سفر رئیس جمهور اسرائیل به بحرین (+عکس)

رئیس (رئیس جمهور) اسرائیل به بحرین سفر کرد. این نخستین سفر یک رئیس اسرائیل به بحرین است.

به گزارش عصرایران،‌ اسحاق هرتسوق بعد از سفر به بحرین،‌ راهی امارات شد.

رئیس جمهور در اسرائیل،‌ گرچه عالی ترین سمت است اما تصمیم گیر اصلی و اجرایی،‌ نخست وزیر است.

دو سال قبل، ‌دو کشورامارات و بحرین ،‌ اسرائیل را به رسمیت شناختند و با آن روابط رسمی برقرار کردند.

منابع اطلاعاتی و رسانه ای می گویند روابط اسرائیل با دو کشوربحرین و امارات به شدت نزدیک شده و به سطح روابط اطلاعاتی - امنیتی – نظامی نیز رسیده است.

این منابع گفته اند رادارهای مرتبط با اسرائیل در بحرین نصب شده است. همچنین امارات از اسرائیل سامانه های ضدهوایی خریداری کرده است.

اسحاق هرتسوق از جمله شخصیت های چپ اسرائیل به شمار می رود که از تشکیل دولت مستقل فلسطین حمایت می کند.

رئیس اسرائیل در سفر به بحرین ابتدا در فرودگاه منامه مورد استقبال وزیر خارجه بحرین (عبداللطیف الزیانی)‌ قرار گرفت و سپس در کاخ  پادشاهی،‌ شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه (پادشاه) از او استقبال رسمی کرد. وی همچنین با ولیعهد و نخست وزیر بحرین (سلمان بن حمد آل خلیفه)‌ نیز دیدار کرد.

رئیس اسرائیل گفت در این دیدارها،‌ راه های تقویت همکاری اقتصادی بررسی و درباره مسائل سیاسی و چالش های مشترک از جمله بحران جهانی اقلیمی گفتگو شد.

همچنین رئیس اسرائیل قبل از سفر یادداشتی را به زبان عربی در روزنامه بحرینی "الیوم" نیز منتشر کرد.

هرتسوق در سفر به بحرین با یهودیان ساکن در این کشور دیدار کرد و به بازدید از موزه ملی بحرین نیز پرداخت.

قبل از این،‌ وزیر خارجه،‌ وزیر دفاع و نخست وزیر اسرائیل هم در سفرهای جداگانه به بحرین رفته بودند. بحرین و اسرائیل قبلا توافقنامه نظامی – دفاعی نیز امضا کردند.

با آغاز روابط رسمی میان اسرائیل و بحرین،‌ روابط اقتصادی میان دو طرف نیز شروع شد. تبادل تجاری منامه – تل آویو به 6.5 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسید.

همچنین اسرائیل و بحرین در حال مذاکره درباره توافق تجارت آزاد هستند. براساس این توافق واردات کالا از دو طرف بدون عوارض گمرکی خواهد بود.

ایران یکی از مهمترین موضوعات مورد گفتگو در رایزنی مقامات اسرائیل و بحرین است. اسرائیل و بحرین، هر دو در مقابل ایران هستند.

روابط دیپلماتیک میان بحرین و ایران قطع است و مقامات دو کشور بارها علیه یکدیگر موضع گیری می کنند.

به دنبال حمله به سفارت سعودی در تهران در سال 1394،‌ عربستان سعودی روابط با ایران را قطع کرد. بحرین هم در حمایت از ریاض،‌ اقدام به قطع روابط با تهران کرد.

بحرین ایران را به حمایت از مخالفان سیاسی و براندازی حکومت منامه متهم می کند. در مقابل،‌ ایران هم‌ دولت بحرین را به سرکوب مخالفان و معترضان متهم می کند.

دو سال قبل اسرائیل با امارات و بحرین،‌ روابط را عادی کردند و یکدیگر را به رسمیت شناختند. هم اکنون پروازهای مستقیم بین تل‌آویو و منامه و دبی برقرار است.

 روابط اسرائیل با عمان هم خوب است اما دو طرف یکدیگر را به رسمیت نشناخته اند و پروازی میان آنها نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان