آیا کمبود آهن باعث مشکلات خواب در کودکان می‌شود؟

کمبود آهن که کم خونی ناشی از فقر آهن نیز نامیده می‌شود وضعیتی است که در شرایطی رخ می‌دهد که شامل دریافت ناکافی آهن، جذب ضعیف آهن و افزایش برآورده نشده نیاز روزانه به آهن است

آیا کمبود آهن باعث مشکلات خواب در کودکان می‌شود؟

کمبود آهن که کم خونی ناشی از فقر آهن نیز نامیده می‌شود وضعیتی است که در شرایطی رخ می‌دهد که شامل دریافت ناکافی آهن، جذب ضعیف آهن و افزایش برآورده نشده نیاز روزانه به آهن است. کودکان مبتلا به کمبود آهن می‌توانند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند. با این حال مشکلات خواب مرتبط با کمبود آهن معمولاً رخ نمی‌دهد. قبل از درمان کمبود آهن با پزشک کودک خود مشورت کنید. بدن انسان به دلایل مختلفی از جمله حمل و نقل اکسیژن در جریان خون، ذخیره و استفاده از اکسیژن در بافت عضلانی و تشکیل موادی به نام آنزیم که به هضم غذا کمک می‌کند و چندین نقش مهم دیگر را ایفا می‌کند به آهن نیاز دارد. کودکان در نتیجه رشد سریع بدن نیاز نسبتاً بالایی به آهن دارند و نوزادان و کودکان نوپا در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن هستند.

کمبود آهن چه علائمی دارد؟

علائم بالقوه کمبود آهن شامل ضعف، تنگی نفس، رنگ پریدگی غیرعادی پوست، سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، درد زبان و کاهش اشتها است. علائم بالقوه اضافی شامل ناخن‌های شکننده، مدفوع خونی، هوس‌های غذایی غیرعادی و سفیدی کم رنگ یا کم آبی چشم‌ها است. کودک مبتلا به کمبود آهن همچنین می‌تواند مشکلاتی را در رشد مهارت‌های مربوط به یادگیری و تعامل اجتماعی تجربه کند. در موارد خفیف کمبود آهن ممکن است کودک هیچ علامتی از خود نشان ندهد.

به چه علت کودکان دچار مشکلات خواب می‌شوند؟

علل بالقوه مشکلات خواب در کودکان شامل نارس بودن یا سایر عوارض زایمان، قولنج، آلرژی‌های موجود در هوا، رفلاکس معده به مری، محیط خواب ناخوشایند، لباس خواب ناخوشایند، خواب سبک و درد ناشی از منابعی مانند گاز‌های شکمی است. علل بالقوه دیگر عبارتند از آپنه خواب، تنش در خانواده، اضطراب جدایی، کابوس، خیس کردن در رختخواب، راه رفتن در خواب، دندان قروچه و سندرم پای بی‌قرار باعث نخوابیدن او می‌شود.

نتیجه‌گیری:

اگر کودک شما علائم کمبود آهن دارد با مصرف مکمل آهن مشکلش برطرف می‌شود. اگر کودک شما نمی‌تواند مکمل‌های خوراکی را تحمل کند پزشک او ممکن است تزریق آهن یا استفاده از آهن داخل وریدی را توصیه کند. همچنین از دادن شیر گاو به فرزند خود در سال اول خودداری کنید. در عوض به کودک خود شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن بدهید. اگر سؤالات دیگری در رابطه با کمبود آهن و علائم احتمالی آن دارید با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 

منبع:

www.livestrong.com

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان