نرخ بهره بین بانکی بدون تغییر باقی ماند

تجارت‌نیوز نوشت: با اعلام بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم آذر ماه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در ۲۰.۸۹ درصد ثبات باقی ماند.

نرخ بهره بین بانکی بدون تغییر باقی ماند

امروز بانک مرکزی آمار نرخ بهره بین بانکی را در پایان هفته دوم آذر ماه بروزرسانی کرد. مطابق اعلام بانک مرکزی، میانگین موزون سود بین بانکی در پایان این هفته بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در سطح 20.89 درصد ثابت باقی ماند.

از سوی دیگر حداقل نرخ توافق بازخرید نیز توسط بانک مرکزی اعلام شد که بر این اساس، نرخ ریپو برای سیزدهمین هفته متوالی، در 21 درصد ثابت مانده است.

با سرکوب این هفته نرخ بهره بین بانکی، ثبات این نرخ ادامه یافت. به این ترتیب نرخ بهره بین بانکی همچنان در حوالی سطح 20.9 درصد حرکت می‌کند و نظارت‌های بانک مرکزی بر این نرخ، اجازه رشد بیشتر را به آن نمی‌دهد.

این در حالی است که از ابتدای سال 1401 نرخ بهره بین بانکی روندی رو به بالا را آغاز کرده بود و این موضوع سبب شد که در 30 تیر ماه، نرخ مذکور به سقف تاریخی خود در 21.31 درصد برسد.

با این حال، سیاست‌های دولت در قبال حمایت از سهامداران بورسی باعث شد که سرکوب این نرخ در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد.

به طوری که پس از جلسه‌ای که بین مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، نرخ بهره بین بانکی نیز در روند نزولی قرار گرفت.

در روزهای اخیر نیز بار دیگر مقامات بانک مرکزی بر کنترل نرخ بهره بین بانکی برای حمایت از بورس گفته بودند.

محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی با تاکید بر این نکته که نرخ بین‌بانکی کاملا تحت کنترل بانک مرکزی است، اظهار کرد: تابه‌حال نوسانی بیش‌تر از نرخ 21 درصد و حد موردنظر به وجود نیامده، همان‌طور که در سال گذشته و طبق مصوبه دولت نرخ بین‌بانکی حدود 20 درصد تعیین شد. میانگین این نرخ در طول سال 20.3 بود و امسال نیز این نرخ با نوسان زیادی مواجه نخواهد شد. بانک مرکزی امسال نیز اهداف موردنظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بین‌بانکی در راستای حمایت از بازار سرمایه را اجرا می‌کند.

با این حال به نظر می‌رسد که هزینه این حمایت دولت از بازار سرمایه را همه مردم با افزایش نرخ تورم پرداخت خواهند کرد.

پول پاشی بانک مرکزی در بازار شبانه

آمارها نشان می‌دهند که در هفته گذشته، ناترازی منابع بانک‌ها باعث شد که تقاضای آنها برای نقدینگی افزایش چشمگیری پیدا کند. با وجود اینکه این موضوع، قاعدتا باید باعث افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌شد، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

زیرا بانک مرکزی، مازاد تقاضای منابع در بازار بین بانکی را با تزریق منابع خود در بازار شبانه جبران کرده است. به طوری که در هفته گذشته میزان این تزریق با رشد قابل توجهی همراه شد و به حدود 14 هزار میلیارد تومان رسید.

این پول پاشی بانک مرکزی نتیجه‌ای جز افزایش نرخ تورم و افزایش فشارها به مردم و به خصوص قشر کم‌درآمدتر جامعه نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

46220

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان