست با انتقاد از کمبود اعتبارات حفاظت تنوع زیستی خبر داد که بودجه سالانه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تنها پنج میلیارد تومان است.

 

 

 

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان