جزییات تازه درباره یارانه یلدایی/ کالابرگ چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

هنوز زمان دقیقی از اجرای کالابرگ اعلام نشده است؛ اگرچه این طرح به طور آزمایشی در یک استان اجرا شده، اما بنا به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، احتمالا اجرای طرح کالابرگ در کل کشور به امسال نخواهد رسید.

جزییات تازه درباره یارانه یلدایی/ کالابرگ چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

مریم فکری: با وجود انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که احتمالا این ماه به دلیل اجرای طرح کالابرگ آخرین یارانه نقدی‌ای باشد که یارانه‌بگیران دریافت می‌کنند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که یارانه نقدی هیچ استانی قطع نخواهد شد و در روزهای آینده یارانه یلدایی واریز خواهد شد.

صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در همین رابطه نهم آذرماه امسال در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

به گفته او، به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

مرتضوی تاکید کرد: استفاده از کالابرگ اختیاری است، یعنی کسانی که خواستند، می‌توانند از کالابرگاستفاده کنند و کسانی که خواستند، می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند.

وی متذکر شد: سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند.

یارانه نقدی قطع می‌شود یا نه؟

اما این اظهارات در شرایطی است که سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت یکم آذرماه در نشست خبری با بیان اینکه مساله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، گفته بود: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه انداخت‌ اما وعده داده شد که پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام می شود.

وی تاکید کرده بود: این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استانها هم انجام شود.

بیشتر بخوانید: مبلغ یارانه یلدایی امسال 1401 چقدر است؟/ عده معدودی شامل یارانه غیرنقدی می شوند

جزئیات تازه از طرح کالابرگ الکترونیک/ امکان برداشت نقدی وجود دارد؟

مبلغ یارانه یلدایی امسال 1401 چقدر است؟/ عده معدودی شامل یارانه غیرنقدی می شوند

اجرای کالابرگ به امسال نمی‌رسد؟

البته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم آذرماه گفته بود که اجرای کالابرگ الکترونیکی به امسال نمی‌رسد و واریز یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

به گفته او، پرداخت نقدی کار را برای دولت ساده می‌کند، ولی برای مردم به خاطر اثرات تورمی می‌تواند یک آسیب باشد.

پورابراهیمی افزوده بود: با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم، روش پرداخت نقدی نمی‌تواند مفید باشد.

او با بیان اینکه اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی دو استان به صورت آزمایشی شروع شده اس، ت تاکید کرده بود: اجرای کالابرگ الکترونیکی به امسال نمی‌رسد و واریز یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

سازوکار اجرایی طرح کالابرگ چگونه خواهد بود؟

اما سازوکار اجرایی طرح کالابرگ چگونه خواهد بود؟ حمید فرداد، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان(فارا) در همین رابطه گفته است: دولت برای اعمال سیاست‌های حمایتی خود نیاز به بستر فنی فراگیر و یکپارچه داشت. شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار بر اساس سیاست‌های عدالت‌محور بخش دولت مردمی به عنوان بستری مناسب برای مدیریت و اختصاص تمامی اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کدملی را در دستور کار قرار داد.

فرداد، یکی از کاربردهای این سامانه را اجرای طرح کالابرگ الکترونیک دانسته بود که در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در تشریح اهداف این طرح اظهار کرده بود: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند. این امر ضمن حمایت از سبد غذایی خانوار موجب پیاده‌سازی سامانه در گستره کشور و استان مربوطه می‌شود.

وی گفته بود: این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر استان هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

فرداد با بیان اینکه هرمزگانی‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند، افزوده بود: خرید اقلام اساسی به صورت نقد و اعتباری است یعنی مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید مابقی مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت رفاه ایرانیان با تاکید مجدد بر اختیاری‌ بودن شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار، به همشهری‌آنلاین گفته بود: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

وی اظهار کرده بود: شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

فرداد تاکید کرده بود: با توجه به تاکید وزیر رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر این اساس یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی شود.

چقدر یارانه می‌گیرید؟

بنا به این گزارش، هشتمین مرحله یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ 400 هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ 300 هزار تومان به دستش می‌رسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه 10 میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

بنا به گزارش‌ها از اردبیهشت ماه امسال تاکنون، 3 میلیون و 200 هزار نفر به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند.

البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده که کل افراد محذوف اردیبهشت 1401، 5 میلیون و 930 هزار نفر بودند که از این تعداد 4 میلیون و 300 هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد 3 میلیون نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

در همین رابطه، طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه اعلام کرده؛ با توجه به آنکه دهک‌بندی خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ بنابراین مسئولان این وزارتخانه در جریان موضوع هستند.

او تصریح کرده؛ افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، همچنان می‌توانند از طریق سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی و بررسی دهند، چنانچه جز دهک یک تا 9 قرار گیرند، مشمول یارانه می شوند.

سخنگوی ستادهدفمندی یارانه ها افزوده؛ افرادی که تا قبل از 1401 یارانه آنها حذف شده بود یا انصراف داده بودند، می‌توانند از طریق سازمان هدفمندی ثبت‌نام کنند.

او خاطرنشان کرده؛ اگر سامانه اعتراض وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای اعتراض افراد قطع است، مسئولان این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان