دبیر ستاد توسعه فناوری نانو: رویکرد برخی کشورها برای حذف نام ایران از یک فناوری صادراتی/حضور جراحان هندی در ایران

معضل بزرگ دستگاه‌های پزشکی وارداتی، خدمات پس از فروش است، به گونه‌ای که برخی از تجهیزات پزشکی وارداتی بعضا با ۲ تا ۳ سال کار نیازمند خدمات پس از فروش هستند که به دلیل عدم دسترسی ما به آن، بلا استفاده می‌ماند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به دستیابی محققان کشور به دانش فنی ساخت دستگاه تشخیص مارجین‌های سرطانی حین جراحی، گفت: برای صادرات این دستگاه مذاکراتی انجام دادیم، ولی به ما گفته شد که نباید ردپای ایران در این فناوری باشد که ما قبول نکردیم.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار امروز در مراسم تجلیل از خیر علم و فناوری و اهدای دستگاه تشخیص مارجین‌های سرطانی با اشاره به دستیابی محققان کشور به فناوری ساخت دستگاه تشخیص مارجین‌های سرطانی با تاکید بر اینکه عدم استفاده از این دستگاه جنایت است، افزود: در شرایطی که کشور قادر به تولید این دستگاه است، اگر در جراحی‌ها از آن استفاده نشود، یک جنایت است؛ ولی بسیاری از بیمارستان‌ها توان خرید آن را ندارند.
 
وی با اشاره به معضلات بیماران مبتلا به سرطان در زمینه عود بیماری، اظهار کرد: زمانی که بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت جراحی قرار می‌گیرند و توده سرطانی خارج می‌شود، جراح قادر نیست کلیه بافت‌های آلوده را شناسایی و خارج کند و بخشی از بافت آلوده باقی می‌ماند و چالش جراحان این است که چه بافت‌هایی آلوده است.
 
سرکار با بیان اینکه این بافت‌های آلوده با چشم قابل تشخیص نیستند، ادامه داد: برای تشخیص این بافت‌های آلوده، جراح بافت‌های آلوده مشکوک را در حین جراحی به پاتولوژی فروزن ارسال می‌کند. پاتولوژی فروزن یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیصی در دنیا به شمار می‌رود.
 
سرکار ادامه داد: در این مرحله با این روش تشخیصی 40 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است تا بافت‌های سرطانی شناسایی شوند، در حالی که در مدت یک ساعت بیمار در اتاق عمل بیهوش است و جراح نیز در اتاق عمل اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه روش پاتولوژی فروزن 30 درصد خطا و 70 درصد دقت دارد، خاطر نشان کرد: با این روش در تشخیص بافت‌های آلوده 30 درصد خطا وجود دارد که این امر می‌تواند زمینه عود و متاستاز تومور را فراهم کند.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که دستگاه تشخیص مارجین‌های سرطانی، خطای 30 درصدی در تشخیص بافت‌های سرطانی را به 3 درصد کاهش داده است.
 
به گفته این مقام مسؤول، دستگاه CDP در اتاق عمل به جراح کمک خواهد کرد که در حین عمل جراحی، بافت‌های آلوده را شناسایی کند.
 
تسهیل در دسترسی به خدمات پس از فروش
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه این ستاد در مدت 10 سال از این طرح حمایت کرده است، یادآور شد: معضل بزرگ دستگاه‌های پزشکی وارداتی، خدمات پس از فروش است، به گونه‌ای که برخی از تجهیزات پزشکی وارداتی بعضا با 2 تا 3 سال کار نیازمند خدمات پس از فروش هستند که به دلیل عدم دسترسی ما به آن، بلا استفاده می‌ماند.
 
وی ادامه داد: ولی اگر دستگاهی در ایران ساخته شود، خدمات پس از فروش در کمتر از 24 ساعت ارائه می‌شود.
 
اختصاص یک فناوری به ایران
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه دانش فنی ساخت دستگاه تشخیص مارجین‌های پزشکی در اختیار ایران است، گفت: ایران تنها کشوری است که موفق به ساخت این دستگاه شده است و ثبت پتنت این طرح نیز به نام ایران است و هیچ کشوری اجازه کپی این دستگاه را ندارد.
 
سرکار ادامه داد: ماهیت علم و فناوری، دینامیک است و هر نسخه جدیدی که از این دستگاه ساخته شود، قطعا ایران پیشرو است و سایر کشورها پیرو ایران هستند.
 
چالش‌های صادرات یک دستگاه ساخت ایران
 
سرکار با اشاره به برنامه‌های صادراتی این دستگاه، گفت: کشورهایی چون هند، اندونزی و آلمان تقاضای خرید این دستگاه را دارند، ولی به ما گفتند که رد پایی از ایران نباشد که ما آن را قبول نکردیم.
 
وی اضافه کرد: ما مذاکراتی با کشور هند انجام دادیم، قرار است گروهی از جراحان هندی به ایران سفر کنند تا با این دستگاه، جراحی انجام دهند.
 
به گفته وی، مذاکراتی برای صادرات این دستگاه با کشور روسیه در جریان است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان