محافظت از بدنه خودرو با کاور بدنه

در این مقاله خواهیم گفت که کاور بدنه خودرو چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایی دارد.

یکی از روش‌هایی که بسیاری از علاقه‌مندان به ماشین به آن توجه می‌کنند شخصی‌سازی رنگ خودرو است. تغییر رنگ قطعا هزینه‌بر و گران است. اگر به دنبال برچسبی خاص بر روی بدنه خودرویتان هستید، کاور بدنه گزینه‌ای مناسب است.

در این مقاله خواهیم گفت که کاور بدنه خودرو چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایی دارد.

کاور بدنه خودرو چیست؟

صورت کلی کاور بدنه خودرو در رنگ ها و طرح های مختلف و حتی در یک رنگ با طیف های مختلف به صورت متالیک و مات وجود دارد که این متنوع بودن رنگ های کاور باعث جذابیت هر چه بیشتر آن شده است.

یکی از دلایل اصلی استفاده از کاور تغییر ظاهر خودرو و به نوعی تغییر رنگ خودرو می باشد و در کنار تغییر رنگ و زیبایی، محافظتی نسبی نیز برای بدنه به همراه خواهد داشت.

پوشش کاور همانند لایه چسبنده است که بر روی بدنه همراه با حرارت چسبیده می شود. ماندگاری این لایه حدود ۳ سال است؛ البته کاورهای باکیفیت طول عمر بیشتری دارند و تا ۵ سال نیز دوام خود را حفظ می‌کنند.

نحوه انجام کاور بدنه خودرو

قرار دادن کاور بدنه خودرو کاری تخصصی است که باید آن را به متخصصین سپرد. خوب است بدانید با وجود اینکه می‌توانید به صورت آنلاین کاور را خریداری کنید اما اگر به شکل مناسب روی بدنه قرار نگیرد می‌تواند ظاهری بسیار نامناسب داشته باشد.

اما چگونه کاور را روی بدنه قرار می‌دهند؟

بدیهی است که در مرحله اول باید رنگ، طراحی و نوع کاور را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که قصد دارید کل بدنه را کاور کنید یا تنها بخشی از آن را مد نظر دارید.

کاور بدنه کامل روی تمام بدنه قرار می‌گیرد و تمام رنگ را در بر می‌گیرد. در این صورت رنگ به شکل کامل تغییر می‌کند. اما می‌توانید بخشی از خودرویتان را کاور کنید که در این صورت تنها رنگ همان بخش تغییر می‌کند. مثلا روی کاپوت، سقف و...

پس از انتخاب کاور، تولید کننده آن را پیش از لمینت کردن پرینت می‌گیرد. نوع خاصی از پوشش به جهت محافظت از اشعه‌های UV و خط و خش روی آن وجود دارد که باعث می‌شود خودروی شما و کاور دچار مشکل نشود.

در این مرحله باید خودرو به طور کامل تمیز باشد و هر گونه آلودگی از سطح آن برداشته شود. سطح بدنه خودرو باید خشک باشد.

در این مرحله کاور روی بدنه قرار می‌گیرد. باز هم باید ذکر کرد که این کار اگر به درستی انجام نشود می‌تواند ظاهری نامناسب ایجاد کند.

مزایا و معایب استفاده از کاور بدنه چیست؟

تا اینجا شاید تصمیم گرفته باشید که از کاور بدنه خودرو استفاده کنید. در این بخش به برخی از مزایا و معایب کاور بدنه ماشین اشاره می‌کنیم:

مزایای کاور بدنه خودرو

  • طراحی و رنگ‌بندی جدید، ظاهر خودرو را تغییر می‌دهد و آن را زیباتر می‌کند.
  • از دیگر مواردی که می‌توان با آن‌ها ظاهر خودرو را تغییر داد ارزان‌تر است. مثلا رنگ‌آمیزی مجدد کار هزینه‌ای به مراتب بالاتر دارد.
  • کاور بدنه در مقابل اشعه‌های UV و تا حدی خط و خش محافظت می‌کند.
  • برخی از کاور بدنه برای تبلیغات مجموعه خود استفاده می‌کنند. به این معنا که برند یا آدرس سایت خود را روی آن درج می‌کنند.
  • نسبت به رنگ‌آمیزی مجدد کاور بدنه پایداری کوتاه مدت‌تری دارد. البته برای برداشتن کاور از روی خودرو باید از کمک یک متخصص استفاده کرد وگرنه ممکن است آسیب جدی به رنگ خودرو وارد شود.

معایت کاور بدنه خودرو

  • نصب کاور بدنه کاری دشوار است. اگر قصد دارید خودتان کاور را نصب کنید، باید با صبر و حوصله و ابزارهای لازم این کا را انجام دهید. همانطور که بارها ذکر شد نصب ناقص و نامناسب کاور اثرات بدی دارد.
  • در ادامه مورد قبلی، اگر نصب دارای مشکل باشد امکان دارد گرد و غبار زیر لایه کاور برود و به رنگ خودرو آسیب جدی بزند.
  • کاور بدنه با وجود این که از روش‌های دیگر ارزان‌تر است اما اگر به خرید جنسی با کیفیت توجه نشود ممکن است در کوتاه مدت بدنه خودرو را دچار مشکل کند.
  • اگر به شکل کامل رنگ خودرو را تغییر می‌دهید نیاز است با مراجع قانونی این موضوع را در میان بگذارید تا دچار مشکل نشوید.
  • ممکن است در زمان فروش به دلیل اینکه کاور روی ماشین وجود دارد در فروش خودرو دچار مشکل شوید.

آیا بادی فنس خودرو همان کاور بدنه است؟

بادی فنس (PPF) جنسی شبیه به کاور بدنه دارد با این تفاوت که از خود رنگی ندارد و به طور کامل شفاف است. در واقع بادی فنس تغییری در رنگ خودرو ایجاد نمی‌کند و در دو مدل براق و مات نصب می‌شود.

در واقع اگر به دنبال محافظت از بدنه خودرو هستید می‌توانید از بادی فنس استفاده کنید. اما اگر به دنبال تغییر رنگ هستید باید از کاور بدنه استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله به شکل خلاصه به کاور بدنه خودرو پرداختیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. انتخاب اینکه از کاور بدنه استفاده کنید یا نه با شماست. در نظر بگیرید اگر قصد دارید از بادی فنس استفاده کنید می‌توانید به جای آن از سرامیک خودرو استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان