کرونای جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟/ ۸ علامت سویه جدید کرونا را بشناسیم

فارس نوشت: حالا پس از دوران رخوت و سکون کرونا در ایران و جهان، چند روزی است که این ویروس مهلک جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر جولان خود را آغاز کرده است. زیر سویه جدید کووید ۱۹ دارای سرعت انتقال بالایی است.

کرونای جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟/ 8 علامت سویه جدید کرونا را بشناسیم

حالا پس از دوران رخوت و سکون کرونا در ایران و جهان، چند روزی است که این ویروس جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر جولان خود را آغاز کرده است.

پس از گذر از پیک ششم و هفتم کرونا در کشور و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار کشته‌های روز کرونا برای چند روز، برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مواجهه با موج جدید کرونا و پیک هشتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود.

اکنون کرونا و زیر سویه جدید آن در کشورهای مختلف به ویژه در شرق آسیا همچون چین و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی قد علم کرده و حریف می‌طلبد!

کرونا چیست؟

کرونا که‌ به آن کووید 19 هم می‌گویند نوعی بیماری ویروسی و تنفسی است که با سرعت نسبتاً بالایی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نام Covid برگرفته از مخفف نام‌های دیگری است. اول این کلمه با Co که مخفف کرونا است شروع می‌شود. دو حرف VI بعد از کو مخفف ویروس و D انتهای کلمه مخفف بیماری است.

شیوع پیک هشتم در ایران و جهان؛ سویه جدید XBB

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگوی اخیر خود ذکر کرد: موارد ابتلا به کرونا در 110 کشور جهان درحال اوج گیری است و موارد ابتلای جهانی 20 درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند.

در هفته اخیر در کشور فرانسه آمار مبتلایان افزایش 54 درصدی داشته و مقامات، آغاز موج هفتم کرونا در این کشور را اعلام کرده‌اند. از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که باعث ایجاد سویه‌های جدید و شگفتی متخصصان شده است.

به تازگی جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است که خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری سویه ای به نام XBB می‌دهد.

سویه جدید (XBB) ترکیبی از زیر سویه های BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به گفته برخی متخصصان، داده‌های موجود در مورد نحوه پیشرفت این سویه جدید نشان می‌دهد که تفاوت‌های اساسی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی و سویه جدید XBB وجود دارد.

شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد در مقایسه با سایر زیر شاخه‌های امیکرون، خطر عفونت این سویه جدید بیشتر است. موارد عفونت مجدد در درجه اول محدود به کسانی بود که عفونت اولیه در دوره قبل از Omicron داشتند.

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، بعد از دوره سکون چندماهه، سناریوی رخ داده در چین حالا در کشور ایران هم در حال وقوع است. به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، احتمال ورود زیرسویه جدید که XBB نام دارد، به کشور بسیار بالا است و تعطیلات سال جدید میلادی نیز در ورود آن بی‌تاثیر نیست.

پزشکان معتقدند توانایی این سویه در آلوده کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.

کرونا

سویه جدید XBB چیست؟

سویه جدید (XBB) ترکیبی از زیر سویه‌های BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به گفته برخی متخصصان، داده‌های موجود در مورد نحوه پیشرفت این سویه جدید نشان می‌دهد که تفاوت‌های اساسی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی و سویه جدید XBB وجود دارد.

آیا XBB یک ویروس جدید است؟

خیر، XBB یکی از زیرسویه‌های کروناست که در حال شیوع در کشورهای جهان است.

آیا سویه جدید XBB علائم و سرعت انتشار بیشتری دارد؟

تحقیقات نشان داده‌است علائم این سویه جدید مانند سویه‌های قبلی کرونا است. همچنین طبق مطالعاتی که بر روی این سویه جدید انجام شده، سویه XBB نسبت به سویه‌های قبلی سرعت انتقال بیشتری دارد.

علائم سویه جدید کرونا

به گفته برخی متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت چینی، علائم سویه XBB تفاوتی با گونه‌های قبلی ندارند. این علائم شامل موارد زیر است.

در برخی موارد اسهال و استفراغ
اختلال در حس بویایی و چشایی
خس خس و سنگینی سینه
احساس درد در ناحیه چشم و یا سردرد
بدن درد و گرفتگی عضلات
تنگی نفس
احساس کلافگی
تب و لرز

ایمنی زایی واکسن‌های تزریق شده کمک کننده نیست!

به گفته محققان و پزشکان متخصص، از علت‌های اصلی شیوع دوباره ویروس کرونا و وقوع پیک هشتم، کاهش تدریجی ایمنی زایی واکسن‌های تزریق شده است. همچنین برخی معتقدند مقاومت واکسن‌های تزریق و تایید شده، نمی‌تواند مانع ابتلا به جهش‌های جدید شوند.

البته این به معنی عدم تزریق دز بوستر واکسن کرونا نخواهد بود. به گفته وزارت بهداشت و همه پزشکان و متخصصان به جهت پیشگیری از وقوع پیک هشتم کرونا، بر تزریق دز سوم و دز چهارم واکسن کرونا اتفاق نظر دارند.

آیا وقوع پیک هشتم قطعی است؟

اینکه حتما پیک هشتم و موج جدیدی از کرونا در کشور رخ می‌دهد را زمان مشخص می‌کند. اما بسیاری از متخصصان در داخل و خارج از کشور این احتمال را داده‌اند که که در بهمن و اسفند 1401 شاهد وقوع پیک جدید کرونا در ایران باشیم.

چگونه از شیوع پیک هشتم جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم. حالا که آمار کرونا در کشور رو به افزایش است، باید توجه کنیم و با رعایت نکاتی ساده از شیوع پیک هشتم جلوگیری کنیم.

چگونه از وقوع جدید پیک کرونا جلوگیری کنیم؟

از ماسک‌های با کیفیت استفاده کنید

توجه داشته باشید که هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست. در این میان افرادی هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و بدون ماسک در مکان‌های خطرآفرین تردد می‌کنند. باید گفت که هنوز کرونا تمام نشده و استفاده از ماسک، لازمه جلوگیری از شیوع پیک هشتم و قطع زنجیره کرونا است. از ماسک های باکیفیت پزشکی یا ماسک های پارچه‌ای که به رعایت استانداردهای اعلام شده تهیه می‌شوند استفاده کنید.

فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید اما تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید. تهویه مطبوع هوا در محیط‌های سربسته از دیگر اقدامات مهم و ضروری است.

واکسیناسیون خود را تکمیل کنید

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند. همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه به طور محسوسی کمتر است.

در کشور ایران مانند دیگر کشورهای جهان بیشتر مردم یک یا دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و به آن اکتفا نموده‌اند؛ اما حال که خبرها ناشی از وقوع پیک جدید به میان است، سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشتی بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم تاکید زیادی کرده‌اند.

تست PCR کرونا انجام دهید

یکی از موثرترین راه‌ها به جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا ست. در صورتی که علائمی دارید که از علائم مربوط به کرونا خوانده شده، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و استراحت کنید. پس از گذشت 2 روز از شروع علائم نسبت به انجام تست PCR اقدام کنید.

اینکه باید منتظر وقوع پیک جدید باشیم یا خیر را زمان مشخص می‌کند، اما متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند طی بهمن و اسفند 1401 باید منتظر پیک هشتم کرونا در کشور باشیم.

2323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان